• 0

Dividendbelasting aangifte & rente op r/c holding

Eigenlijk twee vragen. Situatie is één werkBV met 2 holding's, ieder 50% aandeelhouder.

 

Één van de holdings (heet dat dan dochtermaatschappij?) heeft op de r/c van de werkmaatschappij een bedrag van 30k euro gestort. Dit is bedoeld zodat de werkmaatschappij de liquide middelen heeft om onderaannemers te betalen (dienstverlening) en zal in de loop van dit jaar worden ingelost.

 

Moet hier rente over worden gerekend? Of hoeft dat niet persé? Onze voorkeur is dat er geen rente over wordt gerekend.

 

Verder is er in 2009 60k dividend uitgekeerd, maar ik wist niet dat er aangifte van moest worden gedaan (dacht dat dat niet hoefde omdat het onder de deelnemersvrijstelling valt). Wat kan ik verwachten qua boete? Of ziet de belastingdienst dit de eerste keer 'door de vingers'. Er hoeft niets te worden betaald.

Het invullen ervan is bijna gedaan, alleen bij de vraag naar dividendbewijsnummers weet ik niet wat ik moet invullen. Hoe kom ik aan die nummers?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

 

Groet,

Phiebe.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Verder is er in 2009 60k dividend uitgekeerd, maar ik wist niet dat er aangifte van moest worden gedaan (dacht dat dat niet hoefde omdat het onder de deelnemersvrijstelling valt).

 

Oeps, ik dacht zelf ook dat er geen aangifte hoeft te worden gedaan als de dividenduitkering onder de deelnemingsvrijstelling valt! Heb in 4e kwartaal 2009 ook dividend uitgekeerd naar de Holding.....

 

Dus ik ben ook benieuwd naar de reakties van de HL deskundigen. Krijg je inderdaad een boete voor een dergelijke te late aangifte, ook al is er nul euro af te dragen?

Link naar reactie
  • 0

Als dividend uitgekeerd wordt van dochter (werkmij) BV naar moeder (holding) BV dan is geen aangifte vereist als de uitkering onder de deelnemingsvrijstelling valt of als er een fiscale eenheid is voor de VPB (nvt voor Phiebe). Keert de Holding aan de DGA uit, dan wel aangifte doen en afdragen. Een mooie samenvatting staat hier.

 

@Phiebe, uiteraard moet er rente berekend worden omdat de BV's onderling ook zakelijk dienen te handelen.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.