• 0

Gebruikelijk loon

Allereerst complimenten voor de site. Er staat heel veel informatie op van goede kwaliteit!

 

Mijn compagnon en ik zijn een innovatief bedrijf gestart. Innovatie gaat gepaard met veel (financiële) onzekerheid. Het eerste jaar zal dan ook geen (fiscale) winst opleveren. Door aansprakelijkheidsrisico's hebben we echter wel voor een BV vorm gekozen. De aandelen van de werkmaatschappij zijn in het bezit van de persoonlijke holdings (50%). Door de financiële onzekerheid willen wij het loon vanuit de holding zo laag mogelijk houden. Welke mogelijkheden biedt de fiscus ons?

 

Mijn eigen onderzoek leidt tot de volgende eisen m.b.t. het gebruikelijk loon:

- minimaal 40k

- minimaal 70% van de winst

 

uitzonderingen:

- minder dan 38 uur werken

- structurele verliessituatie

 

Vraag:

Is het mogelijk om minder (liefst 0) dan het gebruikelijk loon door de holding uit te laten keren als er geen winst wordt gemaakt in de werkmaatschappij? (er zijn geen overige activiteiten in de holding)

Zijn er uitzonderingen op de gebruikelijk loon regeling?

 

Alvast bedankt voor een reactie.

 

Mvg,

Ruud Boeve

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

beste Ruud

 

Een lager fictief loon kun je per brief met redenen omkleed aanvragen bij de fiscus. Daarbij zal een prognose 2010 wel noodzakelijk zijn. Als er geen ruimte is voor salaris, dan zal de fiscus geen gebruikelijk loon eisen, maar vraag het dus wel aan. Geef daarbij ook aan dat je je uiteraard conformeert aan de wet als de situatie verandert en er wel ruimte komt voor salaris.

 

groet

joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Allereerst complimenten voor de site. Er staat heel veel informatie op van goede kwaliteit!

 

Mijn compagnon en ik zijn een innovatief bedrijf gestart. Innovatie gaat gepaard met veel (financiële) onzekerheid. Het eerste jaar zal dan ook geen (fiscale) winst opleveren. Door aansprakelijkheidsrisico's hebben we echter wel voor een BV vorm gekozen. De aandelen van de werkmaatschappij zijn in het bezit van de persoonlijke holdings (50%). Door de financiële onzekerheid willen wij het loon vanuit de holding zo laag mogelijk houden. Welke mogelijkheden biedt de fiscus ons?

 

Mijn eigen onderzoek leidt tot de volgende eisen m.b.t. het gebruikelijk loon:

- minimaal 40k

- minimaal 70% van de winst

 

uitzonderingen:

- minder dan 38 uur werken

- structurele verliessituatie

 

Vraag:

Is het mogelijk om minder (liefst 0) dan het gebruikelijk loon door de holding uit te laten keren als er geen winst wordt gemaakt in de werkmaatschappij? (er zijn geen overige activiteiten in de holding)

Zijn er uitzonderingen op de gebruikelijk loon regeling?

 

Alvast bedankt voor een reactie.

 

Mvg,

Ruud Boeve

 

 

 

 

Ruud,

 

de link welke John je gaf heeft betrekking op een omzetdaling door de financiele crisis dus als je aan de genoemde voorwaarden in het artikel voldoet.

 

Ik maak dat echter uit jouw verhaal niet op. Ik zou dus (voor de zekerheid) bij de belastingdienst het verzoek doen om af te mogen wijken dan wel af te mogen zien van het gebruikelijk loon.

 

groet

erik

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 61 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.