Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Sheepdog

UPS begint het te snappen? Nu ook voor webshops aantrekkelijk.

Recommended Posts

Er is hier op HL al genoeg geklaagt over TNT. Wij hadden tot een jaar geleden weinig problemen met de dienstverlening. SInds een jaar gaat het echter met onze pakketten ook niet zo heel goed meer. Bovendien is de accountmanager van TNT die we hadden naar de buitendienst gegaan en we hebben geen vervanger gekregen. De klachten die we hadden werden daardoor ineens niet meer serieus behandeld maar afgedaan met standaard briefjes.

 

Wij hebben veel pakketten van onder de twee kilo met een inkoopwaarde van onder de € 50,00. Deze pakketten versturen we niet verhoogd aansprakelijk en kwijt is dus tegenwoordig kwijt.

Omdat DHL voor ons geen serieuze kandidaat is (DHL 4 You) zijn we in gesprek gekomen met UPS. Bestellingen die bij ons gedaan worden voor (op dit moment) 18:00 uur worden dezelfde dag verzonden en dus normaal gesproken de volgende dag bezorgd. Dat laatste valt bij TNT ook steeds vaker tegen.

 

UPS heeft door dat het bedienen van webshops een groeiende markt is en het bedienen van alleen de zakelijke markt zal vast krimpen (of zijn gekrompen in 2009). UPS bezorgt tegenwoordig ook bij particulieren zonder daarvoor meer te vragen (in ons geval).

 

We hebben nu een contract met UPS waarbij we per zending niet veel duurder uit zijn dan bij TNT waarbij opgemerkt moet worden dat zendingen standaard tot € 85,00 zijn verzekerd waardoor je voor kleinere zendingen dus eigenlijk goedkoper uit bent dan TNT die gewoon € 1,40 rekent voor verhoogt aansprakelijk. We verwachten dus geen pakketten meer kwijt te raken en als het toch gebeurt krijgen we die vergoed. Onder aan de streep is het dus zelfs mogelijk goedkoper uit te zijn.

Ander bijkomend voordeel is dat de pakketten opgehaald worden, een dienst die je bij TNT appart moet afnemen (en betalen natuurlijk).

Afhaal opdrachten vallen binnen het zelfde contract, is er dus iets fout gegaan met een bestelling kan je deze voor het tarief binnen je contract bij je klant op laten halen. Zij kunnen daarvoor zelf een afspraak maken en hoeven niets weg te brengen. De service graad gaat dus ook nog eens omhoog.

 

Binnenkort "worden we aangesloten". Er komt een ICT-er van UPS om de koppeling tussen de webshop en hun software te realiseren. Hij neemt ook een etikettenprinter en etiketten mee. Ook dit moet je bij TNT allemaal zelf betalen.

 

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat lopen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klinkt positief.

Ben benieuwd of ze mijn puntjes van slechte ervaring dan ook aangepakt hebben:

 

* particuliere adressen zitten altijd aan het eind van de rit.

* als de chauffeur geen tijd of zin meer heeft of niet meer zendingen in de buurt heeft worden de laatste zendingen niet bezorgt maar doorgeschoven naar de volgende dag (en dat kan dus 2 keer gebeuren).

 

Verder klinkt je verhaal dus goed en mogelijk een overweging om daar over een tijdje eens naar te gaan kijken. (eerst even wat ervaringen afwachten)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een keer een defecte TomTom gehad die dan door UPS opgehaald moet worden. Je belt dan naar UPS toe om een afleverafspraak te maken, en er werd mij beloofd dat het pakje binnen een paar uur opgehaald zou worden. Ik vraag me nog steeds af hoe het ooit mogelijk is geweest dat ze binnen 12 minuten na dat gesprek voor mijn deur stonden (een adres wat toch echt aardig in de polder ligt). Het is ongetwijfdeld een deel geluk dat ze in de buurt waren, maar ik heb wel bewondering voor hun manier van werken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hoop voor jou dat het meevalt, mijn eigen ondervinding is dat het met elke koerierdienst wel wat is en dat het ook per land erg verschilt. Ik zou zelf niets liever willen dan één koerierdienst voor al onze zendingen, maar het is me tot dusver nog steeds niet gelukt. DPD is bijvoorbeeld super voor Frankrijk door de samenwerking met Chronopost, maar was voor onze binnenlandse zendingen niet schitterend en erg duur. Voor zendingen in België houden wij het op Taxipost (zeer tevreden), maar zij zijn voor zendingen naar het buitenland dan weer extreem duur (en traag). DHL kon zelfs geen offerte maken, zij leveren niet naar particulieren. DHL for you bestaat hier niet. GLS werkt best goed voor het buitenland, maar je spendeert uren aan het controleren van de facturen, die kloppen dus werkelijk nooit (en toevallig altijd in het voordeel van GLS). Voor Nederland schakelen wij binnenkort over op TNT, vooral omdat de klant daar het pakket kan afhalen in een TNT postpunt gedurende drie weken en omdat er geleverd wordt op zaterdag. Onze zendingen zijn verzekerd voor de factuurwaarde bij verlies of schade (tot max. 500 euro), net als bij GLS, staat zo in de overeenkomst. En ze zijn nog iets goedkoper ook... Nadeel van TNT is dan weer dat ze maar één keer aanbieden in Frankrijk en bij afwezigheid het pakket meteen weer terug laten komen. We werken dus nu met drie koerierdiensten samen... en toch ben ik nog benieuwd naar je toekomstige ervaringen met UPS ;D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Astron wat betaal je per zending bij hun? Ben wel in hun diensten geinteresseerd.

 

Het contract laat mij niet toe hier een uitlating over te doen. Ze doen per klant een voorstel "op maat". Omdat wij vooral pakketten hebben met een gewicht onder de 2kg hebben we daar maximale korting op gekregen. Bij TNT betaal je een basisbedrag dat afhankelijk is van de hoeveelheid pakketten die je gaat aanbieden en dan een toeslag per kilo. Zij werken met standaard staffels maar ook daar mag je als contractant niet over communiceren met derden.

 

Het was bij UPS wel even onderhandelen (iets wat TNT niet echt kent, tenzij je enorme vrachten hebt), we hebben het eerste voorstel verworpen. Gewoon vrijblijvend gaan onderhandelen met een accountmanager. Wij krijgen regelmatig geleverd via UPS en hebben via de chauffeur het contact gelegd, hij is ook degene die de pakketten komt halen.

 

Eén van de redenen waarom ik een betere betrouwbaarheid verwacht is het feit dat UPS met eigen personeel werkt en TNT de bezorging veelal heeft uitbesteed aan kleine lokale koeriers bedrijven die op hun beurt weer ZZP-ers inhuren. TNT heeft dus zelf geen controle op het personeelsbeleid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan iemand ook zijn of haar ervaringen met verzending naar Duitsland en de mogelijkheden van diverse partijen delen? Bij voorbaat dank.

 

Groet,

 

Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan iemand ook zijn of haar ervaringen met verzending naar Duitsland en de mogelijkheden van diverse partijen delen? Bij voorbaat dank.

Voor Duitsland maken wij gebruik van GLS, dat loopt goed. De leveringstermijn is 1 tot 2 werkdagen en klanten kunnen bij afwezigheid hun pakket ophalen in een GLS Parcelshop. Je pakket is verzekerd voor de factuurwaarde bij verlies of schade en meestal word je gecontacteerd wanneer een zending niet afgeleverd is na twee pogingen, zodat je zelf nog een poging kan doen om met je klant te mailen/bellen en een datum af te spreken. Uiteraard gebeurt het dat men je "vergeet" te contacteren en dat de zending ineens retour komt, maar in dat geval vraag en krijg ik een creditnota voor de zending. Nadeel GLS: zie vorig bericht.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is het minimaal aantal pakketten voor een contract bij UPS?

 

UPS werkt trouwens niet alleen met eigen personeel, ook met onderaannemers, wat in hun geval trouwens niks afdoet aan de kwaliteit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er is 1 lid online en 130 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept