• 0

VOF -mijn vennoot raakt in wnsp. Wat nu met de schulden binnen VOF?

Hallo mede-ondernemers,

 

Ik ben nieuw hier, maar heb het forum regelmatig bezocht voor verschillende vraagstukken en altijd goede antwoorden kunnen vinden. Hopelijk lukt dat ook met het probleem waar ik toch mee worstel...

 

Ik heb een VOF met vennoot (logisch?), op basis van 50%-50% op persoonlijke titel. Mijn vennoot heeft hiernaast nog een bedrijf waarin ie op dit moment een direct liquiditeitsprobleem heeft. Gevolg is dat hij zoals het nu lijkt in de WNSP raakt.

Dit heb ik pas vrijdag jl. van hem vernomen. Obv bovenstaande hebben we nu een groot verschil (ik had natuurlijk eerder ingelicht willen worden), waardoor ik eigenlijk niet meer verder wil met hem.

 

Eigenlijk wil ik de activiteiten (wel in overleg met mijn vennoot) voortzetten.

 

Mijn vragen zijn:

 

1. Kunnen we de VOF zo ontbinden zonder dat hier direct consequenties aan zitten?

In de VOF is helaas geen winstpositie, anders was het wel wat makkelijk. In de VOF is naast handelcrediteuren, een drl. krediet bij de bank. Als we de VOF ontbinden, krijg ik dan zoals ik eigenlijk verwacht, 50% van deze schulden voor de kiezen en gaat de andere 50% naar hem? En hoe regel je dit?

 

Stel dat de WNSP sneller wordt aangevraagd dan ik verwacht. Dan wordt de VOF logischerwijs ook ontbinden. Maar wordt de schuld dan ook 50-50% verdeeld? Ofwel gaat de 50% naar hem(WNSP?) en krijg ik dan ook 50% persoonlijk?

 

2. Wat gebeurt er met de afrekening of een eventueel boekenonderzoek (wat altijd wel eens suppletie kan opleveren weet ik uit ervaring) van de fiscus? Geldt ook hier weer de 50-50% regeling, zeg maar?

 

3. Stel dat ik activiteiten van de vof voortzet (wel in overleg met de crediteuren, die wel 50% kwijt zijn, als bovenstaande klopt). Hoe kan ik dat het beste doen zonder dat ik bijvoorbeeld handelscrediteuren voor de 'kop stoot'?

 

A. De VOF omzetten naar eenmanszaak?

B. Nieuw bedrijf opzetten (misschien weer wat starersfaciliteiten?)

C. De activiteiten onderbrengen in mijn holding?

 

Hopelijk kan bijv. een expert snel reageren want na mijn gesprek van gisteravond, lijkt het inderdaad de kan t van de WNSP op te gaan.

 

Alvast erg bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 2

Hebben jullie een VOF contract?

 

Normaal gesproken worden alle schulden en bezittingen verdeeld, en kun jij verder als eenmanszaak. Dit kun je nu al in gang zetten.

 

Wel kan het zo zijn dat je VOF partner wegens die WSNP niet meer aan zijn VOF verplichtingen kan voldoen, die komen dan voor jouw rekening! Dus in het ergste geval ben jij verantwoordelijk voor de VOF schulden. Niet overigens voor de schulden die je partner maakte buiten de VOF.

 

Ik ben verder geen expert, zoek zsm een deskundige bij jou in de buurt.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

@ fred Wiersma

 

Bedankt voor de wel erg snelle reactie.

 

We hebben VOF contract (zo'n kvk model). Daarin staat bepaling dat iedere vennoot voor 50% aansprakelijk is voor de winst en schulden binnen de VOF. Met de Bank hebben we geen lening, maar alleen een rek. courant en drl. krediet. Zonder dat hier echte handtekeniongen zijn gezet voor 100% aansprakelijkheid.

 

Verder staat er een bepaling in dat de WNSP automatisch wordt ontbonden zodra een van de vennoten failliet, surceance of WNSP raakt.

 

Ik heb altijd het gevoel gehad dat het wel goed is afgedekt, alleen nu grote twijfel.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

De overeenkomst - en overigens ook de wet - regelt alleen de onderlinge aansprakelijkheid. Op grond van de wet zijn jullie echter beiden volledig aansprakelijk voor de schulden van de vennootschap en de schuldeisers zullen er weinig heil in zien in te stemmen met een halvering van jouw aansprakelijkheid, in de wetenschap dat jouw vennoot insolvent is of zal worden.

 

Dat gezegd hebbende zul je toch bij de schuldeisers moeten zijn, zij zijn de enigen die je kunnen helpen.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Verder staat er een bepaling in dat de WNSP automatisch wordt ontbonden zodra een van de vennoten failliet, surceance of WNSP raakt.

 

 

Ik neem aan dat je hier bedoelt dat de VOF automatisch ontbonden wordt indien 1 van de vennoten failliet, in surceance of in de WSNP geraakt.

Link naar reactie
  • 0

 

Zoals al eerder gezegd ben jij inderdaad naar buiten toe 100% aansprakelijk. Je houdt dan een vordering op je VOF partner voor datgene dat je teveel hebt voldaan aan jullie schuldeisers. Maar ja... een kale kip enzo.

 

Je zult met de bank en je huidige crediteuren dus moeten gaan overleggen. Vanzelfsprekend zul je ook met je huidige debiteuren moeten overleggen of ze met jou alleen verder willen. Dit gesprek zou ik als eerste gaan voeren. In een gesprek met je crediteuren/bank kan je dan het resultaat aangeven. Is dit positief geeft dit je crediteuren vaak aanleiding om meer met je te willen regelen. Pas hierna zou ik gaan kijken of je eventueel alleen kan (door)starten en in wat voor vorm etc.

 

En vergeet vooral niet alles schriftelijk vast te leggen. Ook met je huidige partner!

www.skyb-administraties.nl: persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

Link naar reactie
  • 0

Goede avond fvand1,

 

In het "standaard" vof contract van de KvK is m.i. ook een deel besteed aan de afwikkeling van een VOF na faillissement etc.

De meest voorkomende constructie is dat de overblijvende vennoot de keuze heeft om de activiteiten voort te zetten onder dezelfde handelsnaam.

 

Je kunt dan de zaak voortzetten als eenmanszaak zonder dat dit met je mede vennoot nog besproken behoeft te worden.

 

Helaas blijf je wel hoofdelijk aansprakelijk voor de bestaande schulden.

Doch menig leverancier is bereid om de overblijvende vennoot tegemoet te komen bij doorlopende afname van producten / diensten. Je vordering op je mede vennoot komt ook in de WNSP en zal daarvan zal, vermoedelijk, wel een deel verloren gaan.

 

Veel onderhandelen met de leveranciers en bank kan wellicht de pijn wat verzachten.

 

Veel succes.

 

Jan van Nistelrooij

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

pas wel op met de bank.

Heb hier al vaak van mensen gelezen dat zodra ze bij de bank aangaven dat ze wat problemen hadden ze direct door de bank definitief de nek werd omgedraaid door terugvorderen leningen, kredieten enz..

Zelf geen ervaring mee maar wel reden om hier voorzichtig mee te zijn en het op de goede manier te brengen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.