• 0

tantieme dividend of anders

Ik heb gegoogled en kom zelf er niet uit met wat ik graag wil: ik zal graag geld uit de BV willen overhevelen naar prive en weet niet op welke manier dit de minste belastingdruk heeft in onderstaande situatie:

Prive -> Holding (100%) -> BV (30%)

Het gaat over 2009 en jaarrekening is nog niet definitief

 

Aansluitende vraag: klopt onderstaande

tantieme: verschil in moment van boeking en belasting, geen sociale lasten

dividend: sociale lasten

anders: ?

 

Ik hoop dat ik input kan krijgen voor mijn keuze.

 

Jack.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er vanuitgaande dat je DGA (Directeur Groot Aandeelhouder) van je BV bent en arbeid verricht voor bv's

 

Een tantieme is een winstuitkering aan de Directeur en valt onder het loondienstverband. Er word dus over die uitkering loonbelasting ingehouden, vaak zal dat tegen 42% of 52% zijn dit is dus de dure optie..

 

Dividend is een uitkering aan de Aandeelhouder deze word belast tegen 25% aanmerkelijk belangheffing (BOX 2) (formeel 15% dividendbelasting die de BV inhoud op de uitkering en 10% naheffing aanmerkelijk belang via de IB.)

 

Van de genoemde keuzes is dividend dus voordeliger voor jou.

 

Er zijn vast nog een (klein) aantal andere, minder gebruikelijke uitkeringen maar ik kan ze zo even niet bedenken..

 

groet,

 

Roel

Link naar reactie
  • 0

Ook dat is een punt waar ik mee twijfel. Ik zie zelf drie opties maar misschien zijn het er maar 2 of juist meer:

1) In dienst bij holding en uurtje factuurtje schrijven aan BV

2) In dienst bij holding en management fee vragen

3) In dienst bij BV

 

Ik heb een onderscheid tussen 1 en 2 gemaakt omdat ik denk dat er een verschil in zit (bv. BTW, hoogte van de vergoeding etc). Maar ik kan me vergist hebben.

 

Aangezien ik maar 30% van de aandelen van de BV bezit en 100% van de holding probeer ik zoveel mogelijk kosten bij de BV neer te leggen.

Link naar reactie
  • 0

Wat wil je nu eigenlijk weten, want je stelt een aantal vragen door elkaar? Enerzijds vraag je hoe je geld van de werkmij naar de holding kan krijgen, anderzijds hoe je geld van de holding naar privé kan krijgen.

 

Je punt 1 en 2 zijn feitelijk (vanuit fiscaal oogpunt) hetzelfde, alleen de manier van berekenen is anders.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Het kan inderdaad voordeliger zijn om dividend uit te keren, maar hoe zit het dan met de hypotheekrente aftrek? Volgens mij valt dividend in box 2 en zit de hypotheek in box 1. Nu mag je wel tot 3 jaar terug gaan maar op een gegeven moment kan je de rente niet meer aftrekken toch?

Link naar reactie
  • 0

** off topic **

 

Lijkt mij vrij logisch. Dividend valt in Box 2 en hypotheekrente aftrek in Box 1. Op een gegeven moment kan je geen hypotheekrente meer aftrekken en zal je netto inkomen - het uiteindelijke doel van deze vraagstelling - lager worden.

 

 

Ik concludeer uit hetgeen is geschreven dat deze meneer op de een of andere manier looninkomsten uit een BV moeten ontvangen, waardoor hij eventuele hypotheekrente kan verrekenen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja klopt, maar de inmiddels (afgeleide) vraag is: als je alleen maar dividend (in box 2) ontvangt, dus geen salaris, hoe kan je dan nog je hypotheekrente aftrekken? Volgens mij is dat, behoudens de carry-back van 3 jaar, niet meer mogelijk.

 

Stel dat je maandelijks € 2500 aan bruto rente betaalt en je kan dat niet meer aftrekken tegen 52%, dan daalt je netto inkomen met meer dan € 1.250,-.

 

Lijkt mij toch iets om terdege rekening mee te houden indien je moet kiezen tussen op de pay-roll staan of van dividend leven..

Link naar reactie
  • 0

Als iemand in de situatie is die jij schetst, te weten dat hij de keuze heeft tussen alleen dividend of tantieme (loon), dan zou het feit dat hij aftrekposten heeft in box 1 mee moeten wegen in de keuze tussen deze 2. Het is dan niet ondenkbaar dat het voordelig is om loon uit te keren en hiermee de rente te verrekenen. Op die manier blijft de rente-aftrek niet onbenut.

 

In dit topic verricht iemand echter werkzaamheden voor zijn BV en heeft daardoor per definitie inkomsten in box 1. Ervan uitgaande dat zijn hypotheekrente lager is dan zijn loon, kan hij de hypotheekrente al in zijn geheel verrekenen met deze looninkomsten.

 

Het tantieme/dividend komt daar nog eens bovenop, en voor de juiste uitkeringsvorm kom je dan weer terug op de antwoorden die eerder in dit topic zijn gegeven.

Link naar reactie
  • 0

Dat is een fictieve situatie. de keuze op de payroll staan of dividend ontvangen is geen keuze.. Als er arbeid word verricht voor de bv is de gebruikelijk loon regeling verplicht van toepassing en moet er salaris worden betaad. Als er geen arbeid word verricht (men is slechts aandeelhouder) dan kan er alleen maar dividend uitgekeerd worden. en als er buiten het dividend geen andere inkomsten zijn in box 1 dan is er inderdaad geen aftrek van hypotheek rente mogelijk..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 81 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.