• 0

BBZ regeling

Ik ben vandaag totaal onthutst door de gang van zaken bij mijn aanvraag voor BBZ financiering.

 

Mijn aanvraag is beoordeeld op basis van gevestigd ondernemerschap, terwijl ik net een nieuwe zaak ben gestart, aangezien de andere zakelijke activiteiten niet genoeg opleverden. Voor deze zaak vroeg ik een BBZ financiering aan. Ik heb helaas een negatief advies gekregen van het IMK.

 

Tijdens het gesprek bij de gemeente heb ik duidelijk gevraagd hoe de beoordeling zou plaatsvinden, op basis van een starterskrediet of op basis van gevestigd ondernemerschap. Er werd mij verzekerd op basis van starterskrediet,ik vroeg het het immers voor mijn nieuwe activiteit aan, en met mijn overige bezigheden kon ik maar beter stoppen aldus de adviseur.

Met het negatieve advies zou ik kunnen leven, nu snap ik er niets meer van, ik had zelf immers kunnen verzinnen dat de cijfers van een starter niet voldoen aan de eisen van een gevestigd ondernemer, dan was ik er niet eens aan begonnen. Ik vind dus ook dat op basis van deze rapportage de adviseur mij nooit door had mogen verwijzen naar het IMK.

 

Maar nu iets anders: Het eerste gesprek was met een extern adviseur van de gemeente. Deze adviseur liet mij weten dat hij bepaalde of mijn aanvraag in aanmerking kwam voor een beoordeling van het IMK. Maw ik moest deze adviseur overtuigen.

 

Nu kom ik er vandaag achter dat deze adviseur ook werkt bij het IMK, maw adviseur gemeente werkt voor het IMK en levert

order aan IMK. Dat is toch belangenverstrengeling? Ik heb echt het gevoel gebruikt te zijn, IMK haalt zo wel heel eenvoudig orders binnen!

 

Iemand dezelfde ervaring of misschien advies?

Ik voel me gewoon 2 maanden gebruikt, echt waar voor die rottige 2500 euro die ze er zelf mee binnenhalen...

 

groetjes

Tien

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Beste Frans,

 

Je hebt helemaal gelijk, het is vandaag even zo dat ik me richt op welke stappen te ondernemen, aangezien ik morgen om 15.00 uur het gesprek heb met de adviseur namens de gemeente. Het is dus van belang dat ik me goed voorbereid op het gesprek, daar heb ik wel degelijk advies bij nodig, en dat krijg ik nu gelukkig ook van jullie.

Ik weet na het gesprek met de ombudsman nu beter wat mijn rechten zijn, en heb ook meer zicht op welke stappen te ondernemen.

 

Zal dat morgen bespreken met de gemeente adviseur (van het IMK) dus. Ga het helemaal open spelen, zie wel wat zijn reactie is, en zal jullie ook hier laten weten hoe het is verlopen. Het IMK heeft meerdere mogelijkheden om me te begeleiden gaf de gemeente aan, wellicht prikkel ik ze met mijn bezwaar om wat meer hun best te doen. Het is in ieder geval de moeite waard om een poging te wagen, ik hoop dat je het daar mee eens bent, en bedankt voor je reactie, ik merk inderdaad dat het me emotioneel erg raakt, en dat moet ik van me afzetten. Het is ook niet niks om van een IMK adviseur doodleuk te horen dat je maar het WSNP traject in moet nadat je zelf 80000 euro hebt geïnvesteerd, o ja en dan vanuit een uitkering zou ik meer rechten hebben. Wat een logica! Ik ben vandaag boos, maar ken mezelf vanaf morgen ga ik weer naar "De Orde van de dag"

 

Groetjes, en nogmaals bedankt

Tien

Link naar reactie
  • 1

Ik heb 2x een normaal BBZ krediet gehad, zonder problemen. Het kan dus ook gewoon wel. Wanneer je alle onderbouwingen voor de aanvraag kunt staven, is er uit mijn ervaring (en van collega's) niets wat een BBZ in de weg staat.

 

En om hier nu de politiek bij in te mengen, gaat al helemaal nergens over..... >;(

 

edit : en volgens mij val ik in geen één minderheidsgroep. Blank, 38 jaar, getrouwd, 2 kindertjes en een (kapotte) Opel voor de deur. Naar een Golden Retreiver zijn we nog op zoek, om het burgelijke plaatje compleet te maken.

Link naar reactie
  • 1

@ tintown

 

misschien is de tijd je gegeven om laatste offerbod nog door te denken voor je die meeting ingaat;

 

Ipv meer dan maximaal krediet vragen kun je medefinanciering voorstellen, met elk hoog/laag risico en grote/kleine waarschijnlijkheid dat de kans v verkrijgen zich voordoet;

80% krediet x risico x kans

20% invest x risico x kans

 

In die tijd van deels toegekend krediet, kun je met begeleiding die investor binnen halen.

 

jammer dat ik je 'handel of dienst' niet weet maar voor simpel MKB haal je kengetallen bij de Rabo en een gesprek met accountmanager bank realiseert en valideert je verwachte cijfers.

 

Probeer in ieder geval met gemeente afspraken te maken over elkaars verwachtingen. Ook zonder dat adviesbureautje en gemeentelijke garantiestelling voor bankkrediet, zijn er voor echte ondernemers voldoende mogelijkheden. Ook daar kan/zal gemeente je in ondersteunen als je zelf verwachtingen uitspreek en met voorstel komt wat binnen hun capaciteit ligt. Hun uitgaven zijn immers onze belastingcenten...

 

Succes; haal eruit wat erin zit!

En laat je niet gek maken ;D

 

 

Link naar reactie
  • 1

Ik zou hier nog even het verloop van mijn gesprek met de gemeente (IMK) plaatsen.

 

Heb gisteren gesprek gehad met de gemeente IMK adviseur.

Hij heeft me verzekerd dat hij onafhankelijk is, ook al werkt hij tevens bij het IMK.

 

We mogen one zienswijze in de rapportage bij hoge uitzondering naar hem doormailen

Als er dingen veranderd moeten worden zal hij dat de tweede adviseur van het IMK laten doen.

 

We hebben dus nog een kans, we gaan het weekend de rapportage zeer goed doorlezen, en kunnen zo in ieder geval de belangrijke punten van ons ondernemersplan op de voorgrond brengen.

Naar onze mening was daar nu geen sprake van.

 

Het voordeel is dat er nu geen nieuwe aanvraag gedaan hoeft te worden, en het rapport nog niet naar de gemeente is gestuurd, kom ik immers in een bezwaarprocedure terecht, en die vertragingen zitten we natuurlijk helemaal niet op te wachten.

Hoe het afloopt is natuurlijk nog helemaal onzeker, ik hou jullie op de hoogte.

 

Groetjes

Tien

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bbz is een wangedrocht in het leven geroepen om ondernemers in problemen een kluif voor te houden. Maar op het moment dat je hapt nemen ze hem gauw af. Mijn eigen ervaring is niets anders dan alle verhalen die je hier leest.

 

Ik heb zelf het idee dat van het totaal aantal aanvragen een miniem gedeelte toegewezen wordt. Denk dat zowel de gemeente als de adviseurs er niet echt belang bij hebben om zoveel mogelijk aanvragen te honoreren.

 

Voor de gemeente wordt het dan te duur, of er gaat te veel geld in zitten, of ze lopen een hoog risico dat ze geld moeten afboeken. Dus de gemeente heeft er belang bij dat er kritisch naar de aanvragen gekeken wordt.

 

De adviseurs die teveel aanvragen honoreren leggen daarmee een hoge druk op het potje en lopen het risico dat ze niet meer gevraagd worden voor advies.

 

en met 20-30 aanvragen per jaar heb je een leuke praktijk en een prima inkomen.

 

(dit is een beetje mijn eigen gevoel naar aanleiding van mijn ervaringen, maar wellicht zie ik het te zwart/wit.)

 

Zijn er eigenlijk HL-leden die Bbz aanvragen behandelen en er iets zinnigs over kunnen zeggen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waar ik het meest mee zit, is dat de adviseur van de gemeente ook een IMK adviseur was, maw ze laten ondernemers twee maanden of nog langer in de stress, alleen maar om 2500 euro te verdienen.

Ik ga dit zeker bij de gemeente aan de kaak stellen.

 

Zo is het wel erg broekzak vestzak.

Bedankt voor je reactie, erg vrolijk wordt ik er ook niet van, heb nachtmerries gehad van die gasten en hun desintresse.

