• 0

Lening overdraagbaar van op te heffen Holding-BV naar enige aandeelhouder?

Ik heb de volgende vraag, is het mogelijk om een lening over te dragen?

Korte situatie schets: Holding heeft een uitstaande lening en deze heeft uiteraard één aandeelhouder. Indien deze holding opgeheven wil / moet worden kan de lening dan worden overgedragen aan deze enige aandeelhouder / directeur?

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Alles kan overgedragen worden, maar bij een overdracht met de DGA gelden aanvullende eisen ten aanzien van het schriftelijk vastleggen van de overeenkomst en en dient er tegenover de overdracht een zakelijke prijs te staan.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0

als je een BV gaat liquideren, schrijf je eerst alle schuldeisers aan. Voordat je kunt liquideren, moeten de schulden van de BV betaald zijn. Kan de BV dat niet, dan zul je met de schuldeisers in overleg moeten treden om te bezien of zij akkoord gaan met de overgang van de schuld van de BV naar de DGA.

Dat zal veelal wel lukken. Zoals Steven aangeeft, zal de DGA dan een vordering hebben op de BV en deze moet op zakelijke grond behandeld worden (rente en aflossing). In de toekomst zal die vordering wegens liquidatie van de BV vervallen. Tot die tijd is de BV rente verschuldigd aan de DGA. Die rente is belast in box 1 bij de DGA.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Beste Joost,

Misschien is mijn vraag in dit geval niet concreet genoeg, maar de BV is in deze case leningverstrekker en er is geen sprake van schuldeisers.

Dat betekent dat de BV 'bezit' heeft en dan als je dan wilt liquideren, zul je dat bezit moeten uitkeren aan de aandeelhouders. Dat uitkeren kan, naar de aard van de rechtsverhouding, enkel in geld plaatsvinden en dat betekent dat je eerst de lening zult moeten verkopen - tegen een zakelijke prijs - aan de aandeelhouder en het geld dat dan in de BV komt als compensatie voor die lening moet bij liquidatie uitgekeerd worden aan de aandeelhouder(s). Het nare zit erin dat het geld waarmee de aandeelhouder de lening koopt veel zwaarder belast is geweest (want netto geld in privé) dan het uitgeleende geld.

Het geld voor de lening hoeft overigens, naar mijn mening, niet noodzakelijk daadwerkelijk betaald hoeft te worden, want de direct opeisbare geldvordering die de BV krijgt op de aandeelhouder kan naar mijn mening verrekend worden met de uitbetaling bij liquidatie (even afgezien van de fiscale aspecten).

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0

Als de BV "bezit" heeft en (nagenoeg) geen schulden, is de kans groot dat er ook nog een winstreserve aanwezig is. Op deze winstreserve drukt een belastingclaim van 25%, die wordt geëffectueerd bij ontbinding. Ik vraag me af of TS hier wel rekening mee heeft gehouden. Zoniet, dan kan hij nog voor een vervelende verrassing komen te staan :'(.

• 0

Beste Joost,

Misschien is mijn vraag in dit geval niet concreet genoeg, maar de BV is in deze case leningverstrekker en er is geen sprake van schuldeisers.

Dus je bedoelde een uitstaande vordering ;)

Zie de adviezen van Steven en Odeon.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar