• 0

Kosten voor thuiswerkplek

Dit onderwerp is al eerder besproken, maar toch leg ik graag mijn situatie even voor en hoor graag hoe ik dit op los.

 

Ik ben sinds dit jaar voor mijzelf begonnen. Ik heb samen met een ander een werkmaatschappij (BV) opgericht en we werken beide vanuit onze Holdings voor deze werkmaatschappij. Omdat we klein wilde beginnen werken we vanuit huis of bij de opdrachtgever. Om thuis te kunnen werken heb ik wat investeringen gedaan in mijn werkkamer (goed bureau, bureaustoelen, whiteboard, extra kastruimte etc.). Dit heb ik betaald vanuit mijn holding, maar nu blijkt dat ik dit waarschijnlijk niet had mogen doen, omdat de werkplek binnen mijn woonhuis is.

 

Mooi waardeloos dus, want ik heb geld geinvesteerd in de oprichting van de BV's e.d., maar mag dit geld nu niet aanwenden om de benodigde investeringen te doen en moet opnieuw een aanspraak doen op privé geld.

 

Kan ik op één of andere manier hier toch nog iets mee? Ik las ook ergens dat je als werkgever je werknemen een bepaald bedrag belastingvrij mag geven voor de inrichting van een thuiswerkplek. Mag ik dat mijzelf ook geven (als werknemer van mijn eigen Holding?)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag baarsp,

 

helaas is dit inderdaad zo. De BV mag wel een belastingvrije vergoeding geven voor die kosten, maar alleen als de werkruimte zogenaamd kwalificerend is (eigen opgang en sanitair) en je minstens 70% van je inkomen in of vanuit die werkruimte verdient. De vergoeding bedraagt dan maximaal 20% van (veelal) 1,3% van de WOZ waarde van de woning.

 

Sinds 2005 is een nadere regeling mogelijk, die hier netjes staat uitgelegd.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reacties:

 

Ik begrijp alleen het bericht van HeRaFin niet goed. Wat bedoel je met 'van aftrek uitsluiten'?

 

Begrijp ik het goed als ik zeg dat ik de goederen wel met geld uit het bedrijf mag betalen, maar dat ik ze dan niet als kosten in mindering mag brengen van de winst? Zie de belastingdienst dit soort zaken dan niet als een vergoeding in natura?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Op basis van de link in je eerste post, kom ik in aanmerking voor de op een na laatste optie, d.w.z. dat ik ook met mijn hypotheekrente aftrek e.d. rekening moet houden en daarmee is het fisciale voordeel nog maar zeer beperkt helaas.

 

