• 0

Don Quijote II: brainstormen over ondernemingsplannen voor Afrika

Excuus voor de afwezigheid - ik moest even zoeken hoe en wat en waar nu verder. De topic-titel derhalve briljant.

 

An sich beheers ik ook die modellen voor het plannen en beslissen. En ik acht ze nuttig. Tegelijkertijd zitten ze soms ook in de weg, en is product-gerelateerd denken niet gek. Hoewel daar inderdaad weer het risico in zit van het verdwijnen van de wind uit de zeilen. Ik ga dus wisselen tussen beiden.

 

Op basis van de ervaring, mijn ervaring, begint dit denken ook met de aard van de landen. Stabiliteit, taal, bereikbaarheid, infrastuctuur, regime. Voor wat ik bereisd heb, en dat zijn ze zeker niet alle 51, zou ik mijn focus laten vallen op engelstalige landen met een trackrecord na de onafhankelijkheidsgolf van 55-65. Gegeven ons gemak in het Engels, en minder in het Frans. Dan zou je daar overigens ook de voormalige Duitse koloniën bij kunnen betrekken. Dat is ook een taal die wij als Hollanders makkelijk beheersen en waar zaken te doen zijn. Mijns inziens heb je het dan over Namibia, Botswana, Zambia, Malawi, Tanzania, Kenya, Nigeria. Ook Uganda doet het momenteel goed, en zelf Rwanda en Burundi doen het momenteel goed. Angola, Mozambique, Madagskar lopen het risico van explosies. Kortere of langere termijn. Congo, Sudan zijn geimplodeerd. Geen staten. Niet eens over nadenken. Het gebied ten Noorden van de woestijn beschouw ik niet als Africa, dus laat ik buiten beschouwing (Marokko tot en met Egypte). Misschien valt het buiten de scope, of is het politiek incorrect, maar persoonlijk zou ik me ook focussen op de Christelijke Staten. Vanweg sfeer, veiligheid en handelsklimaat. Maar ik ga er geen discussie over voeren.

 

Ten aanzien van de handel is er eigenlijk steevast hetzelfde probleem. De ervaring betreft enkele containers. No more, no less. Het is buitengewoon eenvoudig te bedenken wat je daar kunt verkopen. Waar behoefte aan is. Dat is op elke straathoek waar je staat raak. Je krijgt tientallen ideën. Dat kunnen ideeën zijn rondom de hulp aangaande voedsel, hygiene en scholing. Voldoende producten waar behoefte aan is, geld via NGO's en zelfs lokale investeerders. Dat kunnen ook producten zijn die bijdragen aan het groeien van lokale industrieën. Denk auto's en repair. Denk vooral ook agriculturele producten. Van mest tot en met graszaden tot en met trekkers. Bijna de hele (magere!) veestapel staat al op dit continent. Bloemen, mais, etc. Maar moeilijk wegens tax-walls EU. Denk ook ICT. Denk elektra. Denk infrastructuur, denk water, denk bouwmaterialen. Denk naaimachines. Eigenlijk is er op elk exportvlak voldoende te bedenken. En ook geld kan inmiddels best aan de lokale markt onttrokken worden. Er is geld, voor iets goeds. Wat nodig is.

 

Wat 1000 keer lastiger is, is om iets te bedenken wat je vanuit Afrika zou willen (of kunnen importeren). Goederen of diensten. Wat men maakt of levert is duurder of minder goed dan wat wij zelf maken. Of andere landen produceren. Dat heeft deels te maken met het ontwikkelingsniveau (kennis van wat wij willen en waar wij voor betalen), deels ook met de EU en USA TAX-laws. And tracing laws. Die beschermen de import van de EU, en laten gaten vallen wanneer er een wederzijds niet-ontkenbaar belang is. Maar die maken het verschrikkelijk moeilijk om zaken te doen met Africa. Tegelijk is dat waarheid, onbeinvloedbaar en (don quijote) buitengewoon frustrerend en tijdrovend om daar aan te gaan staan. Wat mij betreft zoeken we het dus binnen die regels, niet erbuiten.

 

Daarom juist sprak het ICT-diensten product mij wel aan. Omdat je dat snel en tegen goekope kosten kunt doen. Kosten die internationaal concurreren, maar die ook in Africa bijdragen aan een serieus inkomen. $4 per dag klinkt genant (en is het ook), maar mijn vriend Thomas zou er 300% op voorruit gaan. En hij zou leren. En hij zou zich verbeteren. Ook voor zijn zoon en dochter. Dat betekent een ander huis, school, en perspectief. Maar alleen als het duurzaam is. Tevens is het voordeel dat overheden volstrekt niet kunnen overzien wat er zich via het web voltrekt. Er zijn geen fysieke havens nodig, dat scheelt heel veel spiegelende zonnebrillen. En EU-formulieren. Dus kosten. Kwa lokale kennis is het even 'hunten' naar het juiste personeel, en vooral de manager. Maar ik denk (nogmaals) dat het kan.

 

 

[Mod edit: nuttige informatie Gilles uit het oorspronkelijke topic gesplitst en in dit nieuwe topic geplaatst - mede op verzoek van Xiaodi. I.v.m. tijd post staat dit bericht nu boven de Topicstart, dat kan ik helaas niet verhelpen]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hoi,

 

Dit is een vervolg op HL-initiatief: Don Quijote doet Higherlevel aan, en reist verder ...

 

Dat topic werd erg onduidelijk door de off-topic opmerkingen.

 

 

De originele bedoeling van dat topic stond, onduidelijk, in mijn openingspost: wat zou de meest geschikte lokatie zijn om een bedrijf in Afrika te starten?

 

Dat topic is in een andere richting gegaan. Dus laten we dan maar in dit nieuwe topic in die andere richting verder gaan. Ik zal over de originele vraag in mijn openingspost in dat topic tzt wel een nieuw topic starten.

 

 

Het doel van dit topic zou ik denken is nu:

 

Laten we gaan brainstormen over ondernemingen die je zou kunnen starten die een positieve invloed op Afrika hebben.

 

We hebben inmiddels een aantal idee-en bedacht:

 

 

[*]Gratis chatmedium voor Afrika

[*]Gratis business-portaal tussen Afrika en het westen (naar voorbeeld van Ebay, Alibaba, etc.)

[*]ICT-diensten laten uitvoeren in Afrika, net zoals dat nu al in bijvoorbeeld India gebeurt

[*]Een forum dat Afrikaanse ondernemers ondersteunt bij de export naar Europa

[*]Microkrediet leveren

[*]Stichting starten met als doel de Europese markt voor Afrikaanse bedrijven te ontsluiten

[*]Toerisme is cultuur/natuur opstarten in gebieden waar er mogelijkheden zijn maar er nog niets is ontwikkeld. Hierbij de lokale bevolking/ondernemers betrekken

 

Het doel van brainstormen is zoveel mogelijk idee-en te bedenken, zonder nog kritiek te hebben. Als we een aantal idee-en hebben is er nog voldoende tijd om de idee-en te bekritiseren.

 

Groet,

XiaoDi :)

 

Link naar reactie
  • 0

Goed. Nu is het dus de bedoeling dat we eerst de mogelijkheden op een rijtje zetten en die doorlichten d.m.v. discussie c.q. gedachtewisseling. Leidt dat niets, is er geen man overboord, maar wel jammer. Leidt het tot iets moois, is dat ook mooi meegenomen voor die arme sloebers.

 

De mogelijkheden tot nu toe;

 

- gratis chatmedium voor Afrika

- gratis business-portaal tussen Afrika en "het westen".

 

In het laatste geval is gratis dus onbezoldigd. Hetgeen niet wegneemt dat er PR-,mogelijkheden en bilaterale mogelijkheden in een plan meegenomen kunnen worden.

 

Wat hebben we nog meer om dit rijtje uit te breiden?

Link naar reactie
  • 0

Zonder echt inhoudelijk op je punten te reageren (hoewel de laatste mij het eest aanspreekt) :

 

Ik heb verschillende (schoon)familieleden in het buitenland zitten. Momenteel bijvoorbeeld een dokter en een VN medewerkster in Afrika. (en meer maar op verzoek verwijderd)

 

 

Wat zij allen aangeven (en diep vanuit mijn geheugen Nils de Witte hier op HL ook al eens) : probeer de bevolking niet te helpen omdat je denkt dat je helpt ! Praat eerst met de bevolking !

 

Hoe was het ook weer ? Wanneer je visnetten levert aan de vissers, maak je de visnettenmakers kapot.

 

Dus hoe kun je nu ondernemen in Afrika zonder de eigen economie kapot te maken ? En zit er dan ook een stukje ideaal in, of alleen maar geld verdienen / ondernemen ?

 

Ik denk dat er een zwaar stuk onderschat ding aan zit.

 

Stel : je laat de jongens en meisjes die nu op de afvalberg speelgoed zitten te maken van blikjes Coca en andere troep, deze maken voor "de markt". Heel snel zal dit massa produktie worden, komen er grote jongens om de hoek, en staat er een fabriek waarin ze van 06.00 tot 18.00 uur kunnen werken voor anderhalve euro per dag.

 

Zoals gezegd zie ik in het laatste punt het meeste heil : Probeer een aantal ondernemers bij elkaar te krijgen die een stuk natuur / land willen exploiteren, daar zelf mogelijkheden in zien, en start dit samen op. Rondritten, rondreizen, overnachten op een woeste kampeerplaats, dag erna weer aankomen in redelijk hotel met bad en douche, en daarna rondreis voortzetten.

 

Nodig : Reisleiders, mensen die de kampeerplaats mee inrichten, koks, een eigenaar van het hotel, de medewerk(st)ers, chaufeurs, .... enzovoorts.....

 

Ik ben nog niet klaar met typen en met dit vraagstuk, maar waarom blijft mij "Kuifje in Afrika" (originele versie) door mijn hoofd spoken ?

 

Ik ben bang dat je soms meer kwaad dan goed doet in deze landen. Je zult al heel snel de snelle ondernemer zijn die ten koste van de bevolking rijk wilt worden.

 

Ik zal het familielid (VN) die nu in Afrika zit deze link eens doorsturen en vragen of zij (en hij natuurlijk) wellicht een reactie willen geven.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zonder echt inhoudelijk op je punten te reageren ...

 

Interessante video hierover: Ngozi Okonjo-Iweala, the former finance minister of Nigeria, sums up four days of intense discussion on aid versus trade on the closing day of TEDGlobal 2007, and shares a personal story explaining her own commitment to this cause.

 

Kuifje in Afrika: hopelijk wordt dit steeds minder hoe vaker mensen als jij mee gaan denken. Erg vind ik het voorlopig niet. 20 idee-en met 5 goede lijkt me beter dan 2 idee-en met 1 goede.

 

Het Kuifje in Afrika gevoel zal ook wel dalen wanneer we ons meer gaan verdiepen in het ondernemingsklimaat -- we zijn nu enkel nog naief naar mogelijke ondernemingsidee-en aan het kijken.

 

Erg positieve aspecten van het starten van een onderneming in Afrika: lage loonkosten, en kennis Engels. Nog een paar idee-en om hier gebruik van te maken:

 

[*] Verplaatsen R&D

[*] Verplaatsen back-office

 

Link naar reactie
  • 0

Erg positieve aspecten van het starten van een onderneming in Afrika: lage loonkosten, en kennis Engels. Nog een paar idee-en om hier gebruik van te maken:

 

[*] Verplaatsen R&D

 

Dit vind ik eigenlijk een heel goed idee. Stel ik zou een team van 5 R&D mensen in Nederland aan willen stellen, wat ik wel zou willen, is dat voor mij onbetaalbaar, maar in bepaalde landen in Afrika misschien niet.

 

Verreweg de belangrijkste variabele om iemand prestatie in iemands functie te voorspellen is intelligentie (niet opleiding of ervaring), en deze intelligentie is in Afrika beter toegankelijk dan in Nederland, door de verwachtte hogere werkloosheid, en meer (jongere) inwoners.

 

Praktisch: richt een kantoor dichtbij een grote (technische) universiteit in. Neem een paar pas afgestudeerden aan die je vooral selecteert op intelligentie. Werk ze 1-2 jaar in, waarna ze productief mee kunnen draaien.

 

Dit is puur zakelijk gezien. Wil je iets aan de maatschappij terug geven, kun je ervoor kiezen een meerderheid van de mensen niet langer dan 5-10 jaar in dienst te houden, en tijdens de tijd dat ze bij je in dienst zijn te laten werken aan het opstarten van hun eigen ondernemingen (20% time). Wanneer deze mensen, jouw betrokken ex-werknemers, uit dienst gaan richten ze de ondernemingen op waar ze aan gewerkt hebben, waarbij jij ze met geld en advies ondersteunt.

 

Dit concept kan groeien door franchising.

 

Vraag is alleen: is er vraag te cree-eren naar hoogwaardige en goedkope R&D uit Afrika?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.