• 0

Bestaande BV met nieuwe uitdagingen, en nu??????

Een aparte situatie waarbij ik van diverse partijen wel heel uiteenlopende adviezen krijg!

Stel je hebt een bestaande BV-X, 5 jaar geleden opgericht, met 2 eigenaren waarvan 1 DGA (50%) in loondienst van de BV-X en 1 onbezoldigd aandeelhouder (50%) in loondienst elders. Beide zijn zijn in gemeenschap van goederen getrouwd en ligt er een hoofdelijke aansprakelijheid voor een lopende rekening courant van de BV-X. Inmiddels zijn er 30 personeelsleden in de BV-X erbij gekomen, in loondienst, en wil de onbezoldigd aandeelhouder per einde 2010 in een ander bedrijf (bestaande BV-Y)instappen voor 50% als DGA oftewel uit loondienst gaan. Hij gaat een maand fee factureren aan BV-Y, en moet zichzelf dan salaris uitbetalen. Daarnaast wil de bestaande BV-X een huurovereenkomst aangaan met een woningverenging

om een pand te huren en in delen/kamers onder verhuren in combinatie met diensten, maar ook weer extra risico's.

Wat is nu fiscaal en juridisch slim om te doen, zonder veel onkosten hiervoor te maken??? De gegeven adviezen lopen van scheiden tot huwelijkse voorwaarde en 3 trapsraketten tot 2 holdings! (de voor mij best klinkende is een holding erboven zetten, DGA van BV-X en Y gaan samen hierin zitten en factureren een maand fee aan respectievelijk BV-X en Y. Ik weet alleen nog niet waar die huurovereenkomst naar toe moet, een goed advies klonk als een exploitatie BV onder de BV-X)

Ik ben erg benieuwd naar jullie gedachten, voor meer vragen hoor ik het graag van jullie, grtjs. Michael!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Michael,

 

ik vrees dat als je een antwoord wilt dat je je vragen wat gestructureerder moet stellen want onderstaande spagetti van vragen en omstandigheden is moeilijk te volgen er word vanalles door elkaar benoemd ook niet relevante zaken (zoals het al dan niet hebben van een loondienst betrekking van aandeelhouder 2 nu geen DGA) maar ik ga toch maar een poging wagen..

 

Ik zie drie hoofdvragen

1. HOe kunnen we de bv structuur aanpassen als we nieuwe activiteiten aankopen (deelname BV Y) zodat de (prive)risico's zoveel mogelijk worden vermeden

2. Kunnen we de hoofdelijke aansprakelijkheid van BV-X be-eindigen om zo het priverisico te beperken en zo ja hoe

3. Hoe en waar moeten we een huurovereenkomst met een woningbouw vereniging onderbrengen ook weer om risico's te beperken.

 

Wat mij opvalt in wat door jou als goede oplossing word gezien is samen aandeelhouder te worden in een holding BV.. en van daaruit factureren naar BV X en BV Y. Die holding is niet raar, wat niet handig lijkt is dat jullie samen als prive persoon aandeel houder zijn van de holding. Het is gebruikelijker dat iedere aandeelhouder zijn eigen persoonlijke holding op richt en vervolgens aandeelhouder word van BVX voor ieder 50% (eigenlijk zoals nu alleen word nu je persoonlijke bv aandeelhouder en niet jij zelf.

Vervolgens komt BV Y als activiteit erbij. Mij is niet duidelijk of alleen je partner aandeelhouder word of jullie samen. en zo te lezen blijft 50% van die BV in handen van een derde aandeelhouder.. Als BV Y een gezamelijke onderneming word van jullie kun je kiezen of je BV X 50% aandeelhouder maakt of dat jullie elk voor 25% deelnemen vanuit de persoonlijke holdings.

 

De vraag over het huurcontract met een woningbouwverening snap ik niet, gaan jullie woningen huren en doorverhuren als commerciele activiteit. of huren jullie een bedrijfspand en kan een deel daarvan als kamers verhuurd worden om de kosten te drukken..

 

Tot slot de hoofdelijke aansprakelijkheid van de bankschuld.. ik denk niet dat de bank snel zijn hoofdelijke aansprakelijkheid zal opgeven. Er is een mogenlijkheid om een huwelijk in gemeenschap van goederen om te zetten in een huwelijk op huwelijkse voorwaarden, hiervoor moet je naar de notaris en het kan wel helpen om het prive risico door de hoofdelijke aansprakelijkheid wat in te perken.. maar hier zijn strikte regels aan en voor je het weet gaat de bank alsnog met het huis ervandoor om het even populair te zeggen.

 

In elk geval is duidelijk dat elk van de bovengnoemde opties leid tot oprichtignskosten, notariskosten e.d. maar dat is onvermijdelijk als je risico's wilt beperken middels een goede BV structuur.

 

Ik realiseer me dat sommige antwoorden redelijk algemen zijn maar dit is het beste wat ik kon doen met de beschikbare info.. ik hoop dat het je wat oplossingsrichting geeft of dat je anders aanknopingspunten hebt voor aanvullende vragen..

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Michael

 

Roel zet al een aardig verhaal uiteen, maar er is geen 'goedkope, ik regel het even' oplossing voor dergelijke kwesties. En daarbij, waarom moet het goedkoop? Het onjuiste advies kost je wellicht een veelvoud van de kosten voor het juiste advies.

 

Het zou al heel aardig zijn als je duidelijk aangeeft waarom BV X een huurovereenkomst aan wil gaan als er blijkbaar zoveel ellende te wachten staat? Wat wil je dan voorkomen?

 

(ps: geen huiswerk toch?)

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.