• 0

Wanneer innovatie in dienstverlening??

Even een algemene vraag inzake innovatie in dienstverlening:

 

Er zijn in Nederland (en wellicht ook in het buitenland) een heel aantal instellingen/organisaties die budgetten beheren welke in het leven zijn geroepen ter stimulering van innovatie.

 

Nu wordt in de meeste gevallen het woordt 'innovatie' direct gekoppeld aan een (tastbaar) product of een ontwikkeling in de vorm van software. In enkele gevallen wordt er over innovatie in dienstverlening gesproken.

 

De volgende vraag zou ik graag eens beantwoord zien:

 

Wanneer wordt er daadwerkelijk gesproken over een INNOVATIEVE dienst en waar ligt de grens tussen wel/niet innovatief. Is die grens zo simpel te stellen als bestaat al wel of bestaat nog niet??? Of zijn er andere voorwaarden waar een dienst aan moet voldoen om innovatief te worden genoemd???

 

Ik hoor graag jullie reactie(s).

 

Niels

 

(sorry, deze had beter in een andere rubriek kunnen staan.... weet iemand ook hoe te verplaatsen??? :-\ )

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je vraag is een heel terechte. Kijk je naar onderzoeken die met innovatie te maken hebben, dan wordt meestal alleen gekeken naar innovaties op productniveau en gaat het vrijwel altijd om tastbare producten. Luc Soete van het Merit heeft onlangs in een interview in Intermediair over innovatie aangegeven dat het onjuist is om alleen te kijken naar innovatie in de maakindustrie en de producerende sectoren. De maakindustrie vormt een steeds kleiner deel van de Nederlandse economie en bovendien zijn er behoorlijk spannende innovaties ook in de dienstensector. Hij gaf zelf 2 leuke voorbeelden van concrete innovaties in de dienstensector. Allereerst noemde hij Endemol. Je mag Big Brother misschien niet leuk vinden, maar het is in haar sector een enorm innovatief concept dat vervolgens in veel landen gekopieerd is en ook economisch veel heeft opgeleverd. Verder noemde hij ook Achmea. Innovatief in de zorgverzekeringssector is dat de verzekeraar zich steeds intensiever gaat bekommeren om ziekteverzuim en meedenkt over manieren om ziekteverzuim tegen te gaan. Ik weet niet of dit helemaal een antwoord is op je vraag, maar Soete is een expert en wat hem betreft geldt innovatie zeker ook in de dienstensector.

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0

Innovatie is op dit moment het toverwoord in Nederland. Er is zelfs een heel platform voor opgericht. Maar innovatie is van alle tijden, terwijl het lijkt of er nu pas behoefte aan is om deze term nader te omschrijven.

Het is eigenlijk een soort van politiek doel aan het worden. Blijkbaar wil Den Haag dat Nederland het innovatiefste jongetje van de Europese klas wordt. Een leuke ambitie, maar de feiten hebben dit voornemen allang ingehaald.

Wetenschap en innovatie zijn alleen zinvol als het gebaseerd is op fundamentele kennis van een markt, product of dienst. Immers een economie is gebaseerd op markten, vraag en aanbod, producten en diensten.

 

Nederland zal dus eerst moeten aangeven waar men goed in is en daar zit nou net de kern van het probleem. Want waar blinken wij nou eigenlijk in uit?

 

Dus kijkend naar jouw vraag moet je nagaan wat de vraag van de markt is en daarop een dienst ontwikkelen. Of je kunt een bestaande dienst zodanig herontwikkelen dat die dienst voldoet aan de vraag uit de markt.

 

 

Michael Klijn.

 

 

 

www.droombureau.nl

Link naar reactie
  • 0

Nederland zal dus eerst moeten aangeven waar men goed in is en daar zit nou net de kern van het probleem. Want waar blinken wij nou eigenlijk in uit?

 

Nergens in. Nederland is in vrijwel ieder denkbaar aspect (middel)matig. Voor mijn gevoel geldt dit ook voor het niveau van het nederlandse bedrijfsleven: Er zijn weinig branches te verzinnen die hier bedroevend slecht zijn, maar ook weinig (legale) voorbeelden waarin nederland uitblinkt en 'the place to be' is.

 

Waarschijnlijk is het de bedoeling van alle platformen en initatieven op innovatiegebied om aan dat laatste iets te veranderen. Dit streven op zich is niet zo'n gekke gedachten, want nederland heeft zich voor alle arbeidsintensieve zaken al lang uit de markt geprijsd. Ik vermoed dat de arbeidsproductiviteit (dat in economische zin) nog veel verder omhoog moet om het voor de burger betaalbaar te houden.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat er niet om waar je goed in bent, het gaat erom waar je goed in wilt worden! Die vraag moeten we in Nederland beantwoorden. En dan moet je met zijn allen een lange termijn focus hebben en committment tonen.

 

Voor een ieder die denkt dat je een toekomstige niet bestaande markt kan analyseren, lees dan eens "the innovators dillema."

Je kunt een toekomstige markt alleen creeeren, en als die eenmaal bestaat kun je die analyseren.

 

 

 

 

Karel van der Poel

www.mirror42.com

Link naar reactie
  • 0

Nederland zal dus eerst moeten aangeven waar men goed in is en daar zit nou net de kern van het probleem. Want waar blinken wij nou eigenlijk in uit?

 

Nergens in. Nederland is in vrijwel ieder denkbaar aspect (middel)matig.

 

Nederland is vol en klein, maar toch scoort onze agri-sector internationale zeer goed. Ook in financiële dienstverlening doet Nederland het zo slecht nog niet. Nederland was tot voor kort een belastingparadijs voor buitenlandse bedrijven. We zijn bovendien een van de grotere investeerders in de VS. Een groot aantal bekende multinationals is ontstaan in Nederland. Op sportgebied scoort Nederland beter dan je gezien het inwonertal zou verwachten. Veel internationale hotels en cruise-organisaties worden geleid door Nederlanders. Nederland brengt bovendien de gemiddeld langste mensen ter wereld voort.

 

Ergens tussen zelfkritiek en zelfverheerlijking zit toch nog wel een balans. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Nederland is vol en klein, maar toch scoort onze agri-sector internationale zeer goed. Ook in financiële dienstverlening doet Nederland het zo slecht nog niet. Nederland was tot voor kort een belastingparadijs voor buitenlandse bedrijven. We zijn bovendien een van de grotere investeerders in de VS. Een groot aantal bekende multinationals is ontstaan in Nederland. Op sportgebied scoort Nederland beter dan je gezien het inwonertal zou verwachten. Veel internationale hotels en cruise-organisaties worden geleid door Nederlanders. Nederland brengt bovendien de gemiddeld langste mensen ter wereld voort.

 

Ergens tussen zelfkritiek en zelfverheerlijking zit toch nog wel een balans. ;D

 

Dank je wel TwaLevel, je vergeet nog te vermelden dat we erg goed in mopperen, negatief over onzelf en ons land spreken, en onzettend snel ontevreden zijn.. ;D

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    5 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.