• 0

Nerds Rule!

Klein cultuuronderzoek onder HigherLevel bezoekers.

 

Nerds (zeer intelligente béta wetenschappers zonder hobby's ;D) worden in Nederland niet zo serieus genomen. Ze zijn sociaal niet zo handig, dus ze worden nogal eens genegeerd of zelfs getreiterd.

 

In deze tijd van hyperconcurrentie onder technologiebedrijven en product/levenscycli van enige maanden zou je toch denken dat het "menselijk kapitaal" (de technologen) van een hightechbedrijf het belangrijkste actief is.

 

Waarom worden deze mensen (nerds) dan door anderen met de nek aangekeken? Willen we vooruit met de kenniseconimie, dan zullen we hard moeten werken aan de emanciepatie van de nerd!

 

Waar of niet?

 

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
-Richt zelf een bedrijf op die al deze uitvindingen professioneel op de markt kan zetten. Dit bedrijf richt dan projecten op waar partijen zich voor aan kunnen melden.

 

Ik zou er eentje uitkiezen. Mijn ervaring is toch wel een beetje dat de meeste ideeen al blijken te bestaan (http://ep.espacenet.com). Of commercieel niet zo interessant zijn (het is wel prettig als je daar gevoel voor hebt of tenminste iemand in de buurt hebt die dat (in beginsel) een beetje met de natte vinger kan beoordelen voor de betreffende markt). Of het is technisch niet uitvoerbaar.

 

Het lijkt me dus niet reeel om meteen alles op de markt te brengen. Uit ervaring weet ik dat zelfs aan een ogenschijnlijk eenvoudig (klein) product al maanden gewerkt wordt voordat een prototype is gemaakt dat vergelijkbaar is met het eindproduct. En dat is alleen de techniek. Daarnaast moet het nog geproduceerd worden (kosten en dus risico) en verkocht. En bij de productie moet je maar hopen dat wat uit de matrijs komt net zo in elkaar klikt en afsluit en past als bij het prototype.

 

Je kunt ook ID-NL benaderen. Dat kost een klein bedrag. Alleen... ook al zijn ze vol lof over je idee dan nog is de uitkomst in de meeste gevallen uiteindelijk nul (in mijn geval bij alle ideeen eigenlijk, maar gelukkig ben ik op tijd opgehouden met insturen :P).

 

-Ga eerst studeren.

 

Dat heb ik wel gedaan en dat zou ik weer doen. Maar het moet je wel liggen.

 

-Begin met wedstrijden als New Venture, Beste Idee Nederland, hou het in het begin kleinschalig en richt je op een netwerk....

 

Kan helpen, maar dan moet je wel zorgen dat je bij de 1e drie eindigt. :P

 

-Houd je bek en ga verder met uitvinden.

 

Als je daar levensvreugde uit kunt halen is dat een mogelijkheid, maar qua inkomen weinig praktisch.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dit wel een leuk onderwerp om het jaar in te gaan.

 

Op de eerste plaats dan ook iedereen een heel sucersvol jaar toegewenst.

 

Ik wil het nu niet alleen over nerds hebben.

Ik ga de psycholoog Carl Jung er bij halen. Volgens zijn gedachtegoed, heeft ieder mens nu eenmaal een bepaalde voorkeur van gedrag. Oftwel de één is graag wat meer introvert, extravert, denkend, voelend etc..

Uiteindelijk heeft hij 4 kleuren voorgesteld die je op een cirkel projecteert.

Links boven is de blauwe kleur, zijn de intraverte, denkende mensen.

Rechts boven zijn de rode, daadkrachtige extraverte denkende mensen

Rechts onder de Gele mensen, (sunshine yellows) extravert en voelend

Links onder de groene, de voelende intraverte zorgzame mensen.

Natuurlijk heeft ieder mens alle kleuren in zich. Maar hoe je het wend of keer, een ieder heeft graag een voorkeur voor een kleur.

 

Nerds zou je dan ook onder de blauw types kunnen scharen. Denkend, analyseren, precies niet impulsief, voorspellend etc..

Vervolgens is het leuk te weten dat de tegenovergestelde van blauw geel is. De enthousiaste, dynamische niet planmatig spring in het veld. (de Emiel Ratelband figuren). Deze twee types zijn tegen over gesteld en zullen altijd wat moeite hebben met communcieren als ze niet van elkaar begrijpen dat de één een voorkeur voor geel heeft en de ander voor blauw.

Om een goed team te hebben, heb je alle vier de kleuren nodig.

 

Goed, ik heb hier wel eens een workshops over gegeven aan een groep creatievelingen.

Hier een presentatie er van

WIl ik nog wel eens geven als daar belanstelling voor is:-)

 

http://www.moreresults.nl/viewlets/insights/wie_is_er_creatief_en_wie_kunnen_het_uitvoeren_viewlet_swf.html

 

Ik wil zo'n workshop nog wel eens geven, maar dan onder het motto wie is een nerd?:-)

 

Perry

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dit wel een leuk onderwerp om het jaar in te gaan.

 

Op de eerste plaats dan ook iedereen een heel sucersvol jaar toegewenst.

 

Ik wil het nu niet alleen over nerds hebben.

Ik ga de psycholoog Carl Jung er bij halen. Volgens zijn gedachtegoed, heeft ieder mens nu eenmaal een bepaalde voorkeur van gedrag. Oftwel de één is graag wat meer introvert, extravert, denkend, voelend etc..

Uiteindelijk heeft hij 4 kleuren voorgesteld die je op een cirkel projecteert.

Links boven is de blauwe kleur, zijn de intraverte, denkende mensen.

Rechts boven zijn de rode, daadkrachtige extraverte denkende mensen

Rechts onder de Gele mensen, (sunshine yellows) extravert en voelend

Links onder de groene, de voelende intraverte zorgzame mensen.

Natuurlijk heeft ieder mens alle kleuren in zich. Maar hoe je het wend of keer, een ieder heeft graag een voorkeur voor een kleur.

Om een goed team te hebben, heb je alle vier de kleuren nodig.

 

Perry

 

Effies een "doe de test linkje":

 

http://evaluator.insightsworld.com/evaluator.asp

 

Ik zal er straks eens voor gaan zitten ;)

 

Zijn we trouwens niet een beetje de nerd en de creatieveling door elkaar aan het halen ?

Link naar reactie
  • 0

Nerds zou je dan ook onder de blauw types kunnen scharen. Denkend, analyseren, precies niet impulsief, voorspellend etc..

nodig.

 

Is karakterleer niet te beperkend in deze?

Ik denk dat er ook heel veel nerds zijn die waanzinnig visionair zijn, intuïtief bezig met technologie en nieuwe ontwikkelingen, creatief en communicatief bezig zijn met hun vak.

 

Het is volgens mij juist goed om 'de nerd' en 'de creatieveling' door elkaar te halen. Ik denk dat die in veel mensen naast elkaar bestaan (in één mens) maar dat men onder maatschappelijke druk keuzes maakt en maar één deel aanspreekt en "leeft".

De beperkende zelfperceptie.

Zijn "de nerds" degenen met de beperkte communicatieve vaardigheden of "de niet-nerds"?

 

Ik vind de 7 principes van Da Vinci wat dat betreft heel toepasselijk:

 

1. Curiosita

An insatiably curious approach to life and an unrelenting quest for continuous learning.

 

2. Dimonstrazione

A commitment to test knowledge through experience, persistence, and a willingness to learn from mistakes.

 

3. Senzaione

The continual refinement of the senses, especially sight, as the means to enliven experience.

 

4. Sfumato

A willingness to embrace ambiguity, paradox, and uncertainty.

 

5. Arte/Scienza

The development of the balance between science and art; 'whole brain' thinking.

 

6. Corporalita

The cultivation of grace, ambidexterity, fitness, poise.

 

7. Connessione

A recognition of and appreciation for the interconnectedness of things and phenomena.

 

Of vinden jullie dat maar vaag gezwam in dit kader? :-)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Zijn "de nerds" degenen met de beperkte communicatieve vaardigheden of "de niet-nerds"?

 

 

Beide missen de juiste plug-in om op dezelfde golflengte te kunnen communiceren.

Ook de "gewone" mensen hebben moeite met communiceren, kijk maar in het bedrijfsleven hoe afdelingen onderling met elkaar omgaan.

Hoe abstracter het voor de ander is wat je doet, hoe moeilijker het voor de ander is om zich in jou in te leven, hoe groter de "nerd" factor.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dit wel een leuk onderwerp om het jaar in te gaan.

 

Op de eerste plaats dan ook iedereen een heel sucersvol jaar toegewenst.

 

Ik wil het nu niet alleen over nerds hebben.

Ik ga de psycholoog Carl Jung er bij halen. Volgens zijn gedachtegoed, heeft ieder mens nu eenmaal een bepaalde voorkeur van gedrag. Oftwel de één is graag wat meer introvert, extravert, denkend, voelend etc..

Uiteindelijk heeft hij 4 kleuren voorgesteld die je op een cirkel projecteert.

Links boven is de blauwe kleur, zijn de intraverte, denkende mensen.

Rechts boven zijn de rode, daadkrachtige extraverte denkende mensen

Rechts onder de Gele mensen, (sunshine yellows) extravert en voelend

Links onder de groene, de voelende intraverte zorgzame mensen.

Natuurlijk heeft ieder mens alle kleuren in zich. Maar hoe je het wend of keer, een ieder heeft graag een voorkeur voor een kleur.

Om een goed team te hebben, heb je alle vier de kleuren nodig.

 

Perry

 

Effies een "doe de test linkje":

 

http://evaluator.insightsworld.com/evaluator.asp

 

Ik zal er straks eens voor gaan zitten ;)

 

Zijn we trouwens niet een beetje de nerd en de creatieveling door elkaar aan het halen ?

 

Een ieder kan in een bepaalde situatie van tijd tot een tijd voor een ander een nerd zijn. Of je nou denkt een nerd of creatief te zijn of niet.

 

Heb je een referal code voor me, vul ik die vragenlijst nog eens in:-)

 

Perry

 

Link naar reactie
  • 0

Nerds zou je dan ook onder de blauw types kunnen scharen. Denkend, analyseren, precies niet impulsief, voorspellend etc..

nodig.

 

Is karakterleer niet te beperkend in deze?

Ik denk dat er ook heel veel nerds zijn die waanzinnig visionair zijn, intuïtief bezig met technologie en nieuwe ontwikkelingen, creatief en communicatief bezig zijn met hun vak.

 

Het is volgens mij juist goed om 'de nerd' en 'de creatieveling' door elkaar te halen. Ik denk dat die in veel mensen naast elkaar bestaan (in één mens) maar dat men onder maatschappelijke druk keuzes maakt en maar één deel aanspreekt en "leeft".

De beperkende zelfperceptie.

Zijn "de nerds" degenen met de beperkte communicatieve vaardigheden of "de niet-nerds"?

 

Ik vind de 7 principes van Da Vinci wat dat betreft heel toepasselijk:

 

1. Curiosita

An insatiably curious approach to life and an unrelenting quest for continuous learning.

 

2. Dimonstrazione

A commitment to test knowledge through experience, persistence, and a willingness to learn from mistakes.

 

3. Senzaione

The continual refinement of the senses, especially sight, as the means to enliven experience.

 

4. Sfumato

A willingness to embrace ambiguity, paradox, and uncertainty.

 

5. Arte/Scienza

The development of the balance between science and art; 'whole brain' thinking.

 

6. Corporalita

The cultivation of grace, ambidexterity, fitness, poise.

 

7. Connessione

A recognition of and appreciation for the interconnectedness of things and phenomena.

 

Of vinden jullie dat maar vaag gezwam in dit kader? :-)

 

 

 

 

Ik vind de 4 kleurtje methode wat duidelijker:-)

De fusie tussen KLM en Air France wordt er mee ondersteund.

Met de kleurtjes hoef je nauwelijks frans te spreken om snel in te schatten of je misschien wel een nerd tegen over je hebt:-)

 

Dat hel;e verhaal over Neder wordt momenteel een beetje uit zijn verband gerukt. Mijn excuses voor de afleiding, maar kan tegen typeringen en zeker niet als het niet een beetje wetenschappelijk wordt onderbouwd:-) Get wat een nerd:-)

 

Perry.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.