• 0

Hallo!

Eindelijk ben ik zover dat ik de boeking kan maken om een stuk van de winst als pensioen in eigen beheer te boeken.

Het is een deel ook "inhaalpensioen"(ben het woord even kwijt), waarvan de accountant heeft berekend hoeveel dat kan zijn.

Maar, wat is nu de boeking die ik in mijn administratie moet maken als ik b.v. 5000 euro stort, en nog een keer 12000 als "inhaalpensioen"?

Alvast bedankt en nog een goed 2010 iedereen.

Phiebe

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/24587-boeking-pensioen-in-eigen-beheer/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Het is een deel ook "inhaalpensioen"(ben het woord even kwijt), waarvan de accountant heeft berekend hoeveel dat kan zijn.

Je bedoelt waarschijnlijk de backservice.

Als het goed is, heeft je accountant een pensioenberekening gemaakt. Daarop staat precies het bedrag dat je mag reserveren.

• 0

Hartelijk dank! Even kijken of ik alles nu goed doe. Helaas kan ik het de accountant niet meer vragen omdat we een verschil van mening hebben gehad waar de komma in het bedrag op zijn factuur moest staan :-\

Ik heb onderliggend een contract, gedownload van de belastingdienst met daarin de pensioenbepalingen.

Aan het eind van het jaar maak ik de boeking iets als:

Pensioen DGA

AAN Winst 2009

Het eerste jaar komt daar het door de accountant berekende bedrag te staan, de volgende jaren het percentage van het bruto loon dat in het contract staat. De DGA geeft het pensioenbedrag op in zijn aangifte IB.

Is dat dan alles?

Een andere vraag die ik nog had is: Nou kan dat pensioen ook renderen, als ik het b.v. op een spaarrekening of iets dergelijks zet. Het rendement op dat pensioen, moet daar dan VPB over worden betaald?

Groet,

Phoebe

• 0

Hoi Phoebe

De boeking is:

pensioendotatie (winst en verliesrekening, kostenpost)

aan pensioenvoorziening (balans, passiva)

De DGA geeft pas pensioen aan in zijn IB aangifte als het pensioen ook daadwerkelijk tot uitkering komt (veelal pas vanaf 65). Tot die tijd doet de DGA helemaal niets met het pensioen.

Daarbij wil ik je wijzen op de plicht om de pensioenberekening actuarieel te laten maken. Je kunt niet zomaar volstaan met een % van het loon!

Geld dat in de BV blijft en rente oplevert: ja, die rente is belast met vennootschapsbelasting.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar