• 0

MVO verkoopargument: helft van mijn winst aan een goed doel schenken, ethisch?

Weer fff snel een nieuw idee bedacht.

Brand maar los met jullie tegen argumenten:

 

Iedereen kent natuurlijk Mvo. Maatschappelijk verantwoord ondernemen, dat je als ondernemer streeft naar zowel winst als naar positieve effecten voor het milieu en de mensen binnen en buiten de onderneming.

 

Nu komt het:

ik heb een vergunning om vrij aan de deur en op straat te verkopen. Een ventvergunning.

Via diverse wegen kan ik producten erg goedkoop inkopen/importeren.

waaronder ik noem maar iets knuffels. Ik neem voor dit product het goede doel het Ronald McDonald Kinderhuis.

Verkoop dit product huis aan huis en voor elke verkochte knuffel geef ik € 1,- aan het goede doel. Reden? Natuurlijk Mvo en bijreden het verkoopt makkelijker. Je kan het slecht noemen, maar aan het volgende rekenvoorbeeld laat ik de winsten en dergelijke zien, dus hier even naar kijken voordat je zegt schandalig om via het goede doel zelf beter te worden!

 

Inkoop: €0.60

verkoop: € 2.60 (1euro naar goede doel)

Winst: € 1,-

 

Wat vinden jullie? Kan ik dit maken? Of is dit toch over de rug van het goede doel proberen geld te verdienen?

Hoe pak ik de schenking van € 1,- verkocht product boekhoudkundig aan?

En ik weet het de bedragen zijn nog erg laag.

Zodra ik dit eventueel verder zou uitwerken, ga ik vanzelfsprekend kijken of het verkoopbedrag naar bijv 4,60 kan.

En dan dus 2,- naar het goede doel en 2,- naar ons bedrijf.

Brand los!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

quote]

 

Kom, niet zo flauw doen - je vraagt onze mening en gaat dan heel opgewonden doen als we niet ronduit aardig reageren. Als je dat soort reakties niet wilt horen moet je er niet om vragen.

 

 

Okay sorry, nu ik hem teruglees idd beetje nergens op slaande opmerking.

Alleen denk ik persoonlijk dat ik dat toch wel ga doen nu.

Had idd niet verwacht dat jullie hier zo op tegen zouden zijn. Vooral in het oog houdende wat voor een winstmarge ik voormij zelf hou!

Daarom noemde ik net ergens dat van is het misschien een optie gewoon te gaan venten.

En dan helemaal na afloop een x bedrag anoniem te storten.

 

Ik zet ook dit idee weer fff in de ijskast! heb in ider geval geleerd dankzij de heer Jongman dat er geen duidelijke dingen hierover in de wet zijn. Wat misschien in de toekomst wel zou moeten!! (misschien dus toch de politiek in :P ;))

 

Als je toch positieve reacties hebt, of negatieve ook natuurlijk altijd welkom om me toch nog iets duidelijker te maken waarom dit idee not done is plaats het nog even!:D

Link naar reactie
  • 0

Als iemand dit als dagbesteding wil doen zal hij toch wat geld moeten verdienen om te leven. Dus inkomen genereren zie ik het probleem echt niet van in. Als er fulltime aan gewerkt wordt en het goede doel gesteund wordt, why not?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Om nog even aan te geven waarom de reacties negatief zijn: Dit ligt aan je Openingspost waaruit ik even de voor mij vreemde punten even achter elkaar zal quoten om je ook mij ongemakkelijke gevoel duidelijk te maken:

 

Weer fff snel een nieuw idee bedacht.

Brand maar los met jullie tegen argumenten

......

Je kan het slecht noemen, maar aan het volgende rekenvoorbeeld laat ik de winsten en dergelijke zien, dus hier even naar kijken voordat je zegt schandalig om via het goede doel zelf beter te worden!

......

Of is dit toch over de rug van het goede doel proberen geld te verdienen?

......

Zodra ik dit eventueel verder zou uitwerken, ga ik vanzelfsprekend kijken of het verkoopbedrag naar bijv 4,60 kan.

En dan dus 2,- naar het goede doel en 2,- naar ons bedrijf.

 

Je vraagt om tegenargumenten en hebt zelf al een negatieve insteek met de woorden 'slecht' , 'schandalig' , 'over de rug van een ander geld verdienen' .. etc.

Da is het niet vreemd dat de reacties zijn zoals ze zijn.

 

Ik vraag met af of je werkelijk MVO als Maatchappelijk Verantwoord Ondernemen voor ogen hebt of meer Mijn Verkopen Opschroeven of Merken Vergroten Omzet.

 

Waarom?

 

Grotendeels door de rekensom die je maakt als je de beren voor 4,60 zou verkopen. Je verdubbelt je eigen winst en die voor het RM.

Als je werkelijk vanuit een MVO overtuiging zou handelen dan had je die verhouding in mijn ogen anders gemaakt: 1,50 voor jou en 2,50 voor RM of iets in die geest..

Ik heb een beetje moeite met het hele MVO verhaal in Nederland aangezien het hoofdzakelijk als marketinginstrument gebruikt wordt en niet als overtuiging waardoor het effect dus vrij klein is.

 

Wellicht zijn jouw bedoelingen gewoon goed. DAn moet je het ook gewoon doen denk ik. Maar ik heb wel twee vragen aan je:

 

[1] Is RM gekozen vanuit je persoonlijke overtuiging dat ze extra hulp nodig hebben of omdat ze naamsbekendheid hebben en zo de verkoop stimuleren? Zou je zonder problemen overstappen naar donaties voor www.hematoslife.org terwijl dit je verkopen zou halveren of nog verder doen afnemen als je ervan overtuigd bent dat hematoslife hulp nodig heeft?

[2] Stel je verkoopt mij die beer voor 4,60 met 2 winst voor jou en 2 voor RM. Ik weet er een euro korting af te praten. Komt die euro ten laste van je RM donatie of ten laste van je winst.

 

Succes met je handel

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Nog even een aanvulling die ik bedacht toen ik even een peuk rookte :)

 

Als je hier nu had gezegd dat je je verkoop wil stimuleren door mee te liften op een bekend merk en daarvoor 40% van je omzet afdraagt aan de betreffende organisatie had ik er denk ik minder moeite mee gehad.

 

Er zijn zoveel bedrijven die bijvoorbeeld bekende kinderhelden gebruiken om extra omzet te genereren (schoolbekers van het huis Anubis, Dora, etc.) dus dat is niet gek

 

Noem het alleen geen MVO

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Als je van deur tot deur gaat om de knuffels te verkopen, hoe weet ik dan als koper dat jij je ook je woord houdt en niet gewoon mij extra heb laten betalen? Ga je alle kopers ook informeren wat de totale opbrengst is geweest achteraf?

 

Zelf zou ik daardoor nooit bij jou kopen maar alleen bij mensen die kunnen aantonen dat zij voor het goede lopen en niet in hun verkooppraatje aangeven dat er een deel naar een goed doel gaat.

 

Verder ben ik van mening dat MVO uit vrijwillige basis moet gebeuren en niet als verkoopargument moet worden gebruikt. Als jij het RM wilt steunen dan moet je dat van je bruto marge doen en niet door de koper laten betalen.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Interessante topic en voor Jurriaan zeer belangrijk om eerst een gedegen plan te hebben voor hij lukraak van start gaat. Uit de berichten lees ik dat het als een ingeving bij hem is opgekomen en dat hij toch wil doorzetten (of is het slechts een uitspraak van hem om de gemoederen rustig te houden dat hij niet doorzet ?).

 

Voor je namens een goed doel begint zou ik de actie eerst met hun uitgebreid bespreken, je hebt van hun toestemming nodig om hun naam te gebruiken en daar zijn overeenkomsten voor. De goede doelen zijn hierin zeer voorzichtig om geen negatieve naam te krijgen, dit is in het recente verleden al gebeurt door o.a. verkoopteams die de straat op gingen.

Wat de 23 grote goede doelen zelf doen is jaarlijks hun donateurs te laten collecteren en als daar nog een andere commerciele huis-aan-huis verkoop gaat plaatsvinden dan kan dat het uiteindelijke doel schaden.

 

Ook je productkeuze is belangrijk om te bepalen of je genoeg omzet haalt. Venten lijkt mij tijdrovend werk en wat als het product kapot gaat of men de koop (na aanschaf) ongedaan wil maken. Ga je dat dan redden met een product waar weinig marge op zit.

Misschien dat je via je eigen doelgroep als DJ beter een product in de markt kan zetten wat bv Pink Ribbon steunt, dit lijkt beter bij je ervaring aan te sluiten en is beter te verkopen daar je je al tussen de (grote) doelgroep bevindt.

 

MVO is een modekreet die breed wordt toegepast. Beren namens een goed doel verkopen onder het mom van MVO of MBO (Maatschappelijk Betrokken Ondernemen) lijkt mij te goedkoop. Ik laat hierbij de marge die je aan het goede doel wil schenken even los, elk bedrag is goed zolang je aanvullend bent voor het goede doel en de balans in netto winst en marge naar het goede doel te verantwoorden is.

Wat doe je als bedrijf zelf nog meer aan MVO, worden je producten uit gerecyclede materialen gemaakt, heb je personeel in dienst die vanuit een lastige arbeidspositie komen, wil je met het product een hechtere band creeren tussen de koper en het goede doel..... MVO is meer dan een naam, het is een visie die dieper gaat dan een kreet in je verkoopverhaal.

 

Dus, terugkomend op je intentie is het goed om een goed doel te steunen, dat je voor je inzet een kostenplaatje hebt is normaal en dat je marge afdraagt alleen maar goed.

Heb je al met een goed doel gesproken om je enthousiasme te delen?

 

Succes,

Rick

 

 

 

NewContacts, call support. Expert in b2b telemarketing en adresbestanden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 79 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.