• 0

Factuur uitreiken verplicht bij verhuren bedrijfspand?

Ik hoop dat jullie me helpen kunnen. Ik verhuur een cafe. De huurder betaald de huur niet omdat hij iedere keer een excuus voor vind. Sinds een poosje zit hij te zeuren dat hij MOET van zijn boekhouder een factuur te hebben iedere maand om de huur te betalen. Maar we hebben toch huurovereenkomst waar alles op staat?? Toen ik en mijn boekhouder hebben hem een factuur gemaakt, vond hij dat niet professioneel genoeg.. altijd excuses. Kunnen jullie me helpen aub? Ik weet geen raad meer wie nou gelijk heeft.

 

Groetjes,

Kas

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Kas,

 

Het niet krijgen van een factuur vind ik een plausibele reden, zeker als de huur geopteerd is voor BTW. Hij moet namelijk ook in zijn boekhouding aantonen waar de betaling (hij is verplicht kasstelsel te gebruiken in zijn administratie) betrekking op heeft en of er BTW in de betaling zit. Of je factuur professioneel genoeg is, vind ik een waarde oordeel, zeker als je wel aan de factuureisen voldoet en is dat dus niet steekhoudend.

 

Het niet betalen van je rekeningen kan meerdere oorzaken hebben. Vaak is een goed gesprek waarin je probeert te achterhalen wat nu de werkelijke reden is de oplossing.

 

Mocht je niet je huurder kunnen overtuigen dat hij moet betalen, dan kan je altijd andere stappen nemen ter invordering van je gelden. Jullie hebben een contract met elkaar en hij moet zich daar ook aanhouden. Het is zakelijke huur, dus de huurbescherming is veel minder sterk dan bij verhuur aan particulieren. Er zijn dus wel aardig wat middelen voor je ter beschikking om je geld te vorderen.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0
Maar het staat ook in de huurovereenkomst dat we de BTW betalen en hoeveel. Toen ik kamer huurde kreeg ik iedere maand geen huurnota. Ik moest het gewoon betalen. Waarom zou het in dit geval anders zijn?

 

Eigenlijk geef je zelf dus antwoord op mijn reactie.

 

Je afnemer wilt de BTW verrekenen en moet daar een factuur voor hebben waaruit het BTW bedrag blijkt.

 

Toen jij een kamer huurde, was dat een particulieren verhuur en daar zit geen BTW in en kan dan jij dus gewoon betalen. Jij hoefde niet aan te tonen dat je huurde naar de fiscus (je afnemer wel, want die voert het kosten op) en je genoot dus ook de huurbescherming zoals in de wet opgenomen want het was een particuliere huur en geen zakelijke huur.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Nee. Gewoon iedere maand een factuur sturen, met de BTW apart uitgesplitst. Werkje van niks en je bent van een hoop gezeur af.

(je had m al klaar en verstuurd kunnen hebben... ;))

 

Om mijn boekhouding zo compleet en doorzichtig mogelijk te houden, wil ik ook iedere maand een factuur van de huur.

Heel begrijpelijk, lijkt mij...

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is het probleem? Stuur met bijvoorbeeld een tooltje als http://moneybird.nl automatisch elke maand een factuur en je bent klaar. Kan geheel automatisch zowel per post als per mail en je hoeft alleen maar af te vinken als de betaling binnen is.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 162 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.