Ik ben sinds 2006 ondernemer, dit als eenmanszaak. Naast mijn tot dusver goed lopende hoofdactiviteit heb ik andere initiatieven ontplooid, de ene succesvoller dan de andere. De investering die ik hierin gestoken heb betrof nooit bedrijfmiddelen, maar slechts tijd en geld (bv. voor ontwikkelen huisstijl, website, etc.). Nu heb ik weer 's een zoete inval voor een nieuwe activiteit (blijven rare jongens die ondernemers....), maar voor deze activiteit heb ik machines nodig. In totaal heb ik voor ca. EUR 2000,- aan apparatuur nodig (aankoopkosten van de machines zijn per stuk respectievelijk ca. 300,-, 550, 450,- en 700,- excl. BTW).
Mijn accountant schrijft zaken onder de 500,- in 1 keer af.Er zijn dus 2 machines die over een periode van 5 jaar afgeschreven moeten worden. Wat doe ik met de inventaris als blijkt dat de onderneming niet succesvol is? Moet ik dan de al afgeschreven machines verkopen omdat die bedrijfsactiviteit er niet meer is, of kunnen deze ongebruikt in het bedrijf blijven (voor bv. evt. toekomstige activiteiten)? Verlies ik ook de afschrijving over de machines boven de 500,- zodra ik die activiteit staak? Of kan ik omdat ik ondernemer ben deze kosten nog wel blijven afschrijven?
Hopelijk is mijn vraagstelling duidelijk. Ik wil graag weten wat mijn investeringsrisico is. Loop ik het risico afschrijving kwijt te raken, moet ik ongebruikte bedrijfsmiddelen voor een niet meer bestaande activiteit verkopen die waarde ten gunste van mijn bedrijfsresultaat brengen?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
simron
simron
Ik ben sinds 2006 ondernemer, dit als eenmanszaak. Naast mijn tot dusver goed lopende hoofdactiviteit heb ik andere initiatieven ontplooid, de ene succesvoller dan de andere. De investering die ik hierin gestoken heb betrof nooit bedrijfmiddelen, maar slechts tijd en geld (bv. voor ontwikkelen huisstijl, website, etc.). Nu heb ik weer 's een zoete inval voor een nieuwe activiteit (blijven rare jongens die ondernemers....), maar voor deze activiteit heb ik machines nodig. In totaal heb ik voor ca. EUR 2000,- aan apparatuur nodig (aankoopkosten van de machines zijn per stuk respectievelijk ca. 300,-, 550, 450,- en 700,- excl. BTW).
Mijn accountant schrijft zaken onder de 500,- in 1 keer af.Er zijn dus 2 machines die over een periode van 5 jaar afgeschreven moeten worden. Wat doe ik met de inventaris als blijkt dat de onderneming niet succesvol is? Moet ik dan de al afgeschreven machines verkopen omdat die bedrijfsactiviteit er niet meer is, of kunnen deze ongebruikt in het bedrijf blijven (voor bv. evt. toekomstige activiteiten)? Verlies ik ook de afschrijving over de machines boven de 500,- zodra ik die activiteit staak? Of kan ik omdat ik ondernemer ben deze kosten nog wel blijven afschrijven?
Hopelijk is mijn vraagstelling duidelijk. Ik wil graag weten wat mijn investeringsrisico is. Loop ik het risico afschrijving kwijt te raken, moet ik ongebruikte bedrijfsmiddelen voor een niet meer bestaande activiteit verkopen die waarde ten gunste van mijn bedrijfsresultaat brengen?
Alvast bedankt.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/24439-falen-nieuwe-onderneming-wat-te-doen-met-inventaris/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag