• 0

Winst- en verlies bij autobedrijf

Beste forummers,

 

Ongeveer een half jaar geleden ben ik gestart met een autobedrijf.

 

Ik stuitte onlangs op een fiscale vraag, hopelijk kunnen jullie mij helpen.

 

Als ik bv. 5 auto's van 10.000 euro elk met 2.000 euro verlies moet verkopen, is dan de 'afschrijvingsregel' van 20 % per jaar over de bedrijfsmiddelen van toepassing? En geldt die regel per auto, of is 'ie helemaal niet van toepassing?

 

Alvast bedankt voor jullie tijd.

 

Mvg,

 

Aram.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Als ik bv. 5 auto's van 10.000 euro elk met 2.000 euro verlies moet verkopen, is dan de 'afschrijvingsregel' van 20 % per jaar over de bedrijfsmiddelen van toepassing? En geldt die regel per auto, of is 'ie helemaal niet van toepassing?

 

op voorraad kan je niet jaarlijks afschrijven. alleen incourante voorraad kan je afwaarderen. maar iets met verlies verkopen drukt gewoon de brutowinst.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Aram,

 

Henk stelt het juist. Als je een auto voor 10.000 ingekocht hebt en voor 8.000 verkoopt, dan maak je verlies op die transactie. Dat verlies is gewoon fiscaal aftrekbaar. Immers: je betaalt belasting over omzet min kosten. Voor deze auto's geldt dus een verlies van 2.000 per auto. Dat drukt de winst en dus betaal je minder belasting.

 

Afschrijven op handelsvoorraad doe je niet. Dat doe je alleen op zaken die je gebruikt voor jou bedrijfsvoering (pand, pc, auto waar jij zelf in rijdt, etc.).

 

Het verlies breng je dus ineens ten laste van het resultaat in het jaar waarin je de auto verkocht hebt (ongeacht het jaar waarin je de auto ingekocht hebt).

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Aram,

 

Afschrijven op handelsvoorraad doe je niet. Dat doe je alleen op zaken die je gebruikt voor jou bedrijfsvoering (pand, pc, auto waar jij zelf in rijdt, etc.).

 

Het verlies breng je dus ineens ten laste van het resultaat in het jaar waarin je de auto verkocht hebt (ongeacht het jaar waarin je de auto ingekocht hebt).

 

Groet

Joost

 

Ik wil toch een kleine aanvulling plaatsen.

 

De handelsvoorraad kan, onder voorwaarden, wel per balansdatum lager gewaardeerd worden en dus ook in mindering gebracht worden op het resultaat.

 

Jan van Nistelrooij.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.