• 0

mogelijkheden van pensioenopbouw bij eenmanszaak of vof (niet bv)

Ik ben aan het orienteren wat zoal mogelijk is qua pensioen opbouw en vraag me af waarvoor anderen hebben gekozen. Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar heb maar paar topics gevonden, die ook weinig info hebben.

 

Van wat ik heb begrepen heb je 2 opties, namelijk de lijfrentepolissen en banksparen. Lijfrentepolis kan duur zijn aangezien je het moet kopen van verzekeringsmaatschappijen en het is vooral nuttig als je wilt dat je partner een uitkering krijgt als je zelf vroegtijdig overlijdt. Bij banksparen zet je geld opzij voor later, hoeft pas tijdens pensioen inkomstenbelasting te betalen (dus lagere percentage) en betaal ondertussen geen vermogenbelasting. Dat is tenminste wat ik heb begrepen. Sorry als ik het niet helemaal goed heb, ik hoor dan graag commentaar.

 

Toch vraag ik me af of er niet ook andere opties zijn, weliswaar geen officiele pensioenopbouw maar wellicht wel nuttig. Bv hypotheek verlagen, dat je geld stopt in woning die je zal verkopen voordat je met pensioen gaat. Dan zet je wel geld opzij voor later en verlaag je wel je hypotheekkosten. Of is dat een heel slecht idee?

 

Alvast bedankt voor de input.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goede avond Anna,

 

Het voorstel waar je zelf een aanzet toe geeft " Aflossen in een woning welke tijdig verkocht wordt " valt wellicht te combineren met een FOR voorziening.

 

Ik ben zelf geen voorstander van de FOR indien er geen activa tegenoverstaan die t.z.t. te gelden gemaakt kunnen worden.

Maar in dit geval is dit wellicht een optie.

 

FOR en het aanhouden van banktegoeden is natuurlijk ook mogelijk maar vereist enige discipline.

 

Prettige avond.

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Anna,

 

Ook mijn 2 cent:

 

1. de FOR is een optie. Je realiseert uitstel van heffing (altijd goed), maar je moet wel opletten dat de FOR bij staking ook liquide aanwezig is en afgestort kan worden bij een verzekeraar. Dat betekent dus dat je de jaarlijkse FOR dotatie apart moet zetten en dat levert erg weinig rente op nu.

 

2. Lijfrentebanksparen heeft als nadeel de idioot lage rentes nu.

 

3. Lijfrentepolissen met beleggingen bieden wel kansen op jouw leeftijd omdat jouw beleggingshorizon erg lang is. Moet je wel voor in zijn natuurlijk.

 

4. de hypotheek verlagen heeft als nadeel dat je vrijwel nooit meer renteaftrek krijgt over de afgeloste delen van de hypotheek. Stel dat de hypotheekrente nu 5% is en je in de 52% IB valt, dan betaal je netto maar 2,4%. Je kunt wel meer rente krijgen dan dat als je spaart.

 

Dus opties zijn er wel, maar wat je wilt is sterk afhankelijk van jouw bereidheid te kiezen voor risico vs. rendement.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

 

Ik heb zelf de neiging te kiezen voor rendement en een redelijk lage pensioen. Het hoeft geen vetpot te zijn, ik geef geld liever nu uit dan als ik over de 65 ben.

 

De FOR optie doe ik bij belastingaangifte op zich al, ik moet alleen nog bedenken hoe/waar ik het geld opzij zet. Als ik alleen voor lijfrentebanksparen ga en de rente toch erg laag is, kan ik het voorlopig net zo goed op een gewone spaarrekening zetten denk ik. Misschien dan beter eerst een grotere spaarpot te maken voor als het slechter gaat...

 

Maar hoe bouwen de meesten hier hun pensioen op? Of wordt het door velen nog uitgesteld?

Link naar reactie
  • 0
De FOR optie doe ik bij belastingaangifte op zich al, ik moet alleen nog bedenken hoe/waar ik het geld opzij zet. Als ik alleen voor lijfrentebanksparen ga en de rente toch erg laag is, kan ik het voorlopig net zo goed op een gewone spaarrekening zetten denk ik. Misschien dan beter eerst een grotere spaarpot te maken voor als het slechter gaat...

 

Hoi Anna,

 

De FOR moet je ook in je jaarrekening opnemen en niet alleen bij de aangifte verwerken. Een klein puntje mijnerzijds.

 

Verder moet je, zoals Joost aangeeft, bij de FOR goed rekening houden dat je bij staking van je onderneming wel genoeg liquide middelen hebt. De FOR valt dan namelijk vrij en moet je, als je het niet in lijfrente kan afstorten, weer bij je inkomen optellen en alsnog het hoge tarief moet betalen.

 

Groetjes

 

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je tip. Ik laat de aangifte en jaarrekening enzo doen door een fiscalist (ik wist eerst niet eens van FOR :-[ ) dus dat is sowieso wel correct. Dat is maar goed ook want ik maak wel vaker fouten over hoe het moet enzo. :-[ Ik weet wel dat het puur uitstel van inkomstenbelasting is. Ik dacht er nu dus aan iets te doen zoals lijfrentebanksparen maar dacht laat ik toch even verder kijken wat zoal mogelijk is en hoe anderen het doen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 78 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.