• 0

opstarten eenmanszaak

Ik ben 16 jaar en woon nog thuis. Ik wil een eenmanszaak gaan opstarten. Wat heeft dit voor consequenties voor de ziekenfondspremie en de kinderbijslag? Moet ik een eigen zorgverzekering afsluiten? En zijn de inkomsten van het bedrijf mijn directe inkomsten of kan ik die gebruiken voor reserveringen in het bedrijf? Want anders heeft dit ook consequenties voor de kinderbijslag. Die stelt namelijk dat ik 800 euro per kwartaal mag verdienen.

 

Wie kan mij iets meer vertellen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Peter ook bedankt voor je snelle antwoord!

 

Nu is bijna alles duidelijk. Maar toch heb ik nog één vraagje.

Zijn de inkomsten van het bedrijf mijn directe inkomsten? Of kan ik die gebruiken voor reserveringen in het bedrijf? Want anders heeft dit ook consequenties voor de kinderbijslag. Die stelt namelijk dat ik 800 euro per kwartaal mag verdienen.

Link naar reactie
  • 0

Beetje lastig oordelen zo...

 

Ik weet niet wat je gaat doen? lever je een dienst of ga je prodcucten verkopen.

 

In de regel is het zo dat alle omzet -/- alle zakelijke kosten is je winst. Hoe ver ben je heb je al verkopen, hoeveel moet je leveren om 800 per kwartaal te overtreffen. Hoe ziet je ondernemingsplan eruit, heb je er een.

 

Wat moet je investeren enz.

 

Hoeveel is of wordt je winst gaat het verder dan de 800 per kwartaal of zit je eromheen?

 

gr

erik

Link naar reactie
  • 0

Ik doe een opleiding voor ICT en ik maak websites. Later wil ik dit eventueel uitbreiden met andere diensten (of misschien producten). Maar de komende tijd gaat het dus alleen nog over het maken en beheren van sites.

Ik begrijp dus dat ik mijn inkomsten niet kan 'reserveren', maar dat het echt mijn inkomsten zijn.

Maar wat verstaat men eigenlijk onder 'inkomsten'?

Stel, dat ik 1000 euro in een jaar verdien. En mijn kosten (hosting, domeinnaam, kvk) zijn 150 euro.

Wat zijn dan mijn inkomsten? 1000 of 850 euro?

 

Dan heb ik nog een vraag. Die 150 euro uitgaven zijn exclusief btw. Kan ik de btw dan later weer terugvragen bij de belastingdienst? Of is er eerst nog een minimum uitgave bedrag waarover ik wel btw moet betalen?

Link naar reactie
  • 0

Och daar wil ik best een kort bericht aan wagen hoor..

 

De € 1000,00 die je ontvangt voor je diensten, is je omzet

Die € 150,00 zijn je kosten

Je winst/resultaat is dus € 850,00. De inkomstenbelasting wordt berekend over je winst.

 

Wat de BTW betreft:

Je doet eens in het kwartaal aangifte, daarin meldt je de ontvangen BTW over je omzet én de betaalde BTW over je kosten.

Je betaalt per saldo BTW over € 850,00.

 

Let wel op dat je niet over alle kosten BTW terugkrijgt.

 

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 163 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.