• 0

boete belastingdienst wegens niet versturen factuur

>:(Hallo, ik ben met 3 maten eigenaar van een maatschap(landbouw), en met 4 aandeelhouders eigenaar van een B.V. Ben in januari vergeten een rekening te stuuren vanuit de maatschap aan de BV voor de huur van een loods. Bij een BTW controle van de belastingsdienst heeft mijn boekhouder dit gemeld. Toch heb ik hier een boete voor gekregen, wat in mijn ogen niet terecht is(heb geen BTW afgetrokken en ook niet afgedragen). Mijn boekhouder wil dit niet als argument inbrengen omdat hij bang is dat ik anders de BTW niet meer kan aftrekken, klopt dit?

 

alvast bedankt,

 

mvg kees de groot

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er bestaan allerlei regels en wetten maar gelet op het feit dat de Belastingdienst niets te kort is gekomen en het "verzuim" dit jaar gebeurde is het toch verstandig om er een brief of telefoontje aan te wagen. Het staat natuurlijk vrij om bezwaar tegen de boete te maken zonder dat dit consequenties kan hebben voor toekomstige aftrekbaarheid van de btw.

Vraag je zelf af waarom de rekening niet verzonden is. Misschien waren er persoonlijke omstandigheden, bedrijfsdrukte, vakantie noem maar op. Iedereen kan weleens wat vergeten of fouten maken.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Kees,

 

Er is een verschil tussen het versturen van een factuur (1), het boeken van een factuur (2) en het ontvangen van het geld (3).

 

Als je de eerste niet hebt gedaan en dus ook de tweede niet en je hebt ook 3 niet ontvangen, dan lijkt mij dat geen probleem voor de belastingdienst. Er is namelijk geen mutatie in de administratie.

 

Als je de eerste niet hebt gedaan, maar de tweede en en derde wel, dan zie ik ook nog niet zo probleem als je de omzet wel hebt aangegeven.

 

Als je 1 en 2 niet hebt gedaan, maar wel 3 is gebeurd... dan heb je een probleem, want dan heb je de omzet niet aangegeven en niet gefactureerd.

 

 

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 1

Beste Kees,

 

Formeel mag de Belastingdienst een boete opleggen, zelfs al is er geen nadeel geweest voor de fiscus (bedrijf 1 draagt af, bedrijf 2 trekt af, dus per saldo 0).

Artikel 35 lid 5 van de Wet op de omzetbelasting 1968 luidt: "De factuur moet worden uitgereikt voor de vijftiende dag na de maand waarin de levering of de dienst is verricht." In de praktijk wordt hier soepel mee omgegaan, de gemiddelde ondernemer (en zelfs vele boekhouders, Sander) kent (kennen) deze bepaling helemaal niet. Normaliter levert het te laat versturen van een factuur geen probleem op, maar in incidentele gevallen valt het een belastingambtenaar op en dan wordt wel eens een boete opgelegd, zelfs al realiseert men zich dat de Belastingdienst niets te kort is gekomen. Regel is regel is dan de dooddoener.

Uiteraard kun je wel proberen om d.m.v. een brief enig begrip bij de fiscus te krijgen en probeer dus wel om de boete van tafel te krijgen.

 

Groeten,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.