• 0

Via uitzendbureau kandidaat voor vacature aangereikt gekregen: kost dat zoveel?!

Via een uitzendbureau hebben we een goede kracht gevonden, nu vragen ze bij het arbeidsbureau een hele grote som geld voor hem.

Natuurlijk had ik wel verwacht iets te moeten betalen maar dat het in de duizenden euro's zou gaan lopen.. >:(

Hij heeft nooit iets getekend bij het uitzendbureau en wij ook niet, we hebben zelfs nooit de voorwaarden van het uitzendbureau gekregen.

in hoeverre loop ik nu het risico de 'werving en selectie' som te moeten betalen als ik hem zelf in dienst neem, of ben ik echt direct aansprakelijk?

 

(Edit: titel wat verduidelijkt)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Via een uitzendbureau hebben we een goede kracht gevonden, nu vragen ze bij het arbeidsbureau een hele grote som geld voor hem.

Natuurlijk had ik wel verwacht iets te moeten betalen maar dat het in de duizenden euro's zou gaan lopen.. >:(

Hij heeft nooit iets getekend bij het uitzendbureau en wij ook niet, we hebben zelfs nooit de voorwaarden van het uitzendbureau gekregen.

in hoeverre loop ik nu het risico de 'werving en selectie' som te moeten betalen als ik hem zelf in dienst neem, of ben ik echt direct aansprakelijk?

Er is nooit iets getekend? Door niemand? Dus jouw uitzendkracht heeft geen uitzendcontract? Heel bijzonder, welk uitzendbureau is dat?

Is er voor jullie nooit een calculatie op papier gemaakt van de kosten bij overname?

Overigens is het niet zo vreemd dat je nu een dikke som betaalt voor je uitzendkracht, het uitzendbureau draagt namelijk alle risico's. Als er niets op papier staat, kan je er vast onderuit, maar als er wel iets op papier staat en er is niets getekend, dan sta je er niet sterk voor.

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

bij Start.

Nee het is raar gegaan, ze belden ons op om te vragen of wij nog werknemers nodig hadden, omdat we ook nog vacatures bij het UWV hebben lopen.

Zij hebben idd alles via email gedaan, en na een sollicitatie gespek met deze solicitant hebben ze een offerte via de email gestuurt.

Hierop heb ik hen verteld dat het te duur was, voor dit bedrag kan ik 3 mensen neerzetten namelijk.

Ik wil hem best overnemen, maar als ik van te voren geweten had dat iemand die 10 euro bruto kost, ze 8000 euro willen hebben.. ???

In ieder geval hebben wij nooit voorwaarden ontvangen en niks getekend..

Link naar reactie
  • 0

Meestal vraag je toch van te voren wat iets kost?

 

Dat bemiddeling duizenden euro's kan kosten is trouwens redelijk normaal hoor: met name bij no cure, no pay is het vaak een percentage van een jaarloon, en dat kan dus aardig oplopen.

 

idd achteraf dom van ons om daar pas later achter te komen.. vandaar dus ook mijn vraag :-[ :-\

Link naar reactie
  • 0

Hmm, bizar... zal wel een groentje zijn in het intercedentenvak...

Als er nooit duidelijke afspraken gemaakt zijn over de prijs, dan zou ik beginnen met bezwaar te maken tegen de factuur.

Misschien kan je er met Start nog wel op een schappelijke manier uitkomen.

Succes!

 

Edit: als je er niet uitkomet met Start, leg dan het dossier eens voor aan een jurist.

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

Dat is wel een enorm verschil. Weet je zeker dat ze er niet van uitgaan dat je deze meneer of mevrouw een ton jaarsalaris aan gaat bieden (m.a.w., is het geen misverstand)?

 

nee dit hebben ze echt in hun offerte staan.

 

weten jullie mischien ook hoeveel dit normaal gesproken ongeveer is? hoeveel procent? of zijn hier geen echte richtlijnen voor?

Link naar reactie
  • 0

weten jullie mischien ook hoeveel dit normaal gesproken ongeveer is? hoeveel procent? of zijn hier geen echte richtlijnen voor?

De tarieven lopen wel wat uiteen, maar een uitzendkracht kost gemiddeld 2x het brutoloon. Op dit moment waarschijnlijk wat minder vanwege de crisis..

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

ok, heel erg bedankt voor deze les ;)

dit was idd ook ongeveer de lijn die ik zelf gedacht had.

ik zal morgen de onderhandelingen eens gaan starten en kijken waar we op uit kunnen komen.

 

Nogmaals..jammer dat het zo moet gaan met dit uitzendbureau maar vooral met deze sollicitant, het lijkt wel koehandel op deze manier.. >:( ??? :-[

Link naar reactie
  • 0

Het is niet zo moeilijk:

 

om te beginnen is het 'bezint eer ge begint'> als je zonde roverleg een auto laat repareren moet je na die tijd niet vreemd opkijken dat het uurtarief hoger ligt dan verwacht. Of denk aan de scharenslijpers........

 

Start is ABU aangesloten. In de ABU voorwaarden staat dat een afkoop berekend wordt als volgt:

 

20% van het tarief * 1040 te werken uren. Bij een tientje bruto is 22-24 euro een reëel uurtarief. Een afkoopsom van 4500-5000 euro is daarom ook reëel. Vaak is hier nog over te praten! Een factor 2 op het bruto uurtarief is niet correct: de factor varieert van ongeveer 1,925 voor grote inleners (> 750k omzet/jaar) tot 2,5 voor incidentele inleners of zeer specifieke vacatures. In de regel is een factor 2.2-2.4 voor een incidentele inlener reëel.

 

Zelf heb ik in het verleden bedrijven die mijn dienstverlening gevraagd hebben die vervolgens achter mijn rug om de mensen toch rechstreeks op contract namen voor de rechter gedaagd: ik heb al die zaken gewonnen. Waar het om gaat is om op voorhand duidelijkheid te scheppen. Hier heeft Start ook een fout gemaakt! Ik zou de heldt aanbieden als afkoopsom: jullie hebben beiden iets 'nagelaten' waardoor een discussie over de hoogte van de afkoop mogelijk is.

 

Een afkoop van 8000 voor een kandidaat die circa 1800 bruto per maand verdiend is ridicuul.

 

Succes er mee.

Link naar reactie
  • 0

tja hoe is het afgelopen? erg benieuwd naar

 

ik, als bedrijfsleider van een uitzendbureau zit in een soortgelijke situatie...een uitzendkracht heeft zonder overleg of toestemming met succes gesolliciteerd bij onze en dezelfde opdrachtgever...nu gun ik die werknemer uiteraard zijn geld wel...maar ergens vind ik ook dat de opdrachtgever mij/ons eerst had moeten inlichten?

 

maar hoe is het verder afgelopen...ik ben geen jurist... er is niets getekend ( als ik het goed heb gelezen ) dus tja wat dan? welles niettes spel...dus de rechter?

Daniel G.M. van Raay

0628 223 116

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.