• 0

Werknemer in dienst nemen

Hallo,

 

Ik heb de zoekfunctie gebruikt op HL en in Google, maar het lukt me niet om _actuele_ informatie te vinden over de administratieve verplichtingen bij het in dienst nemen van mijn eerste werknemer in mijn BV. Ik lees namelijk bijna overal nog dat je een eerstedagsmelding moet doen, terwijl die volgens mij is afgeschaft.

 

Concrete vragen die ik heb zijn:

 

[*]Moet je nog een Melding Sociale Verzekeringen doen bij het UWV?

[*]Moet je uberhaupt een formulier invullen en opsturen naar het UWV, of gaat alles via de Belastingdienst?

[*]Ik begrijp dat mijn werknemer een Loonheffingsverklaring moet invullen. Heet dat formulier tegenwoordig "Model opgaaf gegevens voor de loonheffingen" ?

[*]En wat doe ik als werkgever eigenlijk met dat ingevulde formulier? Opsturen naar de Belastingdienst?

[*]Is het formulier "Melding Loonheffingen Afdrachtplicht premies werknemersverzekeringen" verplicht?

[*]Ik heb 5 jaar geleden voor het laatst personeel in dienst gehad. Moet ik mijn loonheffingnummer opnieuw activeren bij de Belastingdienst middels een formulier? Of kan ik gewoon het oude/bestaande nummer gebruiken?

 

De werkzaamheden van mijn werknemer zullen overigens niet onder een CAO vallen (is namelijk ICT). Ik zal een salarisadministrateur vragen de loonstroken en loonaangifte te doen. Als iemand mij vast kan helpen met bovenstaande vragen, dan zou dat heel mooi zijn. Bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

[*] 1 Moet je nog een Melding Sociale Verzekeringen doen bij het UWV?

[*] 2 Moet je uberhaupt een formulier invullen en opsturen naar het UWV, of gaat alles via de Belastingdienst?

[*] 3 Ik begrijp dat mijn werknemer een Loonheffingsverklaring moet invullen. Heet dat formulier tegenwoordig "Model opgaaf gegevens voor de loonheffingen" ?

[*] 4 En wat doe ik als werkgever eigenlijk met dat ingevulde formulier? Opsturen naar de Belastingdienst?

[*] 5 Is het formulier "Melding Loonheffingen Afdrachtplicht premies werknemersverzekeringen" verplicht?

[*] 6 Ik heb 5 jaar geleden voor het laatst personeel in dienst gehad. Moet ik mijn loonheffingnummer opnieuw activeren bij de Belastingdienst middels een formulier? Of kan ik gewoon het oude/bestaande nummer gebruiken?

 

 

 

Ik heb je vragen even genummerd ter referentie:

 

1. nope, het UWV ontvangt niets meer van jou;

2. alles via de belastingdienst;

3. klopt;

4. bewaren bij de loonadministratie. Niet opsturen naar de fiscus;

5. als het personeel verplicht sociaal verzekerd is wel (ga daar maar vanuit);

6. je moet het nummer opnieuw activeren. Invullen van dit formulier volstaat.

 

succes

 

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel, Joost. Ook blij te horen dat ik geen direct contact meer met het UWV hoef te hebben. Uit het verleden kan ik me herinneren dat het UWV wel een papierfabriek leek. Oneindig veel formulieren en correspondentie van het UWV vond ik in de post. Destijds ook slechts voor 1 werknemer in dienst.

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel, Joost. Ook blij te horen dat ik geen direct contact meer met het UWV hoef te hebben. Uit het verleden kan ik me herinneren dat het UWV wel een papierfabriek leek. Oneindig veel formulieren en correspondentie van het UWV vond ik in de post. Destijds ook slechts voor 1 werknemer in dienst.

 

Is het als je personeel ziek is overigens nog steeds, een grote papieren chaos.

 

En dat terwijl de aangifte loonheffingen digitaal gemaakt is, ook om het UWV standaard van informatie te voorzien, zodat we geen gegevens en niet zo veel formulieren meer hoefden aan te leveren :'( en dat al sinds 2006!

 

Ze zijn al meer dan 3 jaar gegevens aan het vullen en ze kunnen nog niet standaard een dagloon bepalen.

 

Maar goed daar ging dit topic niet over.

 

Joost heeft het zowel gezegd. Voor het bewaren van je loonadministratie zou ik me overigens niet alleen beperken tot een Verklaring LH, ik zou ook een (geldig) ID bewijs, origineel goed controleren!, en het contract netjes in de map bewaren.

 

Als je daarnaast secundaire voorwaarden wilt bieden, zou ik dat in de algemene tab van je map bewaren (denk aan bijvoorbeeld de verzekering voor ziekte (een ziektewet daggeld polis), gegevens van spaarloon of levensloopregeling etc.)

 

Voor punt 5 graag een nuance, dit hoef je alleen te doen als je je LH nummer niet hebt afgemeld, dit formulier is bedoeld voor ondernemers die wel een LH nummer hebben maar nog geen personeel, dat personeel kan je met dat formulier aangeven.

 

Is je nummer echter afgevoerd, dan heb je genoeg aan het formulier bij vraag 6, beide invullen is dubbelop.

 

Ik weet niet hoe het nu is in de BV (holding erboven?) maar het is of formulier van vraag 5 of formulier van vraag 6.

 

groet

erik

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de nuancering. Ik ben zelf inderdaad in dienst van mijn Holding. Dus daarvan is het loonheffingnummer zeker actief. Ik denk dat de Werkmaatschappij destijds is afgemeld, want ik krijg nooit meer uitnodigingen tot het doen van loonheffingaangiftes voor de Werkmij. Ik zal formulier 6 invullen en opsturen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de nuancering. Ik ben zelf inderdaad in dienst van mijn Holding. Dus daarvan is het loonheffingnummer zeker actief. Ik denk dat de Werkmaatschappij destijds is afgemeld, want ik krijg nooit meer uitnodigingen tot het doen van loonheffingaangiftes voor de Werkmij. Ik zal formulier 6 invullen en opsturen.

 

 

 

Dat lijkt me inderdaad het verstandigst.

 

Succes

groet

erik

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.