• 0

Inbreng van € 18.000,.- vanuit privé naar BV als lening op de balans?

Begin 2009 heb ik een BV opgericht. Voor het passeren van de oprichtingsakte heb ik € 18.000,- vanuit privé overgemaakt naar de zakelijke rekening van de BV (in oprichting...).

 

[*]Kan (of mag) ik dit gestorte bedrag op de balans zetten als een lening (vreemd vermogen), waarover de BV rente vergoed aan mij privé?

[*]Voorlopig telt die € 18.000,- namelijk mee voor het bepalen van het eigen vermogen, omdat het geld gewoon op een zakelijke spaarrekening staat aan de debet-kant van de balans. Maar als ik dit bedrag ook als lening aan de credit-kant zet, dan is het effect op het eigen vermogen per saldo nihil. Is dit correct

[*]Welk rentepercentage mag ik maximaal aan mijn eigen BV in rekening brengen?

[*]Kan die rente op 01-01-2010 geboekt (en daadwerkelijke overgemaakt) worden, zodat de lening in 2009 geen effect heeft op de w/v-rekening en in januari 2010 wel (als rentekosten voor een lening)?

[*]Moet ik de uitgeleende € 18.000,- in mijn privé-situatie mee (blijven) tellen voor de bepaling van mijn vermogen (i.v.m. de vermogenrendementsheffing in box 3)?

[*]Als er t.z.t. bijvoorbeeld € 100.000,- op de zakelijke rekening staat, kan ik dan zonder meer € 18.000,- overmaken van de BV naar mijn privé-rekening, ter aflossing van de lening?

[*]Is het correct dat dit dan alleen op de balans terugkomt en niet op de w/v-rekening?

 

Excuses als het wat simpel over komt, maar als niet-boekhoudkundig-onderlegen-ondernemer, wil ik het toch graag allemaal zelf weten... :-[

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

De 18.000 is gestort kapitaal en wordt niet als lening aangemerkt., er mag geen rente over berekend worden. Aan de activaZIJDE staat 18000 aan liquide middelen, aan de PASSIVA zijde 18000 kapitaal

 

Op het moment dat je de 18000 naar je prive rekening zou storten dan wordt dat gezien als lening en moet je hierover een (zakelijke) rente gaan betalen aan de bv!! Pas bij beeindiging van de bv komt de 18000 weer retour. Mocht je het eerder eruit willen halen dan is dat als dividend waarover dividendbelasting moet worden betaald.

 

Er is wel een regeling dat je in rc verhouding een bedrag van ik geloof 17000 'rood' mag staan bij je eigen bv zonder daar rente over te hoeven betalen. Hier zou je wellicht gebruik van kunnen maken.

 

Je hoeft over de 18000 geen box 3 belasting te betalen.

 

ik ben geen accountant, mochten er hiaten in zitten of aanvullingen nodig zijn dan zullen die zeker komen.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

@happy worker: Bedankt voor je reactie.

 

Die € 18.000,- ben ik dus voorlopig gewoon even "kwijt" aan de BV. Dat maak het eigenlijk wel allemaal een stukje simpeler. Een deel van de "vervolgvragen" komt daarmee dan ook al direct te vervallen.

 

Er hoeft niets naar privé gestort te worden, dus van leningen van de BV aan mijn privé zal geen sprake zijn. Ook constructies om er toch weer € 17.000,- uit te halen maken het voor mij nodeloos ingewikkeld, zonder dat daar onder aan de streep (in euro's) grote voordelen aan lijken te zitten.

 

Als het inmiddels niet meer mijn € 18.000,- is, dan lijkt het me inderdaad logisch dat ik er in privé ook geen vermogensrendementsheffing over hoef te betalen.

 

Als er nog mensen zijn met aanvullende opmerkingen/tips, dan verneem ik dat uiteraard graag!

Link naar reactie
  • 0

hoi Aktie

 

Happy worker gaf al een prima voorzet. De 18K is aandelenkapitaal en valt voor jou privé als bezit in box 2. Dus inderdaad niet box 3. Zie de 18K als een bankgarantie bij een gekocht huis.

 

Je gaat een deal aan (BV oprichten en gebruiken) en als je alles na verloop van tijd netjes hebt afgewikkeld, dan krijg je die 18K weer terug.

 

Haal je het geld er tussentijds uit (bijv. omdat je het privé nodig hebt) dan leen je dus geld van de BV (wel een schuld in box 3). Onder de 17.500 mag dat rentevrij, maar dan mag je die schuld weer niet in box 3 opnemen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.