• 0

Door wanbetaler zelf nu in de problemen. Wat nu?

Beste Higherlevellers,

 

Ik ben ondernemer in de zorg. Leuk personeel, tevreden klanten, maar toch heb ik een erg groot probleem.

Mijn onderneming is een niet AWBZ erkende instelling. Om mijn cliënten met een ZIN indicatie toch van zorg te voorzien ben ik "onderaannemer" geworden van een wel AWBZ erkende instelling.

 

Nu is het zo dat deze instelling mij vanaf juni 2009 al niet meer heeft betaald.

Het gaat om vrij veel geld en als kleine ondernemer kan ik deze financiele last niet dragen, waardoor ik o.a. achterloop bij de belastingdienst. Ik heb mijn personeel nog net kunnen betalen.

 

Nu had ik een andere instelling (hoofdaannemer) gevonden, welke toestemming kreeg om met terugwerkende kracht vanaf juni 2009 onze cliënten over te nemen.

Dan denk je dat alles weer goed komt. Ik krijg mijn geld, ook als de (oude)instelling om valt vanwege de claim die er ligt.

 

Druk in de weer geweest om alle cliënten over te zetten van de ene instelling(hoofdaannemer) naar de andere, zodat we konden gaan boeken en zo eindelijk dat geld binnen gaan krijgen en mijn achterstanden in kon gaan lopen.

 

Totdat het zorgkantoor besloot die toestemming toch maar weer terug te trekken.

Nu zou ik pas in januari 2010 over mogen stappen.

Reden, belastingschuld (ja duh)

 

Dus....ik heb geen contract meer bij de (oude) instelling, maar ook geen bij de nieuwe.

En het zorgkantoor.....die heeft mijn centen.

Ik heb ondertussen wel zorgplicht, dus ik ben verplicht zorg te leveren, maar niemand die daar voor betaald?

Waar gaat dat geld heen? Wie steekt dat in zijn zak?

 

Om het boeltje nog erger te maken, werd mij bekend dat de oude instelling surseance had aangevraagd en of dat nog niet genoeg is moest ik vandaag in de krant lezen dat ze zelfs failliet zijn.

 

Schrik me achterover natuurlijk, want moet dit dan ook maar mijn faillisement betekenen?

Ben natuurlijk al actief met advocaat.

Zorgen dat mijn personeel en klanten ergens terecht kunnen als we failliet gaan etc,

maar ik hoop hier toch ook nog wat advies, tips en hulp te kunnen vinden.

Ik zie door de bomen het bos niet meer en kan dus alle hulp zeer goed gebruiken.

 

wie of welke instantie in Nederland gaat mij dit nu vergoeden? zorgkantoor niet, Nza niet........ maar ik heb de zorg geleverd, en het word niet betaald uit de gezamelijk opgebrachte gemeenschapsgelden

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Zorgservice,

 

De wereld van de zorg is mij onbekend, maar het lijkt me dat je met je advocaat flink aan het werk moet om zover als mogelijk vooraan 'in de rij' van schuldeisers te komen bij de oude hoofdaannemer. Verder lijkt het zinvol om ook met de belastingdienst een gesprek aan te gaan voor een regeling o.i.d., omdat je in een soort kettingreactie zit wat uiteindelijk jou in de problemen heeft gebracht en ook voor meer problemen zal zorgen. Daar heeft de belastingdienst ook weinig aan.

 

Met een hopelijk ietwat positieve uitkomst van het gesprek met de belastingdienst zou je wellicht vergezeld van een bemiddelaar weer wat samenwerkingsbereidheid los kunnen krijgen bij de nieuwe hoofdaannemer?

 

Nog een optie: Zijn er wellicht subsidiemogelijkheden?

 

Het is maar een scenario, ik hoop dat er meer vanuit alle mede HL-ers mag volgen. (toch?!)

 

Ik wens je hierbij het allerbeste en - ondanks dit alles - een fijne Kerst en jaarwisseling toe!

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Beste Zorgservice,

 

Tussen de wal en het schip.... regeltjes..

Wat ik je toch wil adviseren is om contact te zoeken met het betreffende zorgkantoor.. maak een afspraak met de zorg inkoper en leg de situatie uit.

Ze zullen niet tot een betaling overgaan maar als je een realistisch persoon treft geeft hij/zij tips of brengt je in contact met een hoofdaannemer....

 

Higherlevel is een heel goed forum maar je zit in een heel speciale situatie. Hopelijk komen hier nog meer tips.. maar het lijkt me ook zinvol om een account aan te maken op Linkedin ( als je dat nog niet hebt ) www.linkedin.com en wordt lid van " Dutch Health network " en beschrijf je situatie ook eens in dat forum.

 

Succes !

 

Cor

http://nl.linkedin.com/in/corvanprooyen

Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer !

Link naar reactie
  • 0

Ik heb Zorgservice getipt om ook eens te kijken of ze hier op dit forum wat hulp zou kunnen vinden.

We zitten hier immers met heel wat wijze mensen bij elkaar en nee heb je en ja kun je krijgen he.

 

Omdat Zorgservice nogal veel aan het hoofd heeft momenteel en het moeilijk vind er geen warrig verhaal van te maken, zal ik wat kleine puntjes op schrijven die wellicht bij kunnen dragen aan meer gerichtere tips en adviezen.

(ik heb zelf helemaal niets met de zorg hoor, dus don't look at me als ik iets verkeerds zeg her en der ;D)

 

Zoals ik het van Zorgservice heb begrepen werkt het zo dat het zorgkantoor regelt wie zorg mag leveren.

Dat moet altijd een AWBZ organisatie zijn. Deze mogen ook onderaannemers hebben, zoals het bedrijf van Zorgservice.

 

Zorgservice was dus aangesloten bij 1 van de AWBZ instellingen, maar kreeg niet meer betaald.

Er stond een kort geding geplant om toch de centen te kunnen krijgen, maar omdat er een overname met terugwerkende kracht geregeld kon worden, is deze komen te vervallen. Netjes gezorgt voor opzeggen contract, creditfacturen etc.

Niet lang daarna besloot het zorgkantoor dus dat ze toch weer niet akkoord gaan met de overname.

Tja, en daar zit je dan.

 

Dan bevind je je ineens in een situatie dat de instelling waar je nog geld van krijgt surseance aanvraagt, krijg je het al benauwd van, maar als je dan een poosje later ook nog eens in de krant leest dat ze failliet zijn verklaard, dan heb je het ook even niet meer hoor.

Wie of wie gaat er nu in hemelsnaam nog voor die centen zorgen, waar moet je aankloppen in het enorme doolhof waar je in terecht komt.

 

Ik quote zorgservice:

Zorgkantoor heeft zelf tegen mij gezegd in een telefoongesprek 2 maanden terug dat hun niet praten met onderaannemers.

Ik ben gisteren nog naar het zorgkantoor gegaan om over een oplossing te praten, maar ik kwam niet eens voorbij de balie

 

Een faillisement dreigt, er is een belastingschuld, en iemand zit op de centen waar Zorgservice recht op heeft.

 

Kort samen gevat is het dus eigenlijk zo dat Zorgservice het idee heeft dat iedereen verstoppertje aan het spelen is en zij met de gebakken peren zit.

Je kent dat wel, de ene is nergens te vinden, de ander beloofd vanalles maar komt niets na etc etc.

Hoe ga je hier mee om en waar kun je nog voor hulp terecht?

 

(hopelijk heb ik het zo goed omschreven, mocht dat niet het geval zijn, zal Zorgservice dat wel rechtzetten)

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0

Beste Zorgservice,

 

Tussen de wal en het schip.... regeltjes..

Wat ik je toch wil adviseren is om contact te zoeken met het betreffende zorgkantoor.. maak een afspraak met de zorg inkoper en leg de situatie uit.

Ze zullen niet tot een betaling overgaan maar als je een realistisch persoon treft geeft hij/zij tips of brengt je in contact met een hoofdaannemer....

 

Higherlevel is een heel goed forum maar je zit in een heel speciale situatie. Hopelijk komen hier nog meer tips.. maar het lijkt me ook zinvol om een account aan te maken op Linkedin ( als je dat nog niet hebt ) www.linkedin.com en wordt lid van " Dutch Health network " en beschrijf je situatie ook eens in dat forum.

 

Succes !

 

Cor

 

 

Bedankt Cor, Het Zorgkantoor is heel duidelijk in zijn stelling dat ze niks met onderaannemers te maken hebben en die deur is hermetisch gesloten. Wel ben ik bezig met het NZA omdat het zorgkantoor dus geen gehoor geeft.

 

 

Ik kan aantonen dmv getekende urenbriefjes dat ik de zorg geleverd heb, en iemand moet ergens de verantwoordelijkheid nemen over dit stukje gemeenschapsgeld lijkt me.

Link naar reactie
  • 0

Beste Zorgservice,

 

De wereld van de zorg is mij onbekend, maar het lijkt me dat je met je advocaat flink aan het werk moet om zover als mogelijk vooraan 'in de rij' van schuldeisers te komen bij de oude hoofdaannemer. Verder lijkt het zinvol om ook met de belastingdienst een gesprek aan te gaan voor een regeling o.i.d., omdat je in een soort kettingreactie zit wat uiteindelijk jou in de problemen heeft gebracht en ook voor meer problemen zal zorgen. Daar heeft de belastingdienst ook weinig aan.

 

Met een hopelijk ietwat positieve uitkomst van het gesprek met de belastingdienst zou je wellicht vergezeld van een bemiddelaar weer wat samenwerkingsbereidheid los kunnen krijgen bij de nieuwe hoofdaannemer?

 

Nog een optie: Zijn er wellicht subsidiemogelijkheden?

 

Het is maar een scenario, ik hoop dat er meer vanuit alle mede HL-ers mag volgen. (toch?!)

 

Ik wens je hierbij het allerbeste en - ondanks dit alles - een fijne Kerst en jaarwisseling toe!

 

Succès en groet,

 

Hans

 

bedankt, met de belastingdienst ben ik gelukkig al een paar maanden geleden in gesprek gegaan, en die voeren de druk niet op. Maar natuurlijk willen die uiteindelijk betaald worden.

 

Met mijn lopende rekeningen en netto salarisbetalingen ben ik gewoon bij, de enige schuldeisers bij mij zijn pensioenfonds en de belastingdienst. Met die twee kan je gewoon fijn praten zolang je maar open eerlijk blijft en je aan je afspraken houd... en als je je niet aan een afspraak kan houden dat je dat dan even meld.

Link naar reactie
  • 0

Als ik zo je verhaal lees vraag ik mijzelf af waarom je zo lang wacht op betaling van je rekeningen. Toevallig ben ik zijdelings betrokken bij levering van thuiszorg via een nieuw systeem van bieden. daarmee komen de prijzen ook nog eens onder druk te staan en ook de marges. Het wordt daarmee steeds belangrijker om een strak incassobeleid te voeren. de risico's dat opdrachtgevers omvallen gaan alleen maar toenemen.

Link naar reactie
  • 0

Als ik zo je verhaal lees vraag ik mijzelf af waarom je zo lang wacht op betaling van je rekeningen. Toevallig ben ik zijdelings betrokken bij levering van thuiszorg via een nieuw systeem van bieden. daarmee komen de prijzen ook nog eens onder druk te staan en ook de marges. Het wordt daarmee steeds belangrijker om een strak incassobeleid te voeren. de risico's dat opdrachtgevers omvallen gaan alleen maar toenemen.

 

maar Henk, vind je het niet vreemd dat zorgbehoevende mensen als slachtvee op een veiling zijn?

 

Maar goed nieuws van mijn kant, de tweede kamer gaat er mee aan de gang. Zodra de vragen gesteld zijn dan zal ik daar verder over uitweiden

Link naar reactie
  • 0

uiteraard is het hardstikke vreemd. Eeen systeem waar je zorgvragers op zet en de geselecteerde aanbieders laten bieden. en de goedkoopste wint het. ???

 

Wij gaan daar niet in mee maar dat houdt wel in dat je weinig werk gegund krijgt.

 

Er komen nu al uurtarieven te voorschijn van 15.00 - 17.00 door de moordende concurrentie.

 

Maar ja in deze tijd van marktwerking en aanbestedingen gecombineerd met de crisishype zijn de overheden de lachende derde. De zorgvragers worden echter de dupe, klagen steen en been maar vinden nergens een luisterend oor.

 

En het ziet er niet naar uit dat daar snel een kentering in komt. >:(

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 89 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.