• 0

Herroepingsrecht niet voor geopende verpakkingen.

De klant aanvaardt bij aankoop dat hij het product enkel kan terugsturen als de verpakking ongeopend en onbeschadigd is.

 

Ik wil op iedere verpakking een zegel kleven met de voorwaarden er op om het product terug te sturen.

 

Eén van die voorwaarden is de zegel onbeschadigd is.

 

Hoe denken jullie daarover?

 

Waar koop ik zegels met een rand, zoals bij een postzegel? Het moet een witte achtergrond hebben omdat er tekst opgedrukt wordt. Bij voorkeur een zelfklevende zegel.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 1

Helaas zal in de meeste gevallen niet gaan werken.

De klant heeft het recht (hoe vreemd dan ook) om thuis te proberen of het product aan zijn verwachtingen voldoet.

Zo mag een klant als hij een koffiezet apparaat gekocht heeft via internet thuis een kopje koffie zetten om het te proberen (iets wat in een normale winkel niet mag maar bij een internet winkel verplicht wel moet mogen) en als het hem/haar dan niet bevalt mag hij het product nog gewoon retour sturen.

De verpakking verzegelen gaat dus niet werken bij alle producten.

Link naar reactie
  • 0

Heb ze een tijd geleden bij Paardenkoper verpakkingen gezien. Je moet vragen naar tamper evident zegels. Ook op Ebay zijn er een aantal leveranciers.

 

Wettelijk mag je geen beperking opleggen mbt geopende verpakking (met uitzondering van software en audio/video cd/dvd) maar het zal zeker het aantal retourzendingen beperken als mensen bewust een zegel moeten verbreken.

Link naar reactie
  • 0

Waar koop ik zegels met een rand, zoals bij een postzegel? Het moet een witte achtergrond hebben omdat er tekst opgedrukt wordt. Bij voorkeur een zelfklevende zegel.

 

Hmmm het gaat je dus niet om de vraag of het rechtsgeldig is maar je wil gewoon tegen de wet in je klanten proberen hun wettelijke rechten te ontnemen.

Vraag dan gewoon waar je die zegels kan kopen in vraag en aanbod, de rest van het verhaal had je dan achterwege kunnen laten.

Link naar reactie
  • 0

Beste Daniël,

 

Ik vraag uw mening over klanten die telkens opnieuw gebruikte producten terugsturen. Met ander woorden twee weken een artikel gebruiken voor enkele euro's, namelijk de kosten op het product terug te sturen.

 

Impliciet vraag ik ook hoe dat misbruik te verminderen, namelijk met een zegel? En waar ik die koop?

 

Er is het legitieme begrip "rechtsmisbruik", maar rechters in België weigeren doorgaans de Wet toe te passen. De Belgische justitie is letterlijk door en door rot.

Link naar reactie
  • 0

Als blijkt dat je klanten heel regelmatig producten retour sturen, dan heb je inderdaad een probleem. Misbruik zal er altijd zijn, maar als dat eerder regelmaat dan uitzondering is moet je jezelf misschien toch even de vraag stellen hoe dat komt. Zijn je productbeschrijvingen en foto's duidelijk genoeg? Welke redenen geven de klanten zelf op voor de retourzending? Ze zijn dat niet verplicht, maar je kan er als verkoper wel naar vragen...

Welke artikelen verkoop je? DVD's en CD's die verzegeld zijn en waarvan het zegel verbroken is, hoef je niet terug te nemen, de meeste andere zaken wel (voor uitzonderingen, zie wet verkoop op afstand).

Je kan inderdaad door middel van een zegel trachten de klant te ontmoedigen dingen terug te sturen, maar de wet staat boven je voorwaarden. Dus als een klant eist het product (ondanks verbroken zegel) te mogen terugsturen, dan kan je daar alsnog niet veel tegen beginnen. Meningen over of dit wel of niet eerlijk is veranderen daar niks aan.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat je uit belgie komt is al weer nieuwe belangrijke informatie. ken de belgische wetgeving op dit gebied niet, je zal dan eens moeten kijken wat de belgische variant van de wet koop op afstand hiervan zegt.

daarnaast ook van belang wat je verkoopt dat het interesant maakt het 2 weken te gebruiken om dan terug te sturen.

Link naar reactie
  • 1

Helaas zal in de meeste gevallen niet gaan werken.

De klant heeft het recht (hoe vreemd dan ook) om thuis te proberen of het product aan zijn verwachtingen voldoet.

Zo mag een klant als hij een koffiezet apparaat gekocht heeft via internet thuis een kopje koffie zetten om het te proberen (iets wat in een normale winkel niet mag maar bij een internet winkel verplicht wel moet mogen) en als het hem/haar dan niet bevalt mag hij het product nog gewoon retour sturen.

De verpakking verzegelen gaat dus niet werken bij alle producten.

 

Sorry Daniël maar daar ga je gelukkig de fout in. De klant heeft het recht de goederen te inspecteren, niet te proberen.

 

Aan retouren mag je als webwinkelier eisen stellen. Je mag als ondernemer redelijkerwijs verwachten (eisen) dat de goederen weer verkoopbaar moeten zijn. Een klant heeft de goederen (als ze deze willen inspecteren) dus met respect te behandelen. Lingerie met remsporen, een bekrasde laptop, kapotte doos e.d. hoef je niet te accepteren.

Voor de zekerheid is het wel zaak dat je je klanten daar goed op attendeerd. Bij ons staat dat in de voorwaarden waarvan de klant verklaart ze te hebben gelezen en begrepen bij bestellen. Men moet bij ons online een retournummer aanvragen. In de e-mail waar ze het retournummer krijgen, krijgen ze nogmaals op die voorwaarden voor de kiezen. Voldoen ze er niet aan, krijgen ze de goederen weer teruggestuurd na betaling van verzendkosten.

Link naar reactie
  • 0

Helaas zal in de meeste gevallen niet gaan werken.

De klant heeft het recht (hoe vreemd dan ook) om thuis te proberen of het product aan zijn verwachtingen voldoet.

Zo mag een klant als hij een koffiezet apparaat gekocht heeft via internet thuis een kopje koffie zetten om het te proberen (iets wat in een normale winkel niet mag maar bij een internet winkel verplicht wel moet mogen) en als het hem/haar dan niet bevalt mag hij het product nog gewoon retour sturen.

De verpakking verzegelen gaat dus niet werken bij alle producten.

 

Sorry Daniël maar daar ga je gelukkig de fout in. De klant heeft het recht de goederen te inspecteren, niet te proberen.

 

Aan retouren mag je als webwinkelier eisen stellen. Je mag als ondernemer redelijkerwijs verwachten (eisen) dat de goederen weer verkoopbaar moeten zijn. Een klant heeft de goederen (als ze deze willen inspecteren) dus met respect te behandelen. Lingerie met remsporen, een bekrasde laptop, kapotte doos e.d. hoef je niet te accepteren.

Voor de zekerheid is het wel zaak dat je je klanten daar goed op attendeerd. Bij ons staat dat in de voorwaarden waarvan de klant verklaart ze te hebben gelezen en begrepen bij bestellen. Men moet bij ons online een retournummer aanvragen. In de e-mail waar ze het retournummer krijgen, krijgen ze nogmaals op die voorwaarden voor de kiezen. Voldoen ze er niet aan, krijgen ze de goederen weer teruggestuurd na betaling van verzendkosten.

 

Helaas heb ik het niet mis.

Lees het stuk op http://blog.iusmentis.com/2010/02/05/nee-het-is-een-uitprobeertermijn-en-geen-zichttermijn/ maar eens door.

 

wat betreft de lingerie heb je het gelukkig wel goed, maar geld dus niet voor alle producten, veel producten mag je dus wel degelijk uitproberen.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Aan retouren mag je als webwinkelier eisen stellen. Je mag als ondernemer redelijkerwijs verwachten (eisen) dat de goederen weer verkoopbaar moeten zijn.

Klopt: maar de verpakking is dan weer ondernemersrisico.

Link naar reactie
  • 0

De verpakking is altijd een lastig verhaal. De omdoos is ondernemersrisco, maar de feitelijke productverpakking?

 

Stel dat iemand een gsm koopt, en het ding terugstuurd... maar zonder het doosje maar gewoon de lader, handleiding, toestel en whatever erbij zat verpakt in bubblewrap. Alle delen kunnen dan wel onbeschadigd zijn, toch blijf je zitten met een onverkoopbaar product.

 

In zo'n geval kan ik me voorstellen dat de webwinkel toch echt 'moeilijk' zal doen over deze retour en evt zal proberen de kosten op de klant te verhalen (dwz terugstoren minus her-verpakkingskosten). Het zou natuurlijk best kunnen dan de consument feitelijk recht heeft op volledige restitutie, maar de feitelijke vraag is misschien meer of deze naar de rechter zal gaan voor het verschil.

 

Zo'n verzegeling zal vooral psychologisch effectief zijn: de klant denkt dat het verbreken van de zegel hem het recht tot retourneren ontneemt, ook als je daar nergens met enig woord over rept en je dus helemaal aan de wetgeving houdt. Het plakken vn zo'n zegel is verder niet verboden, dus ik zie er ook geen probleem in.

Link naar reactie
  • 0

Stel dat iemand een gsm koopt, en het ding terugstuurd... maar zonder het doosje maar gewoon de lader, handleiding, toestel en whatever erbij zat verpakt in bubblewrap. Alle delen kunnen dan wel onbeschadigd zijn, toch blijf je zitten met een onverkoopbaar product.

Er is een verschil tussen als verkoper eisen om je product in de oorspronkelijke verpakking terug te krijgen, of eisen dat deze verpakking helemaal nooit geopend is en een zegel aanbrengen om dat te kunnen bewerkstelligen. Ik denk dat je als klant redelijkerwijs in staat moet zijn om het product minstens te inspecteren, daarvoor moet je het meestal toch eventjes uit de doos kunnen halen. Wil je het retour zenden, dan stop je alles terug netjes in de doos, dat wordt in een "gewone" winkel ook verwacht.

Link naar reactie
  • 0
Bovendien heb je altijd het recht om iets niet te verkopen toch? Als het steeds hetzelfe adres/klant is zou ik na een aantal keer niets meer leveren.

 

Niet zonder meer, je doet (publiekelijk) een aanbod als je goederen in een webshop verkoopt. Als de consument dit aanbod accepteert, is er sprake van een koopovereenkomst. Die kan je niet zomaar weigeren je hebt in principe een leveringplicht.

 

 

Een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding. Geeft de consument u te kennen dat hij uw aanbod accepteert, dan komt er op dat moment een overeenkomst tot stand. Wanneer deze is gesloten, zitten beide partijen daar in principe aan vast, ook al is bijvoorbeeld het product nog niet betaald of de dienst nog niet geleverd.
Bron: consumentenautoriteit

 

Helaas heb ik het niet mis.

Lees het stuk op http://blog.iusmentis.com/2010/02/05/nee-het-is-een-uitprobeertermijn-en-geen-zichttermijn/ maar eens door.

Er is dus één arrest waarin staat dat men de aankoop mag uitgeproberen. Deze is nog in Duitsland ook. Ik kan niet achterhalen dat dit een Europese regel of Duitse regel is.

Wat wel duidelijk is is dat de definitie van uitproberen niet is vastgelegd maar dat die professor er zijn mening over geeft. Nu wil ik zeker niet denken slimmer te zijn dan überhaupt welke professor dan ook, maar ik ben het niet met hem eens. En zolang er geen Nederlandse jurisprudentie over is (heb ik althans niet gelezen maar ik ben zeker geen expert), ga ik er van uit dat koffie zetten met een koffiezetapparaat onder gebruik valt en niet uitproberen.

Link naar reactie
  • 0

http://home.medewerker.uva.nl/m.b.m.loos/bestanden/NTER%202010-1_Loos_zaak%20Messner.pdf

 

Het gaat hier om zeer belangrijke uitspraken door het Hof van Justitie van de Europese Unie.

 

In diverse discussies over het onderwerp lees ik dat er inderdaad weinig of geen Nederlandse jurisprudentie bestaat. In het stuk van prof. Loos heeft de consument de sterkste rechten maar de webshopeigenaar staat zeker niet helemaal met lege handen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.