• 0

format offerte-aanvraag / prijsinidicatie

Beste mensen,

 

Ik zou graag een website willen laten bouwen maar ik kan geen bureau vinden die mij een prijsindicatie wil/kan geven. Ik heb een redelijk uitgebreide lijst van vereiste functionaliteiten opgegeven maar dat is waarschijnlijk niet genoeg. Bestaat er een format aan de hand waarvan ik mijn wensen kenbaar kan maken en een redelijke inschatting van de kosten kan krijgen? Dit laatste heb ik nodig om te kijken of mijn idee financieel wel haalbaar is.

 

Voor de mensen die een idee willen hebben waar ik op zoek naar ben. Ik wil graag een geavanceerd fotomanagment-systeem laten bouwen. Concreet: een webbased (en mobiele applicatie) waarmee gebruikers foto's kunnen uploaden en daar gegevens aan kunnen koppelen. Ik heb nog aanvullende vereisten maar om dat nu allemaal hier te noemen… Mochten er bureaus zijn die ervaring, menskracht, tijd en serieus interesse hebben dan kan ik de overige vereisten altijd nog opsturen.

 

Wie heeft er tips voor mij? Alvast bedankt.

 

Angela

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Fred,

 

De reacties die ik krijg zijn in twee categorieen te verdelen. De een is dat ze willen dat ik langskom om mijn idee uit te leggen. In dit stadium zie ik dat nog niet zo zitten. Ik wil een idee krijgen wat het kost voordat ik er veel tijd in ga steken. Daarbij komt dat ik nog niet weet hoe ik het moet regelen dat ze niks aan anderen vertellen of het foto-managment-systeem uiteindelijk zelf (zonder mij) gaan bouwen.

Het andere type reactie is simpelweg dat ze niet reageren of zeggen dat ze zullen reageren maar dat uiteindelijk toch niet doen. Dat komt niet erg betrouwbaar over...

 

Ik ben gewoon benieuwd wat de prijzen zijn als je een applicatie wilt laten bouwen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het probleem is dat voor een goede offerte gewoon veel informatie nodig is. Als je zelf erg vrijblijvend wilt blijven, dan krijg je dat natuurlijk ook terug van de andere kant. Waarom veel tijd stoppen in een goede offerte als jij nog niet eens weet of je uberhaubt er voor gaat?

 

Wat je kunt proberen is een website/applicatie zoeken die zo veel mogelijk lijkt op wat jij wilt. Vraag dan een offerte om die helemaal te laten nabouwen. Dat heeft twee voordelen: jij geeft je eigen idee niet weg en je hebt voor beide partijen duidelijk wat er voor die prijs geleverd zou worden. Dan weet je in ieder geval ongeveer in welke prijsklasse je moet denken en kun je op basis daarvan beslissen of je je idee verder wilt uitwerken.

 

Houdt er in ieder gaval rekening mee dat hoe minder informatie jij geeft, hoe groter de kans is dat de offerte uiteindelijk te laag wordt en je in de loop van het project tegen problemen aan loopt.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het probleem is dat voor een goede offerte gewoon veel informatie nodig is. Als je zelf erg vrijblijvend wilt blijven, dan krijg je dat natuurlijk ook terug van de andere kant. Waarom veel tijd stoppen in een goede offerte als jij nog niet eens weet of je uberhaubt er voor gaat?

Klopt, een offerte voor een website is niet zo gemakkelijk op te stellen. Er kan in iets ogenschijnlijk kleins veel werk gaan zitten en dus zullen ze altijd een goed beeld willen hebben van de eisen. Dit ook om gezeur achteraf te voorkomen dat de site niet aan de eisen zou voldoen.

Op zoek naar nieuwe/leuke uitdagingen in de IT of gerelateerd.

Link naar reactie
  • 0

Je wilt niet weten hoe vaak goede webbouwers gebeld worden met vragen als 'ik wil een Marktplaats.nl*, wat kost dat?' Die vraag stellen is eigenlijk al niet serieus te nemen, want 'een marktplaats.nl' kan ontzettend veel impliceren, naast dat een te algemene vraag (en meteen naar de kosten vragen) vaak niet de meest interessante projecten oplevert, als je begrijpt wat ik bedoel.

 

Wanneer je echt werk van je idee wilt maken, ga er dan naar toe. Ga praten, kost je 2 uur max en levert zowel jou als de offreerder een stuk meer op, omdat veel duidelijker is wat je zoekt en zij daardoor veel serieuzer op je vraag in kunnen gaan. En wie weet geeft de webbouwer al pratende zelfs nog wat mooie aanvullende ideeën (dat gebeurt vaak genoeg, en jij weet dan meteen of het klikt en of ze snappen wat je voor ogen hebt).

 

(* of een 'Funda', of een 'Iens.nl' , zelfs 'ik wil graag ook een Higherlevel.nl' heb ik wel regelmatig gehoord :))

Link naar reactie
  • 0

 

Bedankt voor jullie reacties. Het is een goed idee om een bestaand programma als uitgangspunt te nemen. Ik denk dat ik dat ga doen.

 

Tot dusver heb ik om een prijsindicatie gevraagd. Juist omdat het opstellen van een offerte veel werk is. Ik heb de bureaus doorgegeven welke functionaliteiten er gebouwd moeten worden. Ik nam aan dat ze op basis daarvan een inschatting konden maken.

Op het moment dat ik met een bureau in zee ga dan zal ik alle details prijsgeven. Dat heb ik nu nog niet gedaan, het is dus zeker dat de prijs hoger zal uitvallen.

 

Op dit moment vraag ik me alleen af: in welke orde van grootte moet ik denken.

 

Mochten jullie bureaus kennen die ervaring hebben met het bouwen van foto-managmentsysteem dan hou ik me aanbevolen!

Link naar reactie
  • 0

Ha Jeroen,

 

Je was me net voor met je reactie. Ik ben een beetje terughoudend om nu al te gaan praten met bureaus. Door de vragen en het doorvragen van de bureaus zal ik veel moeten prijsgeven. Hoe bescherm ik mijn idee als het toch niks wordt of het voor dit moment toch teveel kost?

Op dit forum zijn de meningen verdeeld over het nut van een geneimhoudingsverklaring dus ja, wat te doen?

Link naar reactie
  • 0

Je wilt niet weten hoe vaak goede webbouwers gebeld worden met vragen als 'ik wil een Marktplaats.nl*, wat kost dat?' Die vraag stellen is eigenlijk al niet serieus te nemen, want 'een marktplaats.nl' kan ontzettend veel impliceren, naast dat een te algemene vraag (en meteen naar de kosten vragen) vaak niet de meest interessante projecten oplevert, als je begrijpt wat ik bedoel.

 

Daar heb je ook wel weer gelijk in :)

 

Overigens: als je op basis hiervan beslist of je hier tijd en geld in wilt steken: houdt ook ernstig rekening mee dat zo'n site niet af is na de eerste oplevering. Om een indicatie te geven: in de afgelopen 3 jaar hebben we ongeveer een factor 10 meer ontwikkeltijd gestoken in het verbeteren van de site dan in de complete eerste versie er van. En in beide stadia voldoen ze perfect aan de zelfde omschrijving.

 

 

Link naar reactie
  • 0

...

Voor de mensen die een idee willen hebben waar ik op zoek naar ben. Ik wil graag een geavanceerd fotomanagment-systeem laten bouwen. Concreet: een webbased (en mobiele applicatie) waarmee gebruikers foto's kunnen uploaden en daar gegevens aan kunnen koppelen. Ik heb nog aanvullende vereisten maar om dat nu allemaal hier te noemen…

...

 

Er is Flickr, Picasa, en ook kleinere sites die interessante mogelijkheden bieden, bijv www.locr.com dus je zult op een al volle markt toch aardig wat unieks moeten bieden.

 

Misschien toch een betrouwbare IT partner zoeken en dit concept gezamenlijk uitwerken? Je deelt dan de winst, maar er is ook minder risico (of meer stabiliteit).

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 1

In de fijne details zit vaak het meeste werk dus op basis van een te summiere omschrijving geef ik geen indicatie of een heel erg grove (soms zelfs met een marge van 100-200%) Daarnaast hebben de meeste ontwikkelaars / buro's helemaal geen interesse om jouw idee te gaan gebruiken. De ontwikkeltijd is in de meeste gevallen namelijk maar een fractie van de totale tijd en/of geld die nodig is om van het product een succes te maken (denk aan klanten werven, reclame etc.)

 

Ik zou Jeroen z'n advies dus volgen en gewoon alle details vrijgeven en gaan praten.

 

Mocht je toch hèt idee hebben en het daarom niet prijs willen geven dan bestaat er nog iets als een geheimhoudingsverklaring ook wel NDA (non disclosure agreement) genoemd. Maar even zoeken hier op HL zal je snel leren dat partijen die of niet willen tekenen of van weinig waarde zijn.

 

ps. lees net dat je al aan de NDA dacht. Tweede puntje: als je idee cq. de implementatie niet te beschermen is met een octrooi wat is dan de waarde van je idee / je voorsprong als het door derden alsnog gekopieerd kan worden als je live gaat? Stel je vertelt mij nu je idee, ik steel het en ga het zelf bouwen. Over twee maanden zitten we samen op de markt. Of je vertelt het me niet en je hebt dus twee maanden eerder het product op de markt staan waarna ik het alsnog van je steel. Zet dat risico eens af tegen het risico van de verkeerde keus omdat je een partij te summiere informatie geeft.

Link naar reactie
  • 0

Pff, zou wat zijn als ik zin zou hebben om alle gekke ideeën die klanten noemen zou willen gaan uitvoeren! ;) Nee hoor, meeste webbouwers bouwen puur voor klantprojecten en hebben echt geen zin in eigen concepten om in de markt te zetten. Dat is een hele andere tak van sport.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Kijk ,er zit hier op het forum ook wel wat ervaring op dit gebied dus je zou hier ook de globale vraag neer kunnen leggen. ;)

 

Wat verwacht jij aan budget ongeveer kwijt te zijn voor een applicatie als flickr, picasa etc? Misschien dat dat wat reacties oplevert.

 

Ik, zonder ervaring op dit gebied, verwacht dat dat toch wel op zijn minst een manjaar werk is (puur de applicatie, niet het design, marketing, hosting optimalisatie etc) maar ik kan me gruwelijk vergissen.

Link naar reactie
  • 0
Kijk ,er zit hier op het forum ook wel wat ervaring op dit gebied dus je zou hier ook de globale vraag neer kunnen leggen. ;)

 

Lees de reacties nog een keer en je weet dat nu net de 'globale vraag' geen goede antwoorden gaat opleveren.

 

Om een heel specifiek voorbeeld te noemen: ik kreeg een jaar of 15 geleden de vraag om een routine te schrijven om gif afbeeldingen te maken van een ander formaat. Daar is een vertaalslag van het aantal kleuren nodig omdat gif bestanden maximaal 256 kleuren kunnen weergeven. Het prototype werkte in een halve dag. Het moest echter snel zijn wat me daarna nog drie dagen kostte. (Dat ik het me nog herinner is omdat het toen ook echt een sport werd en de code zelfs tot op processor niveau was aangepast ;) )

Link naar reactie
  • 0

Ik had het inderdaad ook nog niet helemaal duidelijk gesteld. Het ging mij (en waarschijnlijk I-buzz ook) even over de orde grootte. Praten we hier over 10k, 100k, 500k, 1M? Misschien is I-buzz iemand zonder enige notie van applicatieontwikkeling en weet dus absoluut niet waar ze aan moet denken. Dus enige ervaringsgetallen zullen haar welkom zijn. Waarschijnlijk om te kijken of het hele plan van haar überhaupt zin heeft.

Link naar reactie
  • 0

Dat ligt er aan (naast dat onze eerste versie niet zo veel voorstelde) dat als je eenmaal iets tastbaars hebt, je betere ideeën krijgt over hoe het wel moet. Er zit een wereld van verschil tussen 'het werkt' en 'het werkt lekker'. Als je dan ook nog echte gebruikers krijgt, krijg je nog VEEL meer ideeën/suggesties over hoe het echt moet.

 

Daarnaast heb je nog de groei van een website, zeker met een foto site ben je al snel aardig wat tijd kwijt aan het snel houden van de site en op kunnen slaan van al die foto's.

Link naar reactie
  • 0

Misschien moet ik het een en ander nog even verduidelijken. Ik ben inderdaad op zoek naar 'de orde van grootte' zoals Walter dat omschrijft.

 

Daarnaast ben ik van plan om de webbouwers alle informatie te geven op het moment dat ik weet dat ik er ook echt het budget voor heb (voor meer dan de ontwikkeling en het webdesign want daarmee ben ik er nog niet.) Personen die mij een e-mail hebben gestuurd met de vraag om nadere informatie hebben die inmiddels ook gekregen. Details bespreek ik liever in een echt gesprek maar pas nadat ik weet dat het financieel haalbaar is.

 

Ik heb op de volle markt een specifiek idee (concurreren met Picasa en Flickr vind ik niet zo aantrekkelijk) waardoor ook twee maanden voorsprong al mooi is. Het gaat ook om de publiciteit die je juist in die eerste maanden kan genereren. Het is ook nog eens onvermijdelijk dat er op een gegeven moment concurrentie komt maar daar laat ik me niet door tegenhouden.

 

Het is wel geruststellend om te weten dat webbouwers het niet zo zien zitten om naast de ontwikkeling ook nog het 'concept in de markt te moeten zetten'. Daar had ik niet bij stil gestaan. Dat vergemakkelijkt het e.e.a. wel.

 

Ikzelf wil in ieder geval echt aan de slag met dit idee. Ik schrijf er een ondernemingsplan voor en dus moet ik weten wat de kosten en de baten zijn. Dat probeer ik uit te zoeken.

Link naar reactie
  • 0

Is het een idee om te betalen voor een offerte? Dan heeft een bouwer in ieder geval een idee dat zijn tijd niet helemaal verknoeid is als jij besluit dat het financieel niet haalbaar is. Je kunt dan ook afspraken vastleggen over geheimhouding.

 

Als je betaalt voor een offerte heeft de bouwer ook het idee dat je er serieus mee bezig bent.

 

Ik kan het nu niet direct hard maken in cijfers, maar normaal gesproken zijn de exploitatiekosten van software (en dus ook websites) behoorlijk, in verhouding tot de bouw. Zorg dus ook dat je dat duidelijk hebt. Een richtlijn: als je standaard pakketsoftware koopt (een licentie), betaal je meestal per jaar 15-20% aan onderhoud en updates. En dat is alleen voor de software, niet de hardware, de beheerkosten, etc.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Op dit moment hou ik rekening met kosten voor de webbouw, webdesign, hostingkosten en extra kosten voor de data-opslag en snelheid van website. Daarnaast nog een goede Service Level Agreement die bij storingen en bugs het e.e.a. snel hersteld. Op andere kosten heb ik op dit moment geen zicht. Wat moet ik verstaan onder de exploitatiekosten van de website? Moet ik licenties kopen om gebruik te maken van de software waarmee de website is gemaakt?

Link naar reactie
  • 0

Als je alles bij een hoster neerlegt zitten daar alle kosten voor compueter, netwerk en OS beheer en licenties meestal wel in. Hou wel rekening met een stelpost voor aanpassingen aan de website. Versie 1.0 zal vast niet de laatste versie zijn.

 

Het functioneel beheer van de site zelf doe je of zelf, of besteed je uit. Kost dus tijd of geld. Denk bijv aan productcatalogus bijwerken, gebruikersbeheer, teksten aanpassen etc. Misschien ga je een forum opzetten op je site? Ook die moet beheerd worden.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.