• 0

Wat zou goed werken om sociale media zakelijk in te zetten?

Omschrijving van je concept:

Voor een klant maken wij op dit moment een campagne voor een product (een risicoscan) waarmee ondernemers hun risico's in kaart kunnen brengen en de daaraan gekoppelde verzekeringen. Buiten de normale advertentie technieken experimenteren we in deze campagne met sociale media.

 

We hebben een redelijk vrije hand gekregen in de content die we op de actiesite (http://www.deltalloydrisicoscan.nl) plaatsen. We hebben er voor gekozen om deze content relevant te maken voor ondernemers en niet direct te koppelen aan de risicoscan. Zo schrijven we blogs over zaken die ondernemers meemaken en geven we ondernemers de kans op deze site te bloggen. Dit levert ons relevante content op en hun een kans om hun bedrijfsnaam te noemen op een website die 200 bezoekers per dag trekt.

 

Voornaamste van de campagne is dat we niet alleen productinformatie willen zenden, maar vooral de dialoog aan te gaan en kijken of we een toegevoegde waarde voor de ondernemer kunnen creeeren. We hopen dat hierdoor men vanzelf geinteresseerd raakt in de risicoscan.

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

We zijn op linkedin aanwezig met een groep die we Riskbloggers noemen (http://www.linkedin.com/groups?gid=2360092&trk=hb_side_g) Dit zijn ondernemers en financieel adviseurs die bloggen op de site en meehelpen de attentie voor de site te verzorgen door hun statusupdate te laten verwijzen naar recente artikelen. Voor de geinteresseerden heb ik de avatar van de riskbloggers bij het bericht gevoegd.

 

Verder zijn we onder de naam riskbloggers aanwezig op twitter (http://twitter.com/riskbloggers) waarbij we proberen te reageren op twits die passen bij het onderwerp.

 

We opereren op bepaalde sites als adviseur, hierbij geven we antwoord op verzekeringsvragen, maar refereren nooit naar de risicoscan. We hopen dat als men ons antwoord waardeert men op ons profiel komt en zo op de site terechtkomt.

 

Verder hebben we natuurlijk een site gemaakt waar we al deze content plaatsen (http://www.deltalloydrisicoscan.nl). De site wordt gepromoot op de radio, via adwords en via flyers op de MKB beurs.

 

Tot nu toe gaat de campagne goed, van de 200 bezoekers weten we er elke dag ongeveer 40 uit de sociale media te halen, de rest wordt verzorgd door de meer traditionelere advertentiemethoden.

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Sociale media wordt op dit moment weinig ingezet op de zakelijke markt, iets waarvan wij denken dat het veel potentie heeft. Wij willen manieren proberen te vinden om sociale media zo succesvol mogelijk in te zetten.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Zoals gezegd worden sociale media nu weinig gebruikt bij B2B. Met ons zijn er natuurlijk ook andere clubs mee bezig, maar het betreft een redelijke pioniersmarkt.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Ik ben benieuwd hoe jullie de inzet van sociale media zouden gebruiken. Zijn er zaken die wij over het hoofd zien? Zijn er plekken op het internet waar en kansen zouden liggen? Wat vinden jullie van de dingen die we tot nu toe doen, aantrekkelijk of juist niet?

 

Ook reacties op de campagne ansich zijn welkom, ben je het eens met hoe we van start zijn gegaan, of hebben we in jouw ogen steken laten vallen?

 

Avatar_3.jpg.9f13096027c44887e3f3e578804fa03a.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Maar je doel is handel genereren, niet het schrijven van leuke verhalen.

Het risicomanagement druipt van jullie site af en ik click dan ook heel snel weg.

Ik bedoel, zo'n verhaal over een hard disk crah. Ook al is het verhaal misschien echt, het blog is zo nep als het maar kan.

Als je sociale media op deze manier denkt in te zetten dan wordt je hard afgestraft door je lezers en kom je er straks achter dat het meer goed dan kwaad gedaan heeft.

 

Ik zou zeggen, lees 'de Whuffie Factor" van Tara Hunt.

Na het lezen van het boek ga je waarschijnlijk vanzelf al inzien waarom juliie opzet niet gaat werken.

Link naar reactie
  • 0

Thx voor je reactie. Zal het boek eens gaan bekijken.

 

Ben het met je eens dat handel genereren het doel is. We hebben geprobeerd er echt een sociale site van te maken, maar dat ging de opdrachtgever net iets te ver waardoor we hier en daar consessies hebben moeten doen.

 

Voordat ik het boek gelezen heb zijn we wel even verder. Zou je willen vertellen wat je zo stoorde aan de blog? Het verhaal is namelijk echt en ook opgemaakt 1 op 1 met de ondernemer in kwestie. Is het de schrijfstijl of de boodschap die je het meest tegenstond?

Link naar reactie
  • 0

Ben het met je eens dat handel genereren het doel is. We hebben geprobeerd er echt een sociale site van te maken, maar dat ging de opdrachtgever net iets te ver waardoor we hier en daar consessies hebben moeten doen.

Eigenlijk geef je hier zelf al aan dat jullie consessies hebben gedaan.

En site waar een ondertoon voor handel in zit gaat niet werken, evenmin als mensen die hier te duidelijk hun eigen diensten promoten. Die worden ook door de community afgestraft en als spammers weggezet.

 

Voordat ik het boek gelezen heb zijn we wel even verder. Zou je willen vertellen wat je zo stoorde aan de blog? Het verhaal is namelijk echt en ook opgemaakt 1 op 1 met de ondernemer in kwestie. Is het de schrijfstijl of de boodschap die je het meest tegenstond?

 

Het achterliggende verhaal is echt maar jullie hebben er aan zitten schaven om het in jullie ogen aantrekkelijker te maken, maar dat maakt het nou onecht. Het is te plastisch misschien zelfs wel op het klinische af.

Echte verhalen wil ik lezen.

 

Persoonlijk denk ik echter dat je voor deze opdrachtgever voor een andere insteek had moeten kiezen, maar goed dat is mijn visie.

 

Eigenlijk doet jullie website mij erg web 1.0 aan, het is in zekere zin gewoon nog eenrichtingsverkeer.

Link naar reactie
  • 0

Hai Riskblogger, hartelijk dank voor je goed beschreven en goed verzorgde vraag. Dat vraagt daardoor extra om een goed antwoord.

 

Is de B2B ernstig toe aan voorbeelden van sociale media ? Ja natuurlijk. Zou het daar gaan werken? Ja, zeker in bepaalde delen vand de B2B. Zoals je misschien al hebt gemerkt stikt Twitter van de zelfstandigen. En dus zijn die bevattelijk voor dit soort boodschappen en communicatie.

 

Dat jullie pogingen willen doen om een dialoog aan te gaan en om bereikbaar te zijn voor ondernemers en potentiele klanten: helemaal goed. Dat je je verhaal wilt houden rond risico's van ondernemers : ook helemaal goed. Ik vind daar nog te weinig van terug in de tweets van de riskbloggers - dit lijkt nu iets teveel gericht op traffic halen naar de eigen site. Maar dat kan nog heel gemakkelijk goed komen als jullie ook ander nieuws in de loop der tijd ogv risico's gaan opnemen.

 

De site op Deltalloyd is dus het echte doel. Maar daar hakt het er goed in.

 

Ten eerste omdat ik heel erg goed moet zoeken en kijken wat hier de bedoeling is. Wat een hoop tekst. Ik vind het helemaal niet erg om een scan, test of enquete te doen, maar kan je mij dan een vette kop geven die zegt : dit is de scan ? En dan een nog vettere rode knop die zegt : begin de scan ?

 

Om mij vaker naar deze site te laten komen, hebben jullie nieuws erbij gezet en delen van de site van de onvolprezen Uberblogger Gert Jan Doorneweerd. Waarom maak je dit niet meer centraal als onderwerp van de site ? Natuurlijk wil je dat mensen die scan doen, maar je denkt toch niet dat mensen dit 1 keer bezoeken en dan direct een aanvraag doen?

 

Bovendien geeft die tekst, linkedin en twitter je de mogelijkheid om de URL van de scan vaak genoeg te droppen. Hij hoeft dus niet pontificaal in beeld te zijn. Een opvallende uitnodiging om de scan te doen aan de zijkant kan ook werken.

 

Ik heb nog een keer gekeken en zie nu dat er drie duidelijk knopppen bovenaan de pagina staan. Maar dat is een afwijking van een internet-regel : die zegt dat knoppen bovenaan een pagina iets te maken hebben met navigatie. En daar keek ik niet naar - ik was benieuwd wat het onderwerp was van de pagina zelf. Waardoor ik die blauwe knoppen niet zag staan.

 

Bovendien is blauw (hoe mooi Deltalloyd-huisstijl ook) in onze cultuur geen teken van Actie! - het is een koele kleur, die eerder oproept tot rust. Rood maken die knoppen, daarom- je wilt toch actie?

 

Je zal ongetwijfeld compromissen maken - dat is de realiteit. De Deltalloyd CMS zal ook niet al te soepel zijn.

Maar dit ding mag wel veel meer gaan swingen.

 

De scan zelf is voor mij (FireFox 3.5) niet te lezen : ik zie een paar regels tekst met een blokje ervoor, als resultaat. Als ik er op klik, dan komt er een enorme bak met tekst op mij af, die niet uitnodigt om te lezen. Misschien beter : verkorte versie en mij de optie geven om een (mooi opgemaakte !) lange versie in PDF te downloaden. Als ik een blok geopend heb en ik wil naar de andere kijken, dan lukt het mij niet meer om die andere te zien. Page Back-knop en Refresh-knop indrukken ten spijt : het kwam er niet uit.

 

Nog een paar kleine tips : die opmerkingen van Merkava over Web 1.0 klopt ook. Jullie maken het leuk door de dialoog aan te willen gaan. Als je dan op jullie site komt, sluit elke mogelijkheid voor feedback en worden we gedwongen om de trechter van de scan in te gaan.

Je wilt graag dialoog. Waarom stop je dan daarmee op je eigen site ?

 

Ik denk dat jullie wel de tools en de intentie klaar hebt. Wat ik nog mis is : meer een vraag-instelling ipv een push-insteling. Nu komt het nog teveel over als een ouderwetse, productgedreven site met aan de buitenkant een klein laagje sociaal netwerk.

 

Voor tips over social media : heb je je voorbereid, door tijdenlang mensen op Twitter te volgen, zodat je weet hoe het daar werkt ? volg je wel ondernemers en ben je al in gesprek met hen gekomen? Als ik nu kijk naar de mensen die je volgt, kan ik geen enkele lijn ontdekken. Het lijkt alsof je gisteren begonnen bent en lukraak begonnen bent. Het was makkelijker voor je geweest als je eerst het gesprek was begonnen en daarna steeds meer van je eigen informatie in je tweets had verwerkt.

 

Heb je al gereageerd op vragen/behoeften van ondernemers op Twitter, die duidelijk een issue hebben met een risico ? Heb je tips & trucs klaar staan voor bepaalde groepen ondernemers, waaruit blijkt dat je goed hun behoeften kent ? Wat gebeurt er als een ondernemer een risico case aan je voorlegt - weet je dan wat je moet doen?

 

N.B. : Verder over Twitter : gebruik aub correct URL's als je ze tweet. Een van de verkorte URLs verwijst naar een pagina op Deondernemer.nl en die pagina bestaat niet meer.

Link naar reactie
  • 0

Allereerst allebei hartelijk dank dat jullie de tijd nemen om te reageren, wordt gewaardeerd!

 

Wat betreft de compatibiliteit met firefox, die is bekend en is iets waar we zelf erg van balen. De applicatiebouwer is hier mee bezig maar helaas kan dit niet zo snel als ik graag zou willen, aan de andere kant, als marketeer wil je eigenlijk altijd dat het gisteren klaar is :)

 

Om op jullie beide opmerkingen over 1.0 in te gaan. Hier zijn we het wel heel erg mee eens. Op dit moment heb ik een mail gestuurd naar de sitebouwer om de blogs direct op de homepage te plaatsen en deze open te zetten voor reactie. (we zaten al te spelen met het idee en zijn door jullie opmerkingen helemaal over.)

 

Op het gebied van vragen van ondernemers zijn we redelijk goed voorbereid. De meeste van ons kantoor hebben een achtergrond in de verzekeringen waardoor we de meeste vragen goed kunnen beantwoorden. Daarbij zijn we zelf (en veel van onze relaties) zelf ondernemer, waardoor we denk ik een redelijk beeld hebben van de doelgroep, maar ook hier zijn tips natuurlijk welkom.

Voor de vragen die voor ons te complex zijn hebben we intermediairs bereid gevonden deze te beantwoorden waarbij we hebben afgesproken dat ze alleen de ondernemer zullen helpen en niet zullen proberen een product te verkopen. Nu vallen de vragen tot op heden erg tegen, maar dit heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat de reactiemogelijkheden niet heel uitgebreid zijn.

 

Wat betreft twitter, ben het met je eens dat we hier een consequentere lijn hadden kunnen volgen, we hebben nu veel zaken proefondervindelijk uitgevonden, heb je nog meer tips op dit gebied? De link van deOndernemer is bv weggehaald door de ondernemer zelf, daar kan je toch niets aan doen (behalve natuurlijk je tweets nalopen en "foute" tweets verwijderen)?

 

We hebben overigens al wel wat leuke interacties gehad met ondernemers door op bepaalde onderwerpen te monitoren met tweetdeck, maar zouden hier liefst veel meer van hebben. Weet jij manieren om dit stelselmatig in te zetten?

Link naar reactie
  • 1

Goede middag,

 

Met het weekend in zicht hebben jullie misschien tijd en zin in wat literatuur over dit onderwerp. Er staan best wel veel ideeen en mogelijkheden in, maar de praktijkervaringen zijn nogal negatief. Bovendien speelt altijd het probleem welke media te kiezen; er zijn er zoveel.

 

Understanding Users of Social Networks / Harvard

Onderzoek naar motieven om digitale sociale netwerken te gebruiken. Het is een eenvoudige manier om te weten wat je vrienden/vriendinnen uitspoken. Verder worden veel foto's bekeken, vooral van vrouwen. Adverteren op netwerken werkt niet; bedrijven kunnen netwerken alleen gebruiken als ze kijkers helpen meer vrienden te maken of communicatiestof geven.

 

Early Tremors: Is It Time for Another Social Network Shakeout? / Wharton

Er zijn veel digitale sociale netwerken aktief. Een aantal hebben hoge groeicijfers, maar anderen zijn alweer op hun retour. Alleen worstelen - ondanks hun populariteit - met de inkomsten. Verwachting is dat nog veel ge-experimenteerd gaat worden met specialisatie en tariefstelling en dat een aantal definitief afvallen.

 

http://hbswk.hbs.edu/item/6187.html

Social Network Marketing: What Works? / Harvard

Gesprek over de aantrekkelijkheid voor bedrijven van digitale sociale netwerken. Er zijn twee mogelijkheden; adverteren en participeren. Adverteren werkt niet, want dat interesseert de andere deelnemers niet. Het bedrijfsmodel van digitale sociale netwerken kan daarom niet op advertenties gebaseerd zijn. Deelnemers blijken elkaar weinig in koopgedrag te beinvloeden, eigenlijk alleen leden met een midden-status trekken zich iets van elkaar aan.

 

http://knowledge.insead.edu/contents/HowObamausedsocialnetworkingtowin090709.cfm

How Obama used social networking tools to win / Insead

Mede doordat in de campagne intensief gebruik gemaakt werd van nieuwe media (YouTube, Facebook, MySpace, Twitter, Google, Hulu) kon Obama president worden. Oorzaken van het succes; deadlines om concepten te testen, het publiek aktief betrekken en met de marktmogelijkheden meegroeien. Voorgangers (Kennedy en Reagan) lukte dat ook via TV.

 

 

Managing beyond Web 2.0 / McKinseyQuarterly

Web 2.0 biedt voor bedrijven veel nuttige communicatiemogelijkheden met hun klanten. Om dit vorm te geven kunnen ze het LEAD-model (listen, experiment, apply, develop) gebruiken; Luister naar wat je klanten zeggen, Experimenteer met de communicatie-mogelijkheden, Pas je inzichten toe en Ontwikkel je media-strategie (dus minder massa-communicatie).

SubRosa : Moving products that move people

&

R.W. Verbrugge Bedrijfseconomisch advies :

http://www.reneverbrugge.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.