Ik zie dat er al veel is geschreven over verzendkosten, maar mijn vraag is er nog niet beantwoord.
Het gaat dan ook niet over BTW ed. maar over het volgende:
Is het verstandig voor de waarde van je voorraad om altijd verzendkosten uit te splitsen en dan de verzendkosten dus als kosten te boeken als je de ingekochte artikelen op de activa voorraden boekt?
Ik hoef niet verzendkosten van ingekochte goederen te matchen met verzendkosten van verkochte goederen, want dat laatste komt erg weinig voor. Als ik al verzendkosten apart boek, zijn het dus door mij gemaakt kosten voor inkoop.
Wel koop ik op 2 naar mijn idee verschillende manieren in.
Aan de ene kant koop ik regelmatig veel verschillende onderdelen in, met verzendkosten in de orde van grootte van 10 tot 20 euro. Wat ik kan doen is de verzendkosten als kosten boeken. Dat houdt de waarde van de voorraad zuiver en als ik voorraad opmaak kan ik de kosten zeer nauwkeurig boeken (want hoeveelste deel van de verzendkosten wijs je toe aan 1 onderdeeltje van een groot shipment?)
Aan de andere kant koop ik regelmatig grotere goederen in met hogere verzendkosten (100 tot 200 euro). Deze kosten zijn goed toe te wijzen aan een item, meestal ook omdat de verzendkosten evenrededig toenemen met gewicht en dus aantal items.
Omdat ik de items ook op geen andere manier zou kunnen inkopen (ik kan er niet voor naar de elektronicazaak op de hoek) horen de verzendkosten veel meer bij de waarde van het item en wil ik het dus inclusief verzendkosten op de voorraad boeken.
De vraag is eigenlijk: is dit verstandig om met 2 maten te meten en is mijn voorraadwaarde zo wel zuiver?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
FLV
FLV
Hoi,
Ik zie dat er al veel is geschreven over verzendkosten, maar mijn vraag is er nog niet beantwoord.
Het gaat dan ook niet over BTW ed. maar over het volgende:
Is het verstandig voor de waarde van je voorraad om altijd verzendkosten uit te splitsen en dan de verzendkosten dus als kosten te boeken als je de ingekochte artikelen op de activa voorraden boekt?
Ik hoef niet verzendkosten van ingekochte goederen te matchen met verzendkosten van verkochte goederen, want dat laatste komt erg weinig voor. Als ik al verzendkosten apart boek, zijn het dus door mij gemaakt kosten voor inkoop.
Wel koop ik op 2 naar mijn idee verschillende manieren in.
Aan de ene kant koop ik regelmatig veel verschillende onderdelen in, met verzendkosten in de orde van grootte van 10 tot 20 euro. Wat ik kan doen is de verzendkosten als kosten boeken. Dat houdt de waarde van de voorraad zuiver en als ik voorraad opmaak kan ik de kosten zeer nauwkeurig boeken (want hoeveelste deel van de verzendkosten wijs je toe aan 1 onderdeeltje van een groot shipment?)
Aan de andere kant koop ik regelmatig grotere goederen in met hogere verzendkosten (100 tot 200 euro). Deze kosten zijn goed toe te wijzen aan een item, meestal ook omdat de verzendkosten evenrededig toenemen met gewicht en dus aantal items.
Omdat ik de items ook op geen andere manier zou kunnen inkopen (ik kan er niet voor naar de elektronicazaak op de hoek) horen de verzendkosten veel meer bij de waarde van het item en wil ik het dus inclusief verzendkosten op de voorraad boeken.
De vraag is eigenlijk: is dit verstandig om met 2 maten te meten en is mijn voorraadwaarde zo wel zuiver?
Bij voorbaat dank voor jullie inzichten.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/24852-verzendkosten-inboeken/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag