Ga naar inhoud
Geplaatst:

Vroemen

Ik heb een vraag betreffende mijn rechtspositie als leverancier t.o.v. mijn eindklant, bij faillissement van een van mijn resellers.

 

Ik lever ICT diensten aan eindklanten via een netwerk van ICT resellers. Ik bied deze diensten aan met een abonnementsvorm waarbij de klant per jaar vooruit betaalt. De reseller sluit het contract met de eindklant, en factureert deze. Ik heb een contract met de reseller, en factureer de reseller dan voor hetzelfde bedrag minus zijn verkoopmarge.

 

Recentelijk zijn in de financiele crisis twee van deze resellers failliet gegaan. Dit leidt voor mij tot een aantal onbetaalde rekeningen, die ik vervolgens aanmeld bij de curator maar daarna afschrijf omdat ik als klein schuldeisertje altijd achteraan sta.

 

Vaak hebben mijn eindklanten hun rekening al aan de reseller betaald, en verwachten dus dat ik de diensten gewoon blijf leveren. Mijn situatie is echter dat ik niet betaald ben voor deze diensten en kosten moet maken om onbetaald door te blijven leveren. Deze schade komt nog eens bovenop de oninbare facturen.

 

Vraag is nu: wat is mijn rechtspositie onder Nederlands ondernemingsrecht?

 

Sta ik in mijn recht als ik de klant vraag om alsnog (geheel of gedeeltelijk) voor de diensten te betalen, of moet ik altijd mijn verlies nemen en hopen de klant voor de jaren erna vast te blijven houden? Uitgangspunt is dat ik de klant natuurlijk wil behouden, dus het niet zo hard wil spelen dat hij wegloopt. Maar dan nog zou het handig zijn om te kunnen verwijzen naar mijn recht op betaling, om daarna een redelijke deal te sluiten waarbij je de pijn deelt. Vraag is alleen of ik dat recht wel heb?

 

JJ.

 

 

 

 

Featured Replies

Geplaatst:

djluc

Gaat de eindklant een overeenkomst aan met jou of met de reseller? Dat is dan ook meteen de partij die zijn verplichtingen naar de eindklant moet voldoen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Geplaatst:

StevenK

Als het zo is dat de eindklant een overeenkomst heeft met de reseller, dan zal de curator - ongetwijfeld - de dienstverlening opzeggen en hoef jij geen dienst meer te leveren. Wat echter wel zaak is, is dat je dat geval de curator expliciet vraagt een standpunt in te nemen over de vraag of jij de dienst nog aan de boedel dient te leveren. WIl de curator hebben dat er nog geleverd wordt, dan zal deze daarvoor ook zekerheid moeten verschaffen.

 

Het faillissement leidt namelijk niet automatisch tot een beëindiging van dienst, tenzij jij dat expliciet overeengekomen bent.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Geplaatst:

Vroemen

  • Auteur

Dank voor jullie reacties.

 

De eindklant heeft een contract met de reseller, niet met mij.

 

Uit Steven's reactie leidt ik af dat ik niet meer hoef te leveren mits ik de curator de dienst laat opzeggen.

Geplaatst:

R.I.P. - Fred Wiersma

 

...

Ik bied deze diensten aan met een abonnementsvorm waarbij de klant per jaar vooruit betaalt. De reseller sluit het contract met de eindklant, en factureert deze. Ik heb een contract met de reseller, en factureer de reseller dan voor hetzelfde bedrag minus zijn verkoopmarge.

 

Recentelijk zijn in de financiele crisis twee van deze resellers failliet gegaan. Dit leidt voor mij tot een aantal onbetaalde rekeningen, die ik vervolgens aanmeld bij de curator maar daarna afschrijf omdat ik als klein schuldeisertje altijd achteraan sta.

 

Vaak hebben mijn eindklanten hun rekening al aan de reseller betaald, en verwachten dus dat ik de diensten gewoon blijf leveren.

...

 

Ik snap niet zo goed dat als de klant aan de reseller vooruit betaalt, en jij dus direct kunt factureren voor je levert, je toch problemen kunt hebben met het geld van de reseller ontvangen? Gaat die zo snel failliet tussen geld krijgen van klant en betalen aan jou?

 

Voor de toekomst is de oplossing dus: reseller betaalt jou voor jij de klant aansluit. Pas daar dus je leveringsvoorwaarden op aan.

 

Daarnaast lijkt het me niet redelijk dat een klant nog eens moet betalen, hij verwacht (m.i. terecht) levering voor betaalde diensten. De klant heeft geen boodschap aan betalingsproblemen tussen jou en de reseller.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Geplaatst:

Tonino

Pijnlijk, voor diegene die uiteindelijk de rekening krijgt.

 

Ik zou proberen om er toch zoveel mogelijk uit te halen, voor jou en de uiteindelijke klant.

Contract loopt per jaar? Bied de uiteindelijke klant een contract aan voor 3 jaar, waarbij hij het eerste jaar "gratis" krijgt (ok, hij had al betaald, maar daar heb jij niets aan). Voor jou een nieuwe klant (tegen een betere marge) en de klant lijdt geen schade.

 

Het is en blijft vervelend, maar mogelijk kun je er toch iets moois uit halen.

 

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.