barryp Geplaatst: 22 september 2009 barryp 1 0 Geplaatst: 22 september 2009 Wellicht is hierover al een post in het verleden gedaan, maar ik kan mijn situatie niet vinden: - Prive eigendom huis - Aanbouw voor gebruik zakelijk (kantoor aan huis, eigen ingang en sanitair) van+/- 50.000 euro Kunnen de kosten van deze aanbouw voor rekening van mijn BV komen? Bij voorbaat dank voor reacties! Barry Link naar reactie
0 Joost Rietveld Geplaatst: 22 september 2009 Joost Rietveld Moderator 22,6k 79 2272 Geplaatst: 22 september 2009 Hoi Barry Antwoord is kort en simpel: je hebt privé het eigendom, dus de BV wordt niet ineens de eigenaar hiervan. Dat zal civielrechtelijk via de notaris geregeld moeten worden. Zie ook de boeiende discussie hier: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=25420;start=30#msg248703 groet Joost DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal Link naar reactie
0 Johan Mulder Geplaatst: 23 september 2009 Johan Mulder 1k 105 Geplaatst: 23 september 2009 Zoals de tijdelijke TBS regeling eruit ziet zal deze casus daarin niet passen. De TBS-regeling zal te laat op de vraagsteller van toepassing zijn. Oplossing kan simpel: Lever de ondergrond van het bedrijfspand aan de B.V., laat in opdracht van de B.V. daarop het pand/aanbouw bouwen. Kosten: - notaris; - kadaster (uitmetingskosten); - overdrachtsbelasting over waarde ondergrond. Uitmeten zou ik vooraf laten doen, scheelt een paar honderd euro. JM juristen & adviseurs ondernemingsrecht: samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten. Link naar reactie
0 Jantax Geplaatst: 23 september 2009 Jantax 478 1 112 Geplaatst: 23 september 2009 Aan de BV verhuren kan natuurlijk ook. Het is de vraag wat fiscaal/juridisch/economisch de beste optie is. Maar misschien heb je daar al antwoord op gehad. Om wat voor business gaat het en hoe wil je de ruimte gaan gebruiken? Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl Link naar reactie
0 Johan Mulder Geplaatst: 23 september 2009 Johan Mulder 1k 105 Geplaatst: 23 september 2009 Verhuren kan een optie zijn, maar dan speelt de TBS regeling. Opgeteld bij het overige box 1 inkomen (gebr. loon), zit je al gauw in de 42% schaal. Ik vermoed dat er prive geen mogelijkheid is om de BTW af te trekken van de bouwkosten voor de vraagsteller. JM juristen & adviseurs ondernemingsrecht: samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten. Link naar reactie
0 Jantax Geplaatst: 23 september 2009 Jantax 478 1 112 Geplaatst: 23 september 2009 Uiteraard speelt bij verhuur aan de eigen BV de TBS-regeling, maar het staat niet vooraf vast dat dit altijd de nadeligste optie is. Levering van de grond aan de BV kost immers o.a. 6% overdrachtsbelasting. Ik zou toch altijd een paar situaties doorrekenen. En als de BV prestaties verricht die belast zijn met BTW, kunnen DGA+BV verzoeken om verhuur met BTW. DGA kan de BTW op de bouwkosten dan aftrekken. Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl Link naar reactie
0 ragit Geplaatst: 27 mei 2013 ragit 2 0 Geplaatst: 27 mei 2013 Hallo, ik zag deze post en vroeg me toch iets af. Ik overweeg ook een aanbouw echter heb ik een eenmanszaak. Kan ik de kosten aftrekken en op de balans laten staan? gr, angelo Link naar reactie
0 Marcel Spruit R.I.P. Geplaatst: 27 mei 2013 Marcel Spruit R.I.P. 1,5k 137 Geplaatst: 27 mei 2013 Als je met je aanbouw een kwalificerende werkruimte creëert (eigen ingang, eigen sanitair, theoretisch verhuurbaar aan derden) kun je dit voor rekening van je onderneming doen. Betekent wel dat eventuele winst bij verkoop ook bij de winst van de onderneming opgeteld wordt (en dus belast wordt), neem dat wel mee in je overweging (maar goed, wie rekent er nog op waardestijging op de woningmarkt >;( ) Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden. Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen! Link naar reactie
0 ragit Geplaatst: 3 juni 2013 ragit 2 0 Geplaatst: 3 juni 2013 Is het ook mogelijk om voor een dergelijke investering ook mogelijk om bij een eenmanszaak een reservering te maken. Het is namelijk wel gemakkelijk om bruto wat opzij te kunnen zetten om de kosten op te vangen. groetjes Link naar reactie
1 Marcel Spruit R.I.P. Geplaatst: 3 juni 2013 Marcel Spruit R.I.P. 1,5k 137 Geplaatst: 3 juni 2013 Het is namelijk wel gemakkelijk om bruto wat opzij te kunnen zetten om de kosten op te vangen. sterker, het is TE makkelijk. En het mag dus niet. Goed koopmansgebruik betekent dat investeringen ná aanschaf afgeschreven worden, zodat de kosten uitgesmeerd worden over de jaren ná de aanschaf. Reserveren zou inhouden dat je kosten neemt in de jaren vóór de aanschaf, en dat is niet de bedoeling. Enige uitzondering hierop is de kostenegalisatiereserve (KER), maar die is bijvoorbeeld bedoeld voor groot onderhoud, niet voor een investering. Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden. Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen! Link naar reactie
barryp
barryp
Wellicht is hierover al een post in het verleden gedaan, maar ik kan mijn situatie niet vinden:
- Prive eigendom huis
- Aanbouw voor gebruik zakelijk (kantoor aan huis, eigen ingang en sanitair) van+/- 50.000 euro
Kunnen de kosten van deze aanbouw voor rekening van mijn BV komen?
Bij voorbaat dank voor reacties!
Barry
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag