• 0

telefoonrekening thuis ook aftrekbaar?

Hallo HL-ers,

 

Ik werk vanuit huis en woon samen. Nu hebben we een tele2 combipakket internet + bellen. Dit staat op naam van mijn vriend toevallig. Een paar vragen:

 

1. kan ik deze rekening volledig als kosten opvoeren ( we betalen 1 vast bedrag per maand en ik gebruik het ook zakelijk, in ieder geval meer dan de vereiste 10% van het totaal)

2. kan ik de btw terugvragen?

3. kan ik het opvoeren als niet mijn naam maar wel mijn adres op de rekening staat? Of moet ik de rekeningen op mijn naam laten zetten?

 

Groet, Marloes

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het abonnement van je huistelefoon is niet aftrekbaar, de zakelijk gebelde kosten wel (dit kan je op de specificatie zien). Ook het internetabonnement is aftrekbaar, mits het aannemelijk is dat je voor je werkzaamheden ook daadwerkelijk internet nodig hebt.

 

Verder is het voor de BTW wel van belang dat de factuur op naam van je bedrijf is uitgereikt, dus een factuur op naam van je vriend zal niet voldoen in mijn ogen. Al gebeurd dit in de praktijk wel veel.

Link naar reactie
  • 0

Als je het volledig gaat aftrekken en je hebt geen andere telefoon oplossing die je privé kan gebruiken, zal je het privégebruik weer moeten opgeven.

 

Het voordeel wat je behaald met het opvoeren van het Tele2 abonnement weegt denk ik niet op tegen de administratieve last die het meebrengt.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie reacties!

 

Gister was ik nog even op de wet en regelgevingdag van de kvk en kon ik nog even spreken met een fiscalist. Zij vertelde me inderdaad ook dat ik de rekeningen als eerste op naam van mijn bedrijf moet laten zetten. En daarna nog een verdeling maken welke kosten prive en welke kosten zakelijk zijn. stel dat ik daar de factor 90% en 10% (prive) op los laat. het is immers een belabonnement waarmee ik 'savonds gratis kan bellen. Als ik dus overdag bel, en dus kosten maak, is het altijd zakelijk. Maar het abonnementsgeld is natuurlijk zowel zakelijk als prive.

 

Die 10% regel klopt inderdaad niet, dat had ik van een accountant gehoord op de kvkstartersdag (evenals het kunnen aftrekken van kosten zakelijk meubilair thuis, dat blijkt toch ook niet te kunnen, lekker zo'n advies van een gecertificeerd accountant).

Link naar reactie
  • 1

Ik heb een isdn abonnement met een tel. centrale waardoor ik 3 nummers heb. 1 privé en 2 zakelijk (tel / fax). Kan dus eenvoudig aantonen wat zakelijk is en wat privé. Het abonnement deel ik op in 2/3 zakelijk (waarvan ik BTW aftrek) en 1/3 privé.

 

De BTW op het zakelijke deel is door de belastingdienst perfect terug te voeren op mijn (BTW plichtige) EZ. Hierdoor maakt het volgens mij niet uit of de KPN rekening op mijn naam of op naam van de zaak binnenkomt. Als ik de rekening zakelijk maak, moet ik corrigeren voor privé. Of kan ik volgens de deskundigen op dit vlak toch beter een zakelijk abonnement nemen en corrigeren voor privé?

 

Link naar reactie
  • 0

Nee. Niet van de belastingdienst. ;)

 

Heb even de belastingtelefoon gebeld. Als EZ met een thuiskantoor maakt de te naamstelling volgens beantwoorder niet veel uit. Ik kan als EZ namelijk diverse handelsnamen hanteren. Zolang de vastlegging maar helder is en ik een factuur krijg met de BTW uitgesplitst.

 

Zou mijn prive abonnement om kunnen zetten naar zakelijk en een aparte privéaansluiting maar dat kost waarschijnlijk meer en levert mij minder winst op en de belastingdienst dus minder belasting.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.