• 0

Koper van onze onderneming financieel helpen

Wij (mijn man en ik) willen onze onderneming verkopen wegens gezondheidsredenen. Nu hebben we een koper gevonden maar deze krijgt de financering niet (geheel)rond. Is er een mogelijkheid dat wij hem financieel kunnen helpen met b.v. de stakingswinst, zonder dat wij over het hele bedrag belasting moeten betalen? Zijn er (nog andere) mogelijkheden?

Alvast bedankt,

Gr Joyce

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 2

beste Joyce

 

Ja dat is mogelijk. Een voorbeeld is om de stakingswinst om te zetten in een lijfrente bij de overnemende ondernemer. Daarmee voorkom je afrekening ineens en betaal je pas belasting op het moment dat de overnemende ondernemer (binnen fiscale spelregels van een lijfrente) gaat uitkeren aan jullie.

 

nadeel is de blijvende verwevenheid met zijn vermogen. Gaat zijn onderneming kop onder, dan gaat jullie claim op de lijfrente verloren.

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Ik heb nog een vraag aan jou:

Voor 170.000 verkopen we de zaak, we zouden de kopende ondernemer willen steunen met 20%.

Wij zijn allebei eigenaar voor 50%, is het mogelijk dat ik 34.000 in een lijfrente bij hem stop van alleen mijn 50% of kan dat dan alleen van beide (ik ben nl degene die ongenezelijk ziek is).

 

Alvast bedankt,

 

gr Joyce

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joyce

 

Hoeveel je aan stakingslijfrente bij hem onder kunt brengen, is afhankelijk van de omvang van de stakingswinst. Als die meer is dan 2 maal 34K, dan kun je jouw 34K inderdaad bij hem als lijfrente onderbrengen.

 

Let er dan wel op dat de rest van de stakingswinst belast is, tenzij je die in een lijfrentepolis afstort.

 

groeten

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.