• 0

Productplaatjes van onze website gejat. Wat te doen.

Voor onze webshop gebruiken we productfoto's van de fabrikanten en onze eigen gemaakte foto's door elkaar. Onze eigen gemaakte foto's hebben we een watermerk van ons logo doorheen gezet tegen ongeoorloofd gebruik. De productfoto's die we van de leveranciers c.q. fabrikanten mogen gebruiken hebben dat niet.

Alle foto's zijn echter door ons bewerkt. Op zijn minst zijn ze vierkant gemaakt, hebben ze een rand gekregen met één kleur uit ons logo en hebben we in een hoek het logo van de fabrikant staan. Bij een groot deel van de foto's is echter meer bewerkt. Dit alles om een eenduidige stijl te krijgen voor onze webshop.

 

Een aantal van deze foto's worden nu gebruikt door concurrenten en zijn één op één overgenomen van onze webshop. We willen deze foto's verwijderd hebben van de websites van de concurrenten. Kunnen wij dit eisen? het gaat immers om productfoto's die we niet zelf gemaakt hebben maar die wel door ons in meer of mindere mate bewerkt zijn en zeer duidelijk herkenbaar zijn.

 

Onze webshop

Voorbeeld 1

Voorbeeld 2

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij kan je dat niet eisen aangezien jij niet de rechthebbende bent van de afbeelding.

 

Daarom heb ik op mijn webshop tynt tracer, nu tynt insight, ingebouwd als iemand gewoon knipt en plakt dan wordt aan het plaatje of stuk tekst automatisch een link naar mijn site vast geplakt.

 

Iemand die de plaatjes of tekst echt wil hebben kan dit natuurlijk omzeilen maar moet in ieder geval veel meer moeite doen.

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 0

Product foto's genieten in de meeste gevallen geen copyright bescherming omdat er enige vorm van creativiteit in ontbreekt.

Dus in de meeste gevallen zal dat ook gelden voor de foto's die je zelf gemaakt hebt.

Of een gekleurd randje voldoende creativiteit is durf ik zo niet te zeggen.

 

Een standaard productfoto met witte achtergrond kan in elkgeval geen bescherming genieten.

Anders zou het misschien zijn als je het product op een kistje plaatst met nog wat andere opmaak erbij.

 

Heb hierover in elkgeval ooit een stukje gelezen in een juridische nieuwsbrief betreffende een dergelijke gerechtelijke uitspraak.

Link naar reactie
  • 1

Eens met Vossie dat productfoto's op een witte achtergrond geen of heel weinig auteursrechtelijke bescherming genieten. Wat wel kan worden gedaan om de foto's weg te krijgen is een beroep op ongerechtvaardigde verrijking.

 

De concurrent maakt ongegeneerd gebruik van jullie arbeid en investering in apparatuur e.d. en dat is waarschijnlijk onrechtmatig.

 

http://www.iept.nl/files/2009/IEPT20090325_Rb_Arnhem_De_Roode_Roos_v_De_Rooij.pdf

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de feedback.

 

Het gaat mij niet zozeer om de foto van het product zelf. Deze kan de concurrent ook van de leverancier krijgen en ik vind dat ze die moeite maar moeten doen.

 

Alle productplaatjes op onze website zijn voorzien van een gele rand. Deze gele kleur is er één van drie uit van onze huisstijl en wordt ook gebruikt in ons beeldmerk. Die gele rand is kenmerkend voor en hoort bij onze website, een stukje herkenbaarheid. Als ze de moeite zouden nemen om de gele rand weg te halen ben ik al tevreden. De vraag is alleen; kan je dat afdwingen?

 

Natuurlijk ga ik ze morgen eerst benaderen, maar er bestaat en kans dat ze er geen gehoor aan willen geven. Wat dan?

Ik ga die PDF van Roos en Rooij een goed bestuderen.

Link naar reactie
  • 0

Productfoto's hebben niet bepaald een creatieve input of hoe je dat juridisch ook zegt. In de meeste gevallen geldt dus geen auteursrecht. Het enkel bewerken van de foto's is niet voldoende, wanneer je er een eigen creatieve compositie oid van maakt is pas copyright van toepassing. Ik herinner me ook een rechtzaak tussen twee cosmetica webshops, iemand misschien nog op de hoogte van deze uitspraak, vrijwel zelfde zaak als dit.

https://www.webwinkelkeur.nl : O.a. werkzaam bij WebwinkelKeur. Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik herinner me ook een rechtzaak tussen twee cosmetica webshops, iemand misschien nog op de hoogte van deze uitspraak, vrijwel zelfde zaak als dit.

Hans heeft een link gepost over deze zaak. Auteursrecht wordt inderdaad moeilijk wanneer het om productfotografie gaat, maar je kan je ook baseren op "aanhaking" (onrechtmatig gebruik maken van de arbeid van een ander) wanneer productfoto's ongegeneerd overgenomen worden. In dit geval denk ik echter dat je ook daarmee niet ver zal komen, aangezien het niet om foto's gaat die je zelf genomen hebt, maar enkel om het kadertje errond. Heb je reacties gekregen van de betrokken websites?

Link naar reactie
  • 0

Heb je alleen gemaild of ook gebeld? Ik persoonlijk zou bellen, wat feller bluffen en ik zou zorgen dat ze niet topics zoals deze kunnen vinden (haal de links eventueel weg). Ze kunnen dit al snel vinden en lezen dat anderen denken dat het toch gewoon moet kunnen....

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.