• 0

Wanneer inschrijven bij KvK, aanmelden bij belastingdienst etc?

Ik heb al wat gezocht, maar het antwoord op deze vraag heb ik niet kunnen vinden. Mocht dat er wel zijn, dan word ik natuurlijk graag verwezen naar de juiste topics.

 

Sinds begin deze maand verzorg ik voor een buitenschoolse opvang workshops voor kleuters. In deze workshops lees ik een sprookje voor en vervolgens doen we een verwerkingsactiviteit: we knutselen wat en de kleuters kunnen zich bijvoorbeeld verkleden als sprookjesfiguur.

 

Dit jaar doe ik zes workshops voor een bedrag onder de 500 euro. Ik ben van plan deze activiteiten in het nieuwe jaar voort te zetten, ze ook vaker uit te voeren en andere, aanverwante activiteiten te ontplooien.

 

Ik heb al wat gegoogled en vrienden ingeschakeld, maar ik kom er niet helemaal uit en heb de volgende vragen:

 

1) Moet ik mij nu inschrijven bij de Kamer van Koophandel? Zo ja, wanneer?

2) Moet ik nu een BTW-nummer aanvragen? Zo ja, wanneer?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even wat schaamteloos knip- en plakwerk:

 

Je bent verplicht je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel wanneer je ondernemer bent. De KvK toetst dat aan de volgende criteria:

[*]De ondernemer verricht een 'regelmatige maatschappelijke werkzaamheid'.

[*]De werkzaamheden worden tegen betaling verricht.

[*]De ondernemer treedt zelfstandig op, voor eigen rekening en risico.

[*]De ondernemer treedt openlijk op, in concurrentie met andere ondernemers.

[*]De ondernemer neemt deel aan het economisch verkeer in een georganiseerd verband. Dit verband is gericht op samenwerking van mensen, kapitaal en/of goederen.

[*]Er wordt winst of kostenbesparing beoogd. Dit is ruimer dan het gebruikelijke begrip winst. Het gaat hier niet om of de ondernemer daadwerkelijk winst heeft gemaakt of kosten heeft bespaard, maar of hij/zij dit als doel heeft.

 

Aan jou te beslissen of jij aan bovenstaande punten voldoet.

 

Wat betreft het BTW-nummer: wanneer je een eenmanszaak hebt, dan ontvang je het BTW-nummer bij inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Zij melden jou dan namelijk (mits jij toestemming geeft) gelijk aan bij de Belastingdienst. Indien jouw "product" onder de noemer kinderopvang valt, dan zou dit volgens de Belastingdienst overigens vrijgesteld zijn van de BTW-plicht.

 

Link naar reactie
  • 0

Het is me niet helemaal helder wat je situatie nu exact is. Daarom schets ik even een voorbeeld.

 

Je bent een parttime kleuterjuf die benaderd wordt door een kinderopvangtoko om daar enkele freubelworkshops te houden voor kinderen. Het gaat dit jaar (2009) om 6 keer. Per keer ontvang je 75 euro. Totaal dit jaar 450 euro.

 

Naar mijn idee gaat het hier om een bijverdienste en is er van een onderneming (nog) geen sprake. Ik zou zeggen aangeven als Opbrengst uit overige werkzaamheden bij je aangifte inkomstenbelasting 2009.

 

Antwoord 1: nee, nog niet, pas wanneer je als ondernemer actief wilt worden.

Antwoord 2: idem.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Ard,

 

Daar issie weer: HET grote verschil tussen BTW- en IB-ondernemerschap.

Joost en Alva hebben het over de eerste en jij over de tweede.

 

BTW-ondernemerschap is zo bereikt: 'een ieder die een bedrijf of beroep zelfstandig uitoefent'

Omvang omzet, wel of geen winst, risico's doen niet of nauwelijks mee in de beoordeling.

 

Voor de IB ligt dat allemaal veel ingewikkelder, maar daar gaat de vraag niet over.

 

Het antwoord is naar mijn mening dus ook: ja en ja. En wanneer? Zoals Joost zegt, met de opmerking dat dit niet is bij de eerste inkomsten, maar zodra je gaat investeren (tijd en geld).

 

ff voor de goede orde: een evt. vrijstelling voor de BTW houdt niet in dat je dan geen BTW-nummer nodig hebt.

Je kunt nl. alleen vrijgesteld ondernemer zijn als je ondernemer bent. ;)

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Jammer dat ik je moet tegenspreken John, maar ik doel op zowel de Inkomstenbelasting als de BTW.

 

Als iemand dit jaar nog voor 450 euro bijklust (zoals het voorbeeld wat ik hierboven aangeef) en er is verder geen dwingende noodzaak om een BTW nummer aan te vragen en je in te schrijven bij de KvK dan zou ik zeggen: houd het over 2009 simpel. Meld je niet aan als ondernemer voor de BTW en schrijf je nog niet in bij de KvK. Geef het wel aan bij je aangifte IB 2009.

 

Als je verder in 2009 geen spannende dingen gaat doen (investeren bijvoorbeeld) maar je hebt wel het voornemen om in 2010 een en ander flink uit te gaan breiden dan zou ik zeggen schrijf je lekker in begin januari 2010. Zes weken wachten scheelt je een ordner :), een BTW aangifte, een gesprek met een boekhouder, een (beetje) contributie bij de KvK en een paar uur vrije tijd.

Link naar reactie
  • 0

Als iemand dit jaar nog voor 450 euro bijklust (zoals het voorbeeld wat ik hierboven aangeef) en er is verder geen dwingende noodzaak om een BTW nummer aan te vragen en je in te schrijven bij de KvK dan zou ik zeggen: houd het over 2009 simpel.

 

Hoi Ard,

 

Praktisch gezien: daar is best wat voor te zeggen, maar waar haal je in BTW-verband die 450 euries-grens vandaan en wat is geen dwingende noodzaak?

 

groet,

 

John

 

 

P.S. ik wilde niet betweterig naar jou overkomen (want wat ik schreef weet jij al). Het ging me om 'nieuwe lezers' die telkens - heel begrijpelijk - het ondernemerschap IB en BTW door elkaar halen of niet eens weten dat er een onderscheid is.

Link naar reactie
  • 0

John,

 

de TS heeft het over een bedrag onder de 500 euro. Vandaar dat ik als voorbeeld een bedrag neem van 450 euro.

 

Mijn stelling is eenvoudig. Een en ander heeft nog sterk het karakter van een bijverdienste. Voor 1 kinderopvangbedrijf worden enkele workshops gegeven. Tegen een bescheiden opbrengst. Het jaar duurt nog maar enkele weekjes. Ik zie daar simpelweg geen onderneming in en ik heb geen informatie van TS waarom het belangrijk zou zijn er wel een onderneming in te zien. (dus geen noodzaak)

 

Als TS in 2010 de activiteiten gaat uitbreiden (reclame maken, trachten meer opdrachtgevers te krijgen, investeren etc) dan zou ik voorstellen dat zij zich bijvoorbeeld begin januari inschrijft. Zij heeft dan het voordeel dat zij in ieder nog enkele weken de tijd heeft om wat zaken voor te bereiden en uit te zoeken en bespaart zich wat kosten en moeite in 2009.

 

Omgekeerd kan natuurlijk ook. Iemand kan in dit geval ook het standpunt innemen dat hij perse zich nog in 2009 als ondernemer wil manifesteren door zich in te schrijven bij de KvK en zijn BTW-nummer aan te vragen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.