loading
Ga naar inhoud
Frederique
Verberg

Factor marge in de kledingbranche - Hoe zit dat nu precies?

vraag

Beste forumgenoten,

 

Mijn eerste bericht hier. Eén waar ik wel een beetje mee zit en wat tot op heden nog steeds grijs gebied is. Iedereen doet er nogal geheimzinnig over lijkt het wel.

Mijn vraag:

In de kledingbranche wordt gemiddeld door de winkelier (ik heb zelf een groothandel) de marge in een gewenste "factor" uitgedrukt. Bijvoorbeeld wordt gevraagd: "Ik wil toch wel minstens een factor 2.5 hebben op de prijs.

Nu gaan er twee verhalen de ronde en ik wil heel graag weten met welk van de twee ik me "legitiem" tegenover de winkelier staande kan houden:

 

VERHAAL 1: Een factor 2.5 wil zeggen: Inkoopprijs winkelier EX BTW * gewenste factor 2.5 = de winkelverkoopprijs INCL BTW

VERHAAL 2: Een factor 2.5 wil zeggen: Inkoopprijs winkelier EX BTW * gewenste factor 2.5 = de winkelverkoopprijs EX BTW

 

Hoewel verhaal 2 logisch lijkt, is het volgens mij verhaal 1 wat als "normaal" binnen de branche wordt beschouwd. De berekening heeft uiteraard veel invloed op de bepaling van mijn advies verkoopprijs aan de winkelier, wil ik enigszins concurrerend kunnen zijn.

 

Wie helpt mij uit de brand met het antwoord over wat nu echt "gangbaar" is?

 

Veel dank bij voorbaat voor jullie immer verhelderende inzicht.

Link naar bericht
Delen op andere sites

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Als leek:

 

De tweede optie (EX-EX) lijkt me het meest logisch en meest voor de hand liggend.

 

Stel je inkoopprijs = 40 dan is de verkoopprijs 100 (x2.5). Geeft je 60% marge van de verkoopprijs als het ex. BTW is

Incl.BTW is je marge (84-40/84)= 52%

 

De eerste optie lijkt me beter te stroken met de kortingen die je in de gemiddelde winkel tegenkomt bij opruimingen

 

Frans

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Beste Frans,

 

Dank voor je reactie. De margeberekening begrijp ik.Het gaat mij echter echt om te weten welke van beide opties in de markt gehanteerd wordt (wat te doen gebruikelijk is) .Daar hangt dus alles van mijn prijsberekening van af.

Ik heb geuime tijd de eerste optie gehanteerd (verkoop ex * gewenste factor = advies verkoopprijs incl. BTW) zonder dat iemand daar moeilijk over deed. Totdat iemand mij zei dat ik de 2e optie zou moeten hanteren. Dat ben ik toen gaan doen, maar ik weet echter nog steeds niet of dat nu marktconform is. Probleem is nu (zeker in deze crisistijd) dat ik daardoor mogelijk te duur ben en mezelf dus wegconcurrer met mijn prijzen. Er moet dan immers nog BTW bovenop de prijs in de winkel.

 

Tot slot, had ik dit bericht mogelijk in een ander forum moeten plaatsen? Voor mijn gevoel was dit het juiste...

 

Iemand anders die me het verlossende woord kan geven?

 

Thanks,

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Hallo,

 

Mijn vrouw heeft twee kleding winkels gehad en de marges kunnen nogal verschillen van 2.38 to soms wel 3.0 en de marge kan je als volgd berekenen:

 

inkoopprijs excl.BTW * marge = verkoopprijs incl BTW

 

het is vaak zo hoe bekender het merk hoe lager de marge is onze ervaring.

Ga je een winkel beginnen ?

 

een tip kijk eens op de site van Mitex daar kan je erg veel vinden

 

Groeten

Addy

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

@Allemaal,

 

Dank voor jullie reacties.

Ik kan nu vol vertrouwen mijn winkeliers vertellen dat onze advies verkoopprijzen omlaag kunnen.

 

Daarbij houd ik dus de formule Verkoop ex * aan klant gegeven margefactor (bijv. 2.5) = advies winkelprijs INCL. BTW.

 

Scheelt weer. Jammer dat ik er wat lang over heb moeten doen om achter de waarheid te komen :-)

 

Succes allemaal, hoop dat dit ook anderen in de kledingbranche helpt om te weten waar we met z'n allen de hele tijd over praten.

 

Groetjes,

 

Frederique

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Hier nog even een bevestiging dat dit gebruikelijk lijkt te zijn. Vreemd als je bedenkt dat het de btw meteen meeneemt waardoor het woord marge een beetje vreemd is.


Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Wie is er online?

    Er is 1 lid online en 57 gasten

    Bekijk volledige lijst    
  • Ook interessant:

  • Ondernemersplein



NL

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké