• 0

Nieuwe koekjes voor Verkade...misschien?

Hallo,

 

Ik zou graag willen weten waar ik moet wezen als ik een product op de markt wil brengen, koekjes die echt iedereen geweldig lekker vind, ik zelf ook natuurlijk :- )

Dit hoor ik altijd van anderen, ook van nieuwkomers en van mijn vrienden familie en zelfs nu van de buren , zij komen vaak vragen of ik weer een dozijn voor ze wil maken, zomaar of voor speciale gelegenheden.

Vooral oudere mensen en kinderen zijn er erg gek op, nou, eigenlijk gewoon iedereen, het kan echt niet op.

Nu zat ik te denken, om ermee wat te doen, ook omdat ik steeds meer bestellingen krijg

( het is een oud recept van mijn overleden buitenlandse tante , een buitenlandse koekje dus )

Ik ben er nu elke week wel 2 a 3 keer pw druk mee, om koekjes te bakken voor iedereen die erom smeekt, ;D

 

Dus mijn vraag aan jullie, wat moet ik weten en waar moet ik wezen? bij een bakker of een of andere producent van koekes? zoiets als Verkade? hun even bellen?! of naar Bakker Bart?! ;D

Ja, ik zit te lachen maar, dit omdat ik er totaal geen verstand van heb, dus hoe te handelen?

 

Kan iemand mij adviseren?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

Misschien kan iemand anders op dit forum iets vertellen over de mogelijkheid/onmogelijkheid om een smaak, een recept of een vorm/structuur te beschermen. Dat valt waarschijnlijk niet mee, want alles kan nagemaakt worden en bovendien geef je zelf al aan dat het een oud bestaand recept is.

 

Het zal in dit geval (denk ik) vooral om het recept gaan. Een "werkwijze voor het vervaardigen van koekjes etc." is in principe via een (bijv. NL) octrooi(aanvraag) te beschermen (er zijn wel meer octrooien/octrooiaanvragen op koekjes etc.). Of het oude recept van het (buitenlandse en inmiddels overleden) familielid tot de "prior art" behoort, hangt er vanaf in hoeverre dat recept publiekelijk bekend is (geworden).

 

Om te voorkomen dat een grotere of kleinere koekjesbakker of andere commerciële partij met het betreffende recept "aan de haal gaat" zou mijn advies zijn om het recept in de vorm van een (NL) octrooiaanvraag te (laten) gieten en dat bij het OCN in te dienen. Dan ligt het voorlopig vast (a), je krijgt een nieuwheidsrapport (b) en je kunt met een gerust(er) hart met geïnteresseerde partijen gaan praten ©.

 

Als dit een goed advies is, houd ik me aanbevolen voor een zakje van die lekkere koekjes.

 

Vriendelijke groet

 

Cees van der Waal

0650745035 - info@budgetpatent.nl www.budgetpatent.nl

Link naar reactie
  • 0

Wat wil je er precies mee doen dan? Wil je het recept aan iemand geven en er dan een paar cent per koekje voor terug, of wil je er zelf iets omheen opstarten, of wil je er bekendheid mee krijgen? Als je duidelijker weet wat je met het recept wilt, dan kunnen de adviezen ook duidelijker :)

 

(P.S. Is het echt een zelfverzonnen recept en dus in principe uniek, of is het in het buitenland waar je tante woonte een normaal recept?)

Link naar reactie
  • 0

Verkade is voor zover ik me herinner onderdeel van een grote multinational (United Biscuits) dus daar zou ik niet beginnen. Eerste vraag is: wat verwacht je, wat wil je? Een koekjesonderneming beginnen, koekjesontwerper worden of gewoon een koekje op de markt zien komen?

 

Misschien kan iemand anders op dit forum iets vertellen over de mogelijkheid/onmogelijkheid om een smaak, een recept of een vorm/structuur te beschermen. Dat valt waarschijnlijk niet mee, want alles kan nagemaakt worden en bovendien geef je zelf al aan dat het een oud bestaand recept is.

 

Ook kan je overwegen voor de productie iemand anders in te schakelen (een echte koekjesbakker) en zelf de verkoop en marketing ter hand te nemen. Dan zul je detailhandelaren/groothandels en horeca moeten afschuimen.

 

Het leukste is waarschijnlijk wat je nu al doet op iets grotere schaal te gaan doen. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Goede adviezen allemaal al zie ik. Volgens mij kom je daar al een heel eind mee.

 

Uit eigen ervaring, als kind bakte ik ook graag koekjes en dit wilde ik zo vaak mogelijk doen. Samen met mijn moeder heb ik toen flyers gemaakt en in het dorp rondgedeeld. Vaak met verjaardagen kwamen mensen bij ons koekjes bestellen en na een tijdje werd ook gevraagd of we een taart konden maken.Weet niet of ze het gewoon aandoenlijk vonden of dat het wat anders was maar was er wel druk mee. Uiteindelijk mee gestopt omdat het te druk werd.

 

Succes in ieder geval!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.