Als je regelmatig opdrachten/bestellingen krijgt van grote bedrijven, bureaus en instellingen leer je dat de bijpassende bureaucratie voor- en nadelen heeft.
Ik ben iets nieuws aan het opzetten waarvoor ik belangstelling heb voor de bestel- en betaalgewoonten van deze opdrachtgevers, dus daar heb ik een paar vragen over. Maar het onderwerp is ook in de breedte interessant. Daarom hoop ik dat meer mensen hun ervaringen delen, vragen stellen en antwoord geven.
Mijn vraag: wanneer je abonnementen verkoopt aan afdelingen/managers bij grote ondernemingen en instellingen, wat kun je dan het beste doen om de de contractgang te bespoedigen? Wie beslist, wie betaalt en hoe? Kunnen individuele werknemers of managers bij grote banken, adviesbureaus, bedrijven en overheidsinstellingen zelfstandig een abonnement nemen en betalen, of gaat dat doorgaans via een centrale inkoopafdeling?
Wat is het beste moment (maand/seizoen) om te verkopen e/o factureren? En zijn lange of korte termijnen te verkiezen? Het kan maar zo zijn dat grote instellingen relatief makkelijk lange abonnementen afnemen - zeg voor twee tot drie jaar. Is betaling ineens en vooraf te verkiezen, of zijn termijnen gebruikelijk? Lange betalingen zijn immers een prachtige vorm van financiering...
Mijn ervaring: wat ik inmiddels geleerd heb door het werk voor grote bedrijven is dat ze een budgetcyclus hebben waardoor ze aan het end van hun boekjaar ineens grote orders plaatsen. Dat werkt ongeveer zo: een budgetverantwoordelijke ontdekt dat hij zijn budget nog niet helemaal besteed heeft. Als dat geld niet alsnog uitgegeven wordt, loopt hij het risico dat zijn volgende budget verlaagd wordt. Het is niet ongewoon dat dat geld alsnog snel besteed wordt. Zelfs zo dat projecten voortijdig gefactureerd kunnen worden om dat budget alsnog vol te laten lopen. November en december zijn dan ook goeie momenten om even te informeren of er nog projecten aan staan te komen. Een paar druppeltjes relatie-olie op het juiste moment doen wonderen!
Hiep hiep hoera: honderd jaar A4 (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
TwaBla
TwaBla
Als je regelmatig opdrachten/bestellingen krijgt van grote bedrijven, bureaus en instellingen leer je dat de bijpassende bureaucratie voor- en nadelen heeft.
Ik ben iets nieuws aan het opzetten waarvoor ik belangstelling heb voor de bestel- en betaalgewoonten van deze opdrachtgevers, dus daar heb ik een paar vragen over. Maar het onderwerp is ook in de breedte interessant. Daarom hoop ik dat meer mensen hun ervaringen delen, vragen stellen en antwoord geven.
Mijn vraag: wanneer je abonnementen verkoopt aan afdelingen/managers bij grote ondernemingen en instellingen, wat kun je dan het beste doen om de de contractgang te bespoedigen? Wie beslist, wie betaalt en hoe? Kunnen individuele werknemers of managers bij grote banken, adviesbureaus, bedrijven en overheidsinstellingen zelfstandig een abonnement nemen en betalen, of gaat dat doorgaans via een centrale inkoopafdeling?
Wat is het beste moment (maand/seizoen) om te verkopen e/o factureren? En zijn lange of korte termijnen te verkiezen? Het kan maar zo zijn dat grote instellingen relatief makkelijk lange abonnementen afnemen - zeg voor twee tot drie jaar. Is betaling ineens en vooraf te verkiezen, of zijn termijnen gebruikelijk? Lange betalingen zijn immers een prachtige vorm van financiering...
Mijn ervaring: wat ik inmiddels geleerd heb door het werk voor grote bedrijven is dat ze een budgetcyclus hebben waardoor ze aan het end van hun boekjaar ineens grote orders plaatsen. Dat werkt ongeveer zo: een budgetverantwoordelijke ontdekt dat hij zijn budget nog niet helemaal besteed heeft. Als dat geld niet alsnog uitgegeven wordt, loopt hij het risico dat zijn volgende budget verlaagd wordt. Het is niet ongewoon dat dat geld alsnog snel besteed wordt. Zelfs zo dat projecten voortijdig gefactureerd kunnen worden om dat budget alsnog vol te laten lopen. November en december zijn dan ook goeie momenten om even te informeren of er nog projecten aan staan te komen. Een paar druppeltjes relatie-olie op het juiste moment doen wonderen!
Hiep hiep hoera: honderd jaar A4
(DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/24156-zaken-doen-met-grote-opdrachtgevers-bedrijven-en-overheid/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
10 antwoorden op deze vraag