Ga naar inhoud
Geplaatst:

deno

ik ga voor het eerste een onderneming van mij verkopen.

betreft een b.v. waarin ik via mijn holding een 100% belang heb.

prijs etc. is allemaal al besproken.

Vragen die ik hierbij heb:

- waar wordt de overnamesom doorgaans op overgemaakt ? Derdenrekening van de notaris ?

- betaal ik VPB over de winst die ik maak of valt het onder de deel. vrijstelling

nog tips waar ik mee rekening moet houden, ben onervaren op dit gebied.

dank !

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

hoi Deno

Zo complex is het allemaal niet hoor. Inderdaad wordt de derdengelden rekening van de notaris gebruikt en geldt de deelnemingsvrijstelling.

Lees de bijbehorende stukken goed door en vraag de notaris alles wat niet duidelijk is. Informeer ook of zij de wijziging KvK doorgeven en informeer zelf de fiscus. Vergeet vooral niet de verkoop in de aangifte VPB 2009 van jouw holding aan te geven onder de deelnemingsvrijstelling.

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

ronaldinho

Geld via de notaris is doorgaans wel verstandig, voor beide partijen. Andere optie zou een bankgarantie kunnen zijn.

Bij jouw holding zal de opbrengst in beginsel inderdaad onder de deelnemingsvrijstelling vallen. Als je het geld naar prive haalt, zul je (in prive) wel af moeten rekenen. Fiscaal zijn er verder niet zo veel haken en ogen. De verkoopkosten zijn bij de holding niet aftrekbaar, want die vallen ook onder de deelnemingsvrijstelling. Btw is niet van toepassing, als het geen vastgoeddeelneming is, dan speelt overdrachtsbelasting ook niet (zou overigens voor de koper zijn). Als er een fiscale eenheid is (vpb en/of btw), wel even doorgeven aan de fiscus dat die verbreekt.

Zijn met name niet-fiscale aspecten waar je op moet letten, zoals aanpassing van de statuten, ontslag van de bestuurder(s), eventuele borgstellingen beëindigen, kvk informeren, etc. Afspraken met de koper over afwikkeling van lopende zaken, waaronder aangiften vennootschapsbelasting, etc.

Overigens is dit uiteraard geen uitputtende lijst... ;)

edit: Joost, zo snel kan ik niet typen, hoor!

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.