• 0

Marge en omzetbelasting help a.u.b.

Hello ,

 

Ik heb hulp nodig en ik hoop dat ik niet te veel vraag :)

 

Ik koop toegangscodes voor verschillende games per email en of msn.

Ik koop ze van iemand die in America woont.

Sommige toeganscode betaal ik aan hem in Euro's en sommige in pounds en dollars omdat ze hij ook van anderen in verschillende valutas koopt.

 

Ik verkoop ze dan ook verder uitsluitend per email of via msn aan particulieren en daarom ben ik me ook bij KvK geregistreerd.

 

Hier gebruik ik margeregeling,ik krijg van hem ook geen factuur of zogenoemde VAT (BTW).

 

1)Stel voor dat ik een product van hem voor 10 euro koop en verkoop dan voor 15 euro,winst is 5 euro,wat ik doe is 5x19/119 =0.79 BTW is wat ik betaal aan belastingdienst,doe ik nou dit goed?

 

2)Ik heb alle aanwijzingen gelezen en ook de PDF maar toch kom ik niet uit en ik hoop dat iemand me kan helpen die hier ook ervaring mee heeft?

 

Een voorbeeld van omzet

 

Verkocht 2 codes totaal,1 code buiten EU en 1 code binnen EU

Winst is 10 euro en btw volgens the margeregeling 1.59 euro

 

Omzetbelasting formulier:

 

Waar en wat moet ik hier invullen,ik snap er niets van en ben bang dat ik foutje maak?

 

Rubriek 1: Leveringen en/of diensten binnenland

Rubriek 3: Leveringen naar het buitenland

 

Bedankt alvast voor de reacties !

 

Marco :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hello ,

 

Ik heb hulp nodig en ik hoop dat ik niet te veel vraag :)

 

Ik koop toegangscodes voor verschillende games per email en of msn.

Ik koop ze van iemand die in America woont.

Sommige toeganscode betaal ik aan hem in Euro's en sommige in pounds en dollars omdat ze hij ook van anderen in verschillende valutas koopt.

 

Ik verkoop ze dan ook verder uitsluitend per email of via msn aan particulieren en daarom ben ik me ook bij KvK geregistreerd.

 

Hier gebruik ik margeregeling,ik krijg van hem ook geen factuur of zogenoemde VAT (BTW).

Wacht even de fiscalisten af, maar ik vermoed dat je hier al fout gaat. Over die import moet je BTW afdragen en terugvragen en je zult over het hele bedrag BTW af moeten dragen.

1)Stel voor dat ik een product van hem voor 10 euro koop en verkoop dan voor 15 euro,winst is 5 euro,wat ik doe is 5x19/119 =0.79 BTW is wat ik betaal aan belastingdienst,doe ik nou dit goed?

Volgens mij moet je dus: 15/119*19=2,39 afdragen.

Link naar reactie
  • 0

Margeregeling zit ik niet zo goed in, en is vrij ingewikkeld. Je koopt van een (buitenlandse) handelaar, lees ondernemer. Dan is de margeregeling in beginsel niet van toepassing. Alleen als die handelaar ook de margeregeling toepast op zijn Nederlandse verkopen, dan kun je de margeregeling toepassen. Althans, dat is zoals ik het lees.

 

Dus in beginsel klopt de berekening van Steven en moet je gewoon 19% over het geheel afdragen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hello Steven en bedankt voor je re

 

Wat betreft invoer van digitale producten denk dat ik invoerbelasting hoef niet te betalen.Mijn situatie is net als bij meneer VerLo en dat is al eens hier uitgelegd https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=44;action=display;threadid=28509;start=msg260738#msg260738 hier gaat het om elektronische diensten.Ik krijg de codes per email en verkoop ik ze dan ook verder per email.

 

En marge berekening heb ik bij belastingdiens.nl gevonden en die klopt wel ,dus als ik een product van particulier voor 10 euro koop en verkoop verder (via email) voor 15 euro,winst is 5 euro x 19/119 = 0.79 euro gaat dan naar de belastingdienst

 

Ik hoop dat iemand dit kan bevestigen

 

M.v.g.

 

Link naar reactie
  • 0

Je koopt alleen niet van een particulier, lijkt me. Bovendien, in het stukje in de link geeft Joost aan dat het om elektronische dienstverlening gaat en dus niet om goederen. De margeregeling is alleen van toepassing op (tweedehands) goederen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Je koopt alleen niet van een particulier, lijkt me. Bovendien, in het stukje in de link geeft Joost aan dat het om elektronische dienstverlening gaat en dus niet om goederen. De margeregeling is alleen van toepassing op (tweedehands) goederen.

Ik koop de codes per email en verkoop de codes per email,dat bedoelde ik elektronische dienst dus.Sry als mijn uitleg niet best was :-[

Thx ronaldinho

 

M.v.g

Link naar reactie
  • 1

Heeft niks met de belastingdienst te maken of die code's wel of niet legaal zijn. Ik zit nu 1 jaar in deze branche en heb nauwe contacten met enkele maatschappijen en die zijn er juist keihard mee bezig shops als g2play.net etc te verbannen. Denk je nu echt dat partijen als EA iets verdienen als jij een ''spelcode'' verkoopt voor 12-20 euro?

Sry maar ik wacht antwoord op mijn vragen

Bedankt voor je info

 

Gr.

Link naar reactie
  • 0

....ik krijg van hem ook geen factuur of zogenoemde VAT (BTW).

 

Deze begrijp ik even niet.

 

Je koopt dus iets in zonder factuur en verkoopt het aan particulieren via mail of MSN, ook zonder factuur neem ik aan.

 

Hoe wil je dan welke regeling dan ook toepassen, want je handel is dan toch oncontroleerbaar?

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

....ik krijg van hem ook geen factuur of zogenoemde VAT (BTW).

 

Deze begrijp ik even niet.

 

Je koopt dus iets in zonder factuur en verkoopt het aan particulieren via mail of MSN, ook zonder factuur neem ik aan.

 

Hoe wil je dan welke regeling dan ook toepassen, want je handel is dan toch oncontroleerbaar?

 

Frans

 

Hello Frans,

Bedankt voor re

 

Ik betaal de codes via Paypal (buitenland inkoop) en via bankoverschrijving (binnenland) ik houd heel netjes mijn administratie,dus inkoop en verkoop,klant gegevens etc..

 

De codes koop ik ook via marktplaats,ebay en van particulieren krijg ik geen factuur,maar ik heb natuurlijk wel bewijzen van wie,wanneer en voor hoeveel ik de codes inkoop.

Ik heb dus ook belastingdienst hierover gebeld en dat ik margeregeling hier moet gebruiken en btw 19% rekenen maar niet over de verkoopprijs maar winst.

 

M.v.g.

Link naar reactie
  • 1

Stukje offtopic: De code's die jij verkoopt zijn niet legaal. Heb hier kort geleden nog over gesproken met Ubisoft en EA Games. Dus weet niet of het wel zo handig is hierin te stappen.

 

Ubisoft en EA Games zijn geen wetgevers. Zij bepalen niet wat legaal is en wat niet. Zij proberen wel hun markt te reguleren en vinden het dus niet zo geslaagd wanneer goedkope codes uit land A in land B verkocht worden. Is een klassiek voorbeeld van beperking van de mededinging die soms wel en soms niet door de wet gesteund wordt.

 

Graag concrete verwijzingen naar bronnen waaruit blijkt dat dit illegaal is, zeker voordat je met beschuldigingen gaat strooien.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Toch nog even doorgezocht en het is een klassiek voorbeeld van leveranciers die hun markt proberen te reguleren. Gamekeys zijn een stuk duurder in volwassen westerse markten dan in het verre oosten en latijns amerika. Gevolg is dat er grijze handel ontstaat in keys.

 

Dat probeert de ontwikkelaar te voorkomen door middel van gebruiksvoorwaarden. Iemand die een key verkoopt of koopt, handelt in strijd met de gebruiksvoorwaarden. De leverancier noemt dat 'illegaal' maar met de wet heeft het helemaal niks te maken.

 

Al snel wordt er vanalles gedaan om parallel-traders zwart te maken, inclusief suggesties dat het criminelen zijn of dat ze hun gamekeys bemachtigd hebben door games met gestolen creditcards te kopen. Dat zal voor bepaalde handelaren best waar zijn, maar met de marktwerking van parallelhandel heeft dat op zich niks te maken. Precies dezelfde verdachtmakingen zie je bij geneesmiddelen, parfums en elektronica.

 

Als gebruiker of handelaar zul je voorzichtig moeten zijn, en zeker nagaan of de bron ligit is. Maar illegaal is deze handel voor zover ik kan zien niet. Als de game-ontwikkelaars hun keys beter organiseren, krijgen ze vanzelf meer greep op het gebruik.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Illegaal is iets anders dan je niet aan een overeenkomst houden, dat kan je contractbreuk noemen. Dat is dus geen wettelijke regel maar een afspraak die jij maakt met iemand anders, in dit geval een bedrijf.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.