• 0

tussenbureau ertussen uit

Hallo,

 

Ik kon zo snel geen antwoord op mijn vraag vinden, vandaar dat ik deze aan jullie ga voorleggen.

 

Huidige situatie: op dit moment zit ik via tussenbureau X bij eindklant Y als ZZP'er. Ik heb inmiddels 4 opdrachtverlengingen gehad en het project eindigt per april 2010. Tot die tijd heb ik dus mijn huidige contract via dit tussenbureau. Nu heeft de eindklant aangegeven dat zij mij graag per april opnieuw willen inhuren voor een totaal andere functie en ander project, maar wel binnen dezelfde organisatie dus. Dat is natuurlijk heel mooi, maar zij hebben tevens aangegeven dat zij het tussenbureau er graag tussenuit willen hebben, omdat de eindklant zelf aangeeft dat zij totaal geen toegevoegde waarde hebben voor het bedrijf (lees: er is totaal geen band met opdrachtnemers, maar zitten er wel met een flinke marge tussen).

 

Uiteraard is dit voor mij ook veel gunstiger, maar hoe ga ik dit tegen die tijd aanpakken. Ik heb nl in mijn opdrachtovereenkomst staan dat ik na beeindiging van een opdracht 2 jaar niet voor een opdrachtgever werkzaam mag zijn. Nu heb ik al begrepen dat een concurrentiebeding van 2 jaar vaak verworpen zal worden, mocht er een rechtzaak van komen, maar stel dat het een jaar wordt? Ik zit dus met een dilemma, want het is de opdrachtgever/eindklant die zelf met mij wil doorgaan en tevens het tussenbureau eruit wil hebben??

 

Kan het tussenbureau mij echt verbieden om dan toch voor de eindklant te gaan werken? Wordt dit niiet gezien als broodroof, zeker in deze moeilijk tijd? Moet ik met het tussenbureau in gesprek of juist de eindklant die van dit tussenbureau af wilt?

 

Je hoort het al, wie heeft er een advies voor mij hoe ik dit het best kan aanpakken? Of heb je misschien ervaring met dit "probleem"?

 

Ik hoor het heel graag en allvast bedankt!

 

gr. Lois

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lekker loyaal dit. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het niet meer dan logisch zou vinden wanneer het tussenbureau je aan je beding weet te houden. Dat het tussenbureau jou gematcht heeft met de opdrachtgever, is niets waard? En daarbij, je hebt heel bewust het betreffende contract getekend, dus had je daar niet beter eerder over na kunnen denken?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jeroen,

 

Bedankt voor je reactie, maar misschien moet ik het iets duidelijker uitleggen.

 

Het is niet mijn keuze dat het tussenbureau eruit moet, maar de keuze van de opdrachtgever! Maakt toch wel enig verschil lijkt mij. Heeft dus helemaal niks met mijn loyaliteit te maken. Dat de eindklant niet loyaal is naar het tussenbureau, daar kan ik niks aan doen!

 

Vandaar dat ik ook vraag hoe ik dit moet aanpakken of vraag of dit iets is tussen eindklant en tussenbureau?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hoi Jeroen,

 

Bedankt voor je reactie, maar misschien moet ik het iets duidelijker uitleggen.

 

Het is niet mijn keuze dat het tussenbureau eruit moet, maar de keuze van de opdrachtgever! maakt toch wel enig verschil lijkt mij. Heeft dus helemaal niks met mijn loyaliteit te maken dus. Dat de eindklant niet loyaal is naar het tussenbureau, daar kan ik niks aan doen!

 

Vandaar dat ik dus ook vraag hoe ik dit moet aanpakken of vraag of dit iets is tussen eindklant en tussenbureau?

Lijkt dat de bal daar ligt. Laat de eindklant maar regelen dat jij zonder problemen deze stap kunt zetten. Dat is zeker niet ongebruikelijk.

Link naar reactie
  • 0

Beste Loisnvt,

 

Mijn advies is: Houd je aan de gemaakte afspraken met het tussenbureau. Buiten hen om direct voor je eindklant gaan werken levert je met de huidige afspraken grote en dure problemen op.

 

Maar: Je kunt proberen nieuwe afspraken te maken. Sommige intermediairs staan daar voor open. De kans daarop wordt groter als ze al lange tijd goed aan je verdiend hebben, zoals in jouw situatie.

Een contractverlenging is een uitstekend moment om nieuw afspraken te maken. Je kunt bijvoorbeeld akkoord gaan met een verlenging op voorwaarde dat het relatiebeding wordt geschrapt. Het tussenbureau zal hier zeker niet blij mee zijn, maar wellicht toch akkoord gaan omdat ze dan toch weer 3 of 6 maanden aan je verdienen. Na deze verlenging ben je dan helemaal vrij en kun je direct voor je eindklant gaan werken als jij en de eindklant dat beiden willen.

 

Je kunt het tussenbureau ook voorstellen dat je het relatiebeding afkoopt. Bijvoorbeeld door 2 of 3 maanden van hun marge te betalen. Daar kunnen ze ook gevoelig voor zijn, want het levert ze toch weer eenvoudig en snel een leuk bedrag op.

 

Mocht het tussenbureau op geen enkele manier open staan voor een wijziging van de afspraken, dan kun je het door de eindklant proberen te laten afdwingen. De klant is koning en een tussenbureau is erg bang de klant door een conflictsituatie helemaal kwijt te raken. Ook hier geldt, dat als het tussenbureau al lange tijd goed aan je verdiend heeft en zijn "fee" dus al lang en breed heeft binnengehaald, de kans groter wordt dat het tussenbureau het verzoek van zijn klant honoreert.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.