• 0

Logistiek probleem grote levering

Afgelopen week hebben wij een grote order binnengehaald die over een aantal weken uitgeleverd moet worden.

 

Het gaat om ongeveer 15 - 20 pallets. Door de inrichting van het bedrijfsverzamelgebouw is het niet mogelijk de pallets bij ons te laten leveren. De pallets moeten ook nog worden voorzien van pakbonnen, etc. anders wordt de orde geweigerd.

 

Nu zijn er twee opties en ben benieuwd hoe jullie hiermee omgaan.

 

Optie 1 rechstreeks van fabrikant naar klant

Deze optie is het voordeligst want de kosten voor verzending worden door fabrikant betaald. De fabrikant moet alle pallets voorzien van pakbonnen etc. Wij hebben dus geen controle of dit daadwerkelijk gedaan wordt. Als het niet gebeurd weigerd de klant de zending.

 

Nog een nadeel is dat de klant ziet waar het product vandaan komt en mogelijk in de toekomst rechstreeks gaat. Of de fabrikant neemt contact op met klant.

 

Optie 2 zending bij transporteur binnen laten komen en vandaaruit verzenden

Deze optie kost geld want je zorgt zelf voor transport en opslag. Voordeel is wel dat je zelf de pallets kunt voorzien van pakbonnen etc. Zending wordt dus netjes afgeleverd bij klant.

 

Wat ik me wel afvraag is hoe groot het risico is dat de klant rechstreeks gaat. Hoe gaan jullie hiermee om?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik weet niet wat je verkoopt maar ik zou nooit adres van leverancier doorgeven aan mijn klant.

 

Optie 2 lijkt me het beste maar ik vraag me af in hoeverre de transporteur netjes pakbonnen per pallet zal zetten. Als ik wat ontvang is het altijd erg slordig en moet ik al opletten dat er niet ook een doos van iemand anders bij zit.

 

 

Link naar reactie
  • 0

misschien dat je een collega ondernemer in de buurt weet die veel ruimte heeft die niet direct gebruikt wordt en je het daar kan laten afleveren en in orde maakt en direct weer naar jouw klant doorstuurd en die collega ondernemer daar dan een vergoeding voor gebruik van zijn ruimte geeft.

Als het dus een kwestie van binnenkomen, orderbrieven en verzenden is zou je dit eens kunnen overwegen.

Link naar reactie
  • 0

Verstuurt de fabrikant zelf de producten? Of hebben zij daar ook een transporteur voor in de arm genomen?

 

Anders kan het weleens heel interessant zijn het via dezelfde transporteur te regelen. Zij rijden immers toch al voor hun rond en kunnen misschien voor een kleine extra fee de handeling uitvoeren (of jou de ruimte bieden dat te doen)

 

Verwacht je in de toekomst vaker dit soort situaties? Of is dit echt eenmalig? Anders kun je eventueel een transporteur in de arm nemen die de spullen vanaf de fabriek ophaalt, overslaat in hun magazijn (en daarbij de pakbonnen ed. aanpast) en daarna weer doorzend. Je kunt dan waarschijnlijk een korting bedingen bij de leverancier, omdat je zelf het transport regelt en de kosten van het vervoer fabriek -> magazijn -> klant zijn waarschijnlijk lager dan van fabriek -> Jij en dan weer Jij -> klant. Immers de vrachtwagens rijden standaard al vanaf het magazijn.

Link naar reactie
  • 0

misschien dat je een collega ondernemer in de buurt weet die veel ruimte heeft die niet direct gebruikt wordt en je het daar kan laten afleveren en in orde maakt en direct weer naar jouw klant doorstuurd en die collega ondernemer daar dan een vergoeding voor gebruik van zijn ruimte geeft.

Als het dus een kwestie van binnenkomen, orderbrieven en verzenden is zou je dit eens kunnen overwegen.

 

Het is inderdaad binnenkomen, orderbonnen erop en weg ermee. Dus dat zou een optie kunnen zij ware het niet dat ik wel collega ondernemers heb maar in hetzelfde gebouw. Dus niet echt een optie.

 

geplaatst door: JVerhallen geplaatst op: Vandaag om 10:58:50

Verstuurt de fabrikant zelf de producten? Of hebben zij daar ook een transporteur voor in de arm genomen?

 

Anders kan het weleens heel interessant zijn het via dezelfde transporteur te regelen. Zij rijden immers toch al voor hun rond en kunnen misschien voor een kleine extra fee de handeling uitvoeren (of jou de ruimte bieden dat te doen)

 

Dit willen wij ook nog bespreken met de fabrikant. Wellicht is het mogelijk dat wij de pallets bewerken in hun magazien en da hun transporteur in opdracht van ons laten versturen. Probleem is dan wel dat fabrikant de bedrijfsnaam weet van de klant.

 

En ja in hoeverrre kun je er vanuitgaan dan fabrikant contact opneemt met klant? Klant is wel een grote firma dus juiste persoon heb je niet zomaar gevonden. Maar ja risico is er.

 

In de toekomst verwachten we meer van dit soort situaties maar we zijn ook op zoek naar een andere ruimte waar we wel dit soort orders kunnen laten komen.

Link naar reactie
  • 0

Voor 15 of 20 pallets heb je misschien het dubbele aantal vierkante meters aan opslagruimte en een pompwagen of heftruck nodig. Moet toch makkelijk op te lossen zijn, als de kosten voor zelf verwerken + tijdelijke ruimte huren opwegen tegen het risico van uitbesteding.

 

In welke plaats/regio heb je deze tijdelijke ruimte nodig? Twee garageboxen zouden ook moeten voldoen, maar kun je deze behoefte niet als vriendendienst betrekken?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Voor 15 of 20 pallets heb je misschien het dubbele aantal vierkante meters aan opslagruimte en een pompwagen of heftruck nodig. Moet toch makkelijk op te lossen zijn, als de kosten voor zelf verwerken + tijdelijke ruimte huren opwegen tegen het risico van uitbesteding. In welke plaats/regio heb je deze tijdelijke ruimte nodig? Twee garageboxen zouden ook moeten voldoen, maar kun je deze dienst niet als vriendendienst betrekken?

 

Groet,

 

Highio

 

We zijn de mogelijkheden nog aan het bekijken. Helaas hebben vrienden en/of kennissen geen ruimte waar ik de pallets even kwijt kan. Thuis heb ik wel ruimte maar de pallets moeten droog staan en in de schuur is het erg vochtig.

 

We moeten de mogelijkheden ook nog even bespreken met de fabrikant. Risico dat de fabrikant rechstreeks contact opneemt met de klant is denk ik vrij klein. Het is voor de fabrikant om het even of de klant besteld via ons of rechstreeks. Order komt toch wel binnen.

 

Link naar reactie
  • -1

Hallo Dave,

 

In jouw geval zou ik adviseren om een koerier in te schakelen. Deze kan maatwerk leveren. Je vraagt de koerier om te laden bij de fabrikant, een tussenstop bij jullie te maken ter controle (je stapt even de auto in en controleert snel), en door te rijden naar het losadres. Natuurlijk is dit best duur maar ik denk dat het belang van een goede levering aan je klant nu groter is. Als je dit dan een paar keer gedaan hebt dan kun je zien of je fabrikant het goed doet met de bonnen e.d.

 

Succes

 

M.v.g.

 

Frank Loots

Link naar reactie
  • 0

Kun je niet zelf naar de fabrikant rijden om die stickers te plakken?

Als jij een regelmatige afnemert bent van deze fabrikant zullen ze er (normaliter) alle belang bij hebben dat e.e.a. goed geregeld wordt.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 1

@ Sandra, ik denk dat de beredenering erg afhaneklijk is van de leverancier.

 

Wij zijn dealer van verschillende merken en een hoop afnemers weten wie de importeur is. Maar deze levert alleen aan tussenhandel. Dus in dat geval zal dit nooit een gevaar zijn. Maar het is waarschijnlijk heel afhankelijk van de leverancier.

 

 

@ Dave: waarschijnlijk zitten wij te ver weg, maar als je er echt niet uit komt is het wel aan te rijden. Ik vind het geen probleem als je een korte tijd even je pallets opslaat en de dingen regelt. En willen we ook nog wel even helpen als we zelf niet bezig zijn. (palletwagen is aan wezig)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties!

 

Wij hebben inmiddels diverse offertes opgevraagd bij transporteurs. Prijzen vallen erg mee. En de meeste doen niet moeilijk over het bewerken van de pallets in hun magazijn. Zeker als het eigenlijk dezelfde dag weer weg kan.

 

We hadden het ook rechstreeks kunnen laten sturen maar risico is te groot dat de klant achter de producent komt en de producent achter de klant. We nemen het zekere voor het onzekere.

 

Zending komt waarschijnlijk begin volgende week binnen dus ik ben benieuwd ;D.

Link naar reactie
  • 1

*Update!

 

De zending is inmiddels afgeleverd bij de klant zonder al te veel problemen. Uiteindelijk zijn het maar 4 pallets geworden die een half dagje bij onze transporteur hebben gestaan. Wij hebben daar de pallets voorzien van de nodige papieren en deze zijn dezelfde dag weer verstuurd.

 

Klant heeft alles in goede orde ontvangen dus nu is het wachten op de centjes. ;D

Link naar reactie
  • 0

*Update!

 

De zending is inmiddels afgeleverd bij de klant zonder al te veel problemen. Uiteindelijk zijn het maar 4 pallets geworden die een half dagje bij onze transporteur hebben gestaan. Wij hebben daar de pallets voorzien van de nodige papieren en deze zijn dezelfde dag weer verstuurd.

 

Klant heeft alles in goede orde ontvangen dus nu is het wachten op de centjes. ;D

 

Goed om te zien. Mocht je nu in de toekomst weer zoiets hebben, neem dan even contact met mij op. Ik weet een bedrijf die lage prijzen en goede service geeft.

Kops Incassodiensten & Debiteurenbeheer!;

Aan de door mij gegeven adviezen op HL kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Money2Day.nl; Kopen of een leuk idee voor deze website? PM mij dan direct!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 88 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.