Groetjes

Tien

nachtmerrie300.thumb.jpg.847fe0fe38f75fee241a57ce565943fc.jpg

Link naar reactie
  • 0

Maar nu iets anders: Het eerste gesprek was met een extern adviseur van de gemeente. Deze adviseur liet mij weten dat hij bepaalde of mijn aanvraag in aanmerking kwam voor een beoordeling van het IMK. Maw ik moest deze adviseur overtuigen.

 

Nu kom ik er vandaag achter dat deze adviseur ook werkt bij het IMK, maw adviseur gemeente werkt voor het IMK en levert

order aan IMK. Dat is toch belangenverstrengeling? Ik heb echt het gevoel gebruikt te zijn, IMK haalt zo wel heel eenvoudig orders binnen!

 

Iemand dezelfde ervaring of misschien advies?

Ik voel me gewoon 2 maanden gebruikt, echt waar voor die rottige 2500 euro die ze er zelf mee binnenhalen...

 

groetjes

Tien

 

Een klein stukje quote van eerder deze week : Je krijgt éérst iemand van de gemeente, dán iemand van het IMK.

 

zie dit draadje :

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=15;action=display;threadid=31530

Link naar reactie
  • 0

Je brengt me aan het twijfelen Peter. Ik ben bang dat TS het verkeerd oppakt / intrepeteert namelijk. Maar ja, niets zo ondoorgrondelijk als de gemeentelijk wegen, jammer genoeg.

 

Toch blijf ik bij mijn woorden, ik heb nl nog nooit anders gehoord of meegemaakt.

 

Waar ik het meest mee zit, is dat de adviseur van de gemeente ook een IMK adviseur was, maw ze laten ondernemers twee maanden of nog langer in de stress, alleen maar om 2500 euro te verdienen.

Ik ga dit zeker bij de gemeente aan de kaak stellen.

 

 

Moet je ook zeker doen, en in ieder geval bij twijfelgevallen. Toch denk ik dat je te emotioneel reageert. Je wacht op centen en je moet zo'n idote molen in, zeer frustrerend !

 

Maar om het even in gangbare taal neer te zetten, en dan kun je zelf de conclusie trekken : De man van de gemeente is een geitenwollensok die met je komt PRATEN, de man van het IMK is een cijferneuker die in drie-delig pak de hemd van je lijf af vraagt.

Link naar reactie
  • 0

Overigens Tin Town is een vrouw

 

Excuus, dit is niet altijd duidelijk natuurlijk.

 

Maar goed, even terugkoppelend : Die geitenwollensok, om het oneerbiedig te zeggen, is in dienst van de gemeente. Hij / Zij bepaalt, of jij na dat gesprek in aanmerking komt met een gesprek met iemand van het IMK.

 

Bij mij weten is nooit één van de andere of interne partijen bij elkaar in dienst geweest......

 

BBZ is een erg lang en moeizaam traject, en nogmaals zeer frustrerend soms.

 

Voor de duidelijkheid, heb je nu een negatief advies gekregen, of zit je nog in de molen ? Anders kun je het via je eerste contactpersoon weer aanvechten.

 

Link naar reactie
  • 0

Ben er juist vandaag achtergekomen dat eerste contactpersoon ook IMK is, dus dat heeft weinig zin.

Hij wilde me nooit spreken, nu wel donderdag 15.00 uur een afspraak na afwijzing.

Ik heb hem gebeld bij het IMK, schokeffect zeg maar, zo onbereikbaar was hij nu ook weer niet.

Gewoon google....

En toen was het schrikken, eerst voor mij, toen voor hem

Link naar reactie
  • 0

Over welke gemeente gaat het?

Betr. BBZ in Amsterdam heb ik lachwekkende ervaringen opgedaan in een jaar begeleiding door STEW/Friedeberg en tevens beoordeling door; juist, hen zelve. Inderdaad in opdracht van de gemeente, En juist die ambtenaar wil zijn inkoopbudget voor volgend jaar zeker stellen door dit jaar (alweer) te kort te komen zodat z'n budget steigert als wildeman met volle maan.

 

Alleen die begeleiding is al een aanfluiting; niets doorrekenen cijfers noch controleren berekeningen. Geen dubbelcheck van gegevens of advies van derden. Zelfs geen spellingsuggestie noch aanbeveling schrijfstijl of (her)structuur in businessplan.

Kon wel lekker leeglopen van sores der ambtenarij en overheden, dat dan weer wel. Soort klaaguurtje voor vergevorderde;-)

 

En dan de beoordeling;

Variërend dat een B.V. niet mogelijk is, geen erkenning NASA als wetenschappelijk instituut tot markt (van Dieselmotoren) is te klein. Daar heb je dan een heel jaar begeleiding voor ontvangen...ongeacht een opdracht van global OEM op zak welke meteen de verwachte jaaromzet verdriedubbeld.

 

Achteraf begrepen dat van de 77 aanvragen in 2009 er maar liefst 3 goedgekeurd waren voor gemeentegarantie bij willekeurige bank. Tja, die N/Z-lijn en wachtgelden moeten toch ergens vandaan komen....

 

Veel verspilling van mijn kostbare tijd plus mijn verwachtingen van dat soort 'professionals' en ambtenaren is volstrekt nihil geworden. Sterker nog; enfin, krediet is best handig maar er zijn andere vormen van financiering. Naar mijn ervaring makkelijker omdat deze professionals een stuk prettiger in omgang zijn met gezamenlijk successen najagen zonder jezelf als prooi op te offeren.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om de gemeente Culemborg.

Ik kan dit niet accepteren. Het is zoals Peter zegt, gemeente geeft de controle over belastinggelden uit handen.

 

IMK beslist of er budget is voor rapportage door IMK.

Lijkt alsof ze een deal hebben gesloten om inderdaad niet te veel aanvragen goed te keuren, een andere drijfveer kan ik niet verzinnen. IMK krijgt als vergoeding de rapportages.

Dat is dus corrupt.

Daar worden wij ondernemers voor gebruikt.

Ik ga hier werk van maken.

 

bedankt voor je reactie..

Link naar reactie
  • 0

Heb net contact gehad met de gemeente, die stellen doodleuk dat het al 20 jaar zo gaat. Doorverwezen naar de ombudsman van de gemeente, die stelt bezwaarschrift schrijven tegen negatief advies, en daarin tevens aangeven dat er sprake is van verstrengelde belangen wanneer de gemeente de gehele procedure BBZ uit hande geeft aan een commerciële partij.

 

Ik heb de ombudsman al aangegeven dat er dan weer een nieuwe aanvraag ingediend moet worden die weer beoordeeld zal worden door het IMK, dat is immers de procedure.

Inmiddels bloedt mijn bedrijf langzaam dood, vraag me af of ik IMK straks aansprakelijk kan stellen.

 

Het gaat hier om 2 zaken, ik ben het niet eens met het negatief advies, de grond waarop zeg maar, en ik ben het niet eens met de procedure. Je hebt toch als ondernemer op zijn minst recht op een onafhankelijk adviseur, tevens een vertrouwenspersoon.

Dat ze niet open zijn geweest daar ben ik ronduit kwaad over, ze verwachten van ondernemers dat ze met de billen bloot gaan, en ondertussen zit er een zogenaamde gemeente adviseur met twee petten op.

Die adviseur hoort een onafhankelijk advies uit te brengen, tevens een duidelijke afwijzing als er geen zicht is op een positieve beslissing. Daar kan ik mee leven, en dan kan ik door.

 

Dat het IMK ondernemers in eigen belang zo'n traject in laat gaan vind ik schandalig, het is niet niks, zeer stressvol, en dan ook nog zonder enkele steun.

 

Ga zeker bezwaar schrijven en neem daar mijn klacht in op, zodat er misschien wat veranderd voor volgende ondernemers.

 

Bedankt voor jullie reacties, heb er veel steun aan, al word ik er ook mismoedig van, er zitten veel nadelen aan privatisering van deze sectoren. Zeker als budgetten al vast staan kun je weinig extra prikkels verwachten van het IMK tot extra begeleiding, dat snap ik als onderneemster ook nog wel...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe vervelend en wellicht onterecht ook, probeer wel je focus en energie te blijven richten op datgene wat voor jou van belang is, namelijk overleven met je bedrijf.

 

Dat moet je primaire doel zijn, de rest is secundair en kost je alleen maar tijd ergernis en energie die je beter in je plannen kunt stoppen.

 

Daarmee zeg ik niet dat je helemaal niet moet protesteren tegen mogelijke belangenverstrengeling, maar wel dat je voor jezelf de afweging moet maken in prioriteiten om je succeskans zo groot mogelijk te maken.

 

Dat kan betekenen dat je wellicht even wat dingen moet inslikken, maar laat je niet afleiden.

 

Succes

Frans

Link naar reactie
  • 0

Succes

 

Er is maar één ding van belang: Hoe helpt de BBZ je om als bedrijf weer structureel gezond te worden.

 

Wat ga je anders doen dan je gedaan hebt om dat te bereiken.

 

Dát moet je ze duidelijk maken en daarin moet je ze overtuigen. De rest is bijzaak

 

Om maar eens een kreet te parafraseren: Als je vandaag dingen hetzelfde doet als gisteren krijg je dezelfde resultaten als gisteren.

 

Ben wel benieuwd hoe het afloopt trouwens, laat je dat nog even weten?

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Ik had ze voorgesteld een paar maanden vinger aan de pols te houden, met minimale financiering, we hebben namelijk extra opdrachten in juni. Hier zijn ze niet op ingegaan, is hun taak niet werd me kortaf medegedeeld.

 

Ik ben vandaag al verder gekomen door de gemeente die stelt dat het IMK er is om me te begeleiden en te adviseren, dat is dus in tegenspraak met de uitspraken en de werkwijze van het IMK, ze hebben me helemaal niet geadviseerd of begeleidt, terwijl ze dat in hun eigen prachtige brochure wel beweren te doen. Ik ga ze daar morgen op wijzen, en hoop dat ik zo verder kom. Dat ik kom tot een tussentraject zeg maar.

 

Gemeente zei letterlijk "BBZ is er niet voor bedoelt ondernemers de bijstand in te sturen", en vroeg me nadrukkelijk bezwaar in te dienen tegen de beslissing, maar ook zeker tegen de procedure.

Ik heb veel aan jullie advies, veel mails binnen gekregen.

 

Kun je met dit plan van me leven?

 

Groetjes

Tien

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Tien,

 

Ik snap je woede en onmacht maar op de markt koop je daar gene brood voor. Ook ik ben langs klachtenteam DWI & gemeentelijke ombudsman geweest maar procedure is correct (corrupt) uitgevoerd. Aangezien zij betaald worden van ons geld om ons traineren, en wij ons geld zelf verdienen, houden zij het langer vol. Ook lang na je faillissement zitten zij er nog en verkneukelen zich zelfgenoegzaam in hun eigen gelijke; "zie je wel dat bedrijf niet levensvatbaar is?!".

 

Wees ondernemer; beperk je verliezen en pak winst waar mogelijk. Ga er nou eens vanuit dat er niets te verdienen valt en je energie beter kunt richten op financiering welke er wel toe doet. Ondernemers & ambtenaren zijn nou eenmaal natuurlijke vijanden.

Het is jammer dat die procedures zo verlopen en enige wat je kunt doen is anderen waarschuwen die ziekelijke contacten te mijden als de pest. Nogmaals, zoek andere vormen van financiering en stop met zelfkwelling. Je kan je tijd, je kostbare geld en je (positieve) energie VEEL beter gebruiken dan ambtenaren te spekken met hun wangedrochten en gedachtekronkels.

Link naar reactie
  • 0

@Alex

 

Ik begrijp dat je zelf een vervelende situatie hebt meegemaak maar zou je een beetje kunnen opletten met te algemeen en ongefundeerd beschuldigen van vanalles en nog wat. Daar schiet niemand wat mee op.

Sterker nog, een dergelijke mindset werkt destructief en brengt je over het algemeen alleen maar verder van huis

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Ik snap je stelling Alex, vandaar dat ik op dit forum zit met mijn topic.

Maar adviseer je me nu om zelfs morgen het gesprek maar niet meer aan te gaan?

 

Het lijkt me dat het de moeite loont een ultieme poging te wagen ze tot wijsheid te brengen, in mijn eigen belang.

1 dag van te voren de handdoek in de ring lijkt me ook vreemd, al was het maar om het voor mijn gevoel af te ronden.

Voor de rest heb je natuurlijk gelijk, ik heb spijt dat ik er aan ben begonnen.

 

Kun je daar even op reageren?

 

Groetjes

Tien

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 301 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.