Ga naar inhoud

trendwatching een trend?

Geplaatst:

pghprincee

Ik las net de interessante post van trends in 2010. Ik wil daar verder niet op inhaken maar ik kwam vorige week een ontzettend innovatief bedrijfje tegen in Tokio. Een bedrijfje met maar 3 mensen maar een ontzettend grote omzet. Toen ik met ze aan de praat raakte in een sushibar nodigde ze mij de volgende dag uit om te komen kijken binnen hun bedrijf. 1 persoon zat momenteel in Sydney, Australia. Daar verbleef hij 2 weken en verzamelde daar alle hippe, trendy dingen die hij tegen kwam. Dit verwerkte hij tot een interessant naslagwerk met als titel Sydney 2.0. Dit pdf plaatste ze dan op de website voor 35 dollar, ook was er de keuze voor 50 dollar voor een tastbaar naslagwerk.

Zo hadden ze vorige maand ruim aa 1500 Japanse bedrijven een PDF verkocht van Parijs 2.0. Hij beweerde dat al deze bedrijven zoveel aan inspiratie tot zich krijgen dat ze bij Sydney 2.0 ook weer gaan bestellen. Ik vroeg mij af hoe ze deze dure reizen dan konden bekostigen. Dat deden ze door te zeggen hoeveel geld ze nodig hadden voor deze reis; mensen die een deel doneerde (20 dollar) ontvingen een tastbaar naslagwerk voor een lagere prijs. (20dollar x 100 bedrijven = de reis).

Steeds meer bedrijven gaan zich richten op trends over heel de wereld en halen dat dan naar hun eigen land. Aangezien ik een reislustig type ben, graag trends watch en een gedegen opleiding heb gehad vraag ik mij af of zoiets ook zou werken voor de Nederlandse markt?

Of kan zoiets alleen in het gekke en drukke Japan? Waar alles draait om trends :-)

Ontzettend interessant forum! Complimenten aan iedereen die er met liefde aan werkt

Featured Replies

Geplaatst:

A_A

Dus als ik het goed begrijp zou je de wereldwijde trends willen vertalen in operationele informatie voor Nederlandse bedrijven?

Ik weet dat http://trendwatching.com/ dit doet (is een Nederlands bedrijf). Ze onderzoeken en analyseren trends per jaar en stoppen dat in een powerpoint. Heb wel eens een powerpoint van ze mogen zien en het is vrij indrukwekkend en internationaal opgezet. Ook vrij prijzig.

Ze hebben nu wel het voordeel dat ze credibility, expertise en vertrouwen hebben opgebouwd. Als een beginneling lijkt het me lastig om dan gelijk naam op te bouwen dat je er een onderneming van kan maken. Misschien een idee om es contact op te nemen met trendwatching.com en misschien een collaboration opzetten of een soort van werkstage afdwingen.

(springwise.com is volgens mij ook een onderdeel van trendwatching.com, of iig een sterke samenwerkingspartner).

Always think beyond stage 1.

Geplaatst:

Jeroen Bakker

In Nederland heb je http://www.trendwatching.com, die doen een soortgelijk iets. Niet met eigen trendwatchers die zij op reis sturen, maar met een wereldwijd netwerk van trendspotters. Die info verkopen ze vervolgens door via magazines, de site en rapporten. Lijkt qua model dus al aardig op wat jij in Tokio tegenkwam.

Geplaatst:

Jeroen Bakker

(springwise.com is volgens mij ook een onderdeel van trendwatching.com, of iig een sterke samenwerkingspartner).

Jep, ze zitten zelfs op hetzelfde adres :)

Geplaatst:

TwaBla

Dat is eigenlijk een heel oud model. Trendwatcher gaat op reis en hij neme mee terug een...

...rapport dat je mag bestellen. Dan is het model van Reinier Evers (Trendwatching/Springspotters) veel beter. Die doet aan crowdsourcing. Opdracht voor de dag: zoek op kernwoorden trendwatcher en crowdsourcing.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

pghprincee

• Auteur

trendwatching.com was mij al bekend idd, je kan zelfs deelnemen als spotter. De nieuwsbrieven van trendwatching.com zijn overigens gratis. Ach ja het was in ieder geval een ontzettende leuke ervaring daar in Japan. :)

Ik denk bij nader inzien dat dit niet werkt in Nederland inderdaad. Zeker als trendwatching dit al gratis aanlevert (nieuwsbrieven).

Geplaatst:

msteer

Er is zelfs al trendforecasting, in NL is Lidewij Edelkoort een bekende.

Geplaatst:

TwaBla

Voor de liefhebber: Britain 1984. Trendonderzoek voor Unilever uit 1959. Qua technologie zaten ze goed; qua gedrag (sociologisch) klopt er niks van. Ze voorzagen meer diepvriesgroenten en jonge huwelijken, net voordat de sexuele revolutie begon.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

msteer

Edelkoort semineert vandaag over de trends voor zomer 2011 (twitter).

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.