Normaal gesproken lees je in mijn columns tips en strategieën om met minder moeite méér klanten te krijgen. Deze keer wijk ik van dat format af, want alleen goeie tips en strategieën is niet altijd genoeg.
Als je onbewust vast blijft houden aan een aantal veronderstellingen die eigenlijk tegen je werken, groeit namelijk je onderneming niet zoals je zou willen.
Daarom deze keer drie veelgebruikte misvattingen waarmee je minder klanten krijgt dan je zou denken! Drie marketingmisvattingen waarvan ik hoop dat je ze niet, of nooit meer, zult toepassen!
MarketingMisvatting nr. 1: Je verhaal aanpassen aan de luisteraar-van-het-moment
Het lijkt een goede strategie om een potentiële klant te vertellen wat hij wil horen. Als eigenaar van een huiswerkinstituut vertel je de moeder van een kind met ADHD dat je zorgt voor rust en structuur. En de vader van een kind dat veel gepest wordt, laat je weten dat het bij jou op het instituut zo gezellig is. De veeleisende ouder krijgt te horen dat jij “gaat voor het resultaat” terwijl je de meer gematigde ouder vertelt hoeveel belang je hecht aan de motivatie van het kind.
Grote kans dat je daarmee op dat moment een potentiële klant overtuigt van het feit dat jouw dienst bij hem of haar past.
Maar er zijn een paar nare bijeffecten, die je liever wilt vermijden. Het eerste nare bijeffect wordt veroorzaakt doordat je almaar wijzigende boodschap op termijn zorgt voor diffuus beeld van wat je te bieden hebt. Waardoor het op een gegeven moment voor mensen niet meer duidelijk is wat je te bieden hebt en ze je niet meer aanbevelen bij anderen.
Het tweede nare bijeffect ontstaat als jij blijft proberen om alle subtiele nuances ook allemaal te bieden. Hierdoor raak je namelijk steeds verder verwijderd van wie jij bent en wat je écht kunt waarmaken.
Houd er rekening mee dat je boodschap naar de buitenwereld alleen helder is als jij die boodschap ook helder uitzendt. En dat is pas het geval als onder al je communicatie (geblogd, getwitterd, geschreven, gesproken) een duidelijke visie ligt. Een visie die ervoor zorgt dat al je communicatie op hetzelfde gericht is en dezelfde boodschap uitzendt.
MarketingMisvatting nr. 2: Het verkopen van je dienst als prioriteit nummer 1 zien
Ik hoor je nu bijna denken: “Pardon? Ik was toch een bedrijf begonnen om geld te verdienen met het verkopen van mijn diensten? Dan is dat toch zeker prioriteit 1?!”
In werkelijkheid blijkt het echter geen zin te hebben om iedereen die je ontmoet onmiddellijk te proberen te overtuigen van de grote waarde van jouw dienst. Uit onderzoek is gebleken dat mensen gemiddeld zeven tot 10 keer contact met je gehad moeten hebben om van je te kopen. De kans dat je raak schiet bij een eerste contact, is daardoor minimaal.
Wat een veel betere marketingstrategie is, is om nieuwe contacten uit te nodigen om op een laagdrempelige manier een relatie met je aan te gaan.
Je hoogste prioriteit is zodoende het opbouwen van een zo groot mogelijke mailinglijst van eZine-abonnees. Met een mailinglijst die bestaat uit potentiële klanten (dus mensen die écht tot je doelgroep behoren) waarmee je een relatie opbouwt, komt het verkopen van je dienst daarna vrijwel vanzelf.
MarketingMisvatting nr. 3: Op meerdere paarden wedden
Diensten aanbieden op een aantal verschillende vlakken lijkt een strategie waarbij je je risico's spreidt. Loopt de ene dienst niet, dan heb je in elk geval nog een kans dat je geld verdient met een van je andere activiteiten.
Dat werkt in praktijk alleen als je verschillende vormen van dienstverlening hebt die elkaar aanvullen en gericht zijn op dezelfde doelgroep. Als het gaat om activiteiten of diensten die niet aan die voorwaarden voldoen, wed je niet op twee paarden maar gooi je met je ogen dicht twee dartpijlen terwijl je met je rug naar het dartbord staat. De kans dat je de roos raakt, is minimaal.
Want wat je feitelijk doet is je aandacht en marketinginspanningen uitsmeren over heel verschillende doelgroepen. Waardoor geen van je activiteiten voldoende structureel en consistent aandacht krijgt. Stel je voor dat je gespecialiseerd bent in coaching van kinderen met ADHD en dat je daarnaast trainingen geeft aan scholen op het gebied van studiebegeleiding. Bovendien werk je als freelance journalist. Dat is je oude vak en daarmee genereer je op dit moment het meeste inkomen. Je richt je zodoende feitelijk op drie verschillende doelgroepen met drie verschillende diensten.
In zo’n situatie is het eigenlijk ondoenlijk om optimaal gebruik te maken van de marketingstrategieën en -technieken die je ter beschikking staan. Hoe duidelijk het voor jou misschien ook is, de buitenwereld krijgt niet helder waar jouw expertise ligt.
Voorkom dergelijke onduidelijkheid door te kiezen voor de activiteit waar jij een succesvol bedrijf op wilt bouwen. Richt daar al je energie en marketinginspanningen op!
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Gast
Gast
Normaal gesproken lees je in mijn columns tips en strategieën om met minder moeite méér klanten te krijgen. Deze keer wijk ik van dat format af, want alleen goeie tips en strategieën is niet altijd genoeg.
Als je onbewust vast blijft houden aan een aantal veronderstellingen die eigenlijk tegen je werken, groeit namelijk je onderneming niet zoals je zou willen.
Daarom deze keer drie veelgebruikte misvattingen waarmee je minder klanten krijgt dan je zou denken! Drie marketingmisvattingen waarvan ik hoop dat je ze niet, of nooit meer, zult toepassen!
MarketingMisvatting nr. 1: Je verhaal aanpassen aan de luisteraar-van-het-moment
Het lijkt een goede strategie om een potentiële klant te vertellen wat hij wil horen. Als eigenaar van een huiswerkinstituut vertel je de moeder van een kind met ADHD dat je zorgt voor rust en structuur. En de vader van een kind dat veel gepest wordt, laat je weten dat het bij jou op het instituut zo gezellig is. De veeleisende ouder krijgt te horen dat jij “gaat voor het resultaat” terwijl je de meer gematigde ouder vertelt hoeveel belang je hecht aan de motivatie van het kind.
Grote kans dat je daarmee op dat moment een potentiële klant overtuigt van het feit dat jouw dienst bij hem of haar past.
Maar er zijn een paar nare bijeffecten, die je liever wilt vermijden. Het eerste nare bijeffect wordt veroorzaakt doordat je almaar wijzigende boodschap op termijn zorgt voor diffuus beeld van wat je te bieden hebt. Waardoor het op een gegeven moment voor mensen niet meer duidelijk is wat je te bieden hebt en ze je niet meer aanbevelen bij anderen.
Het tweede nare bijeffect ontstaat als jij blijft proberen om alle subtiele nuances ook allemaal te bieden. Hierdoor raak je namelijk steeds verder verwijderd van wie jij bent en wat je écht kunt waarmaken.
Houd er rekening mee dat je boodschap naar de buitenwereld alleen helder is als jij die boodschap ook helder uitzendt. En dat is pas het geval als onder al je communicatie (geblogd, getwitterd, geschreven, gesproken) een duidelijke visie ligt. Een visie die ervoor zorgt dat al je communicatie op hetzelfde gericht is en dezelfde boodschap uitzendt.
MarketingMisvatting nr. 2: Het verkopen van je dienst als prioriteit nummer 1 zien
Ik hoor je nu bijna denken: “Pardon? Ik was toch een bedrijf begonnen om geld te verdienen met het verkopen van mijn diensten? Dan is dat toch zeker prioriteit 1?!”
In werkelijkheid blijkt het echter geen zin te hebben om iedereen die je ontmoet onmiddellijk te proberen te overtuigen van de grote waarde van jouw dienst. Uit onderzoek is gebleken dat mensen gemiddeld zeven tot 10 keer contact met je gehad moeten hebben om van je te kopen. De kans dat je raak schiet bij een eerste contact, is daardoor minimaal.
Wat een veel betere marketingstrategie is, is om nieuwe contacten uit te nodigen om op een laagdrempelige manier een relatie met je aan te gaan.
Je hoogste prioriteit is zodoende het opbouwen van een zo groot mogelijke mailinglijst van eZine-abonnees. Met een mailinglijst die bestaat uit potentiële klanten (dus mensen die écht tot je doelgroep behoren) waarmee je een relatie opbouwt, komt het verkopen van je dienst daarna vrijwel vanzelf.
MarketingMisvatting nr. 3: Op meerdere paarden wedden
Diensten aanbieden op een aantal verschillende vlakken lijkt een strategie waarbij je je risico's spreidt. Loopt de ene dienst niet, dan heb je in elk geval nog een kans dat je geld verdient met een van je andere activiteiten.
Dat werkt in praktijk alleen als je verschillende vormen van dienstverlening hebt die elkaar aanvullen en gericht zijn op dezelfde doelgroep. Als het gaat om activiteiten of diensten die niet aan die voorwaarden voldoen, wed je niet op twee paarden maar gooi je met je ogen dicht twee dartpijlen terwijl je met je rug naar het dartbord staat. De kans dat je de roos raakt, is minimaal.
Want wat je feitelijk doet is je aandacht en marketinginspanningen uitsmeren over heel verschillende doelgroepen. Waardoor geen van je activiteiten voldoende structureel en consistent aandacht krijgt. Stel je voor dat je gespecialiseerd bent in coaching van kinderen met ADHD en dat je daarnaast trainingen geeft aan scholen op het gebied van studiebegeleiding. Bovendien werk je als freelance journalist. Dat is je oude vak en daarmee genereer je op dit moment het meeste inkomen. Je richt je zodoende feitelijk op drie verschillende doelgroepen met drie verschillende diensten.
In zo’n situatie is het eigenlijk ondoenlijk om optimaal gebruik te maken van de marketingstrategieën en -technieken die je ter beschikking staan. Hoe duidelijk het voor jou misschien ook is, de buitenwereld krijgt niet helder waar jouw expertise ligt.
Voorkom dergelijke onduidelijkheid door te kiezen voor de activiteit waar jij een succesvol bedrijf op wilt bouwen. Richt daar al je energie en marketinginspanningen op!
Veel succes!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/24689-drie-misvattingen-waardoor-je-minder-klanten-krijgt-dan-je-graag-wilt/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
12 antwoorden op deze vraag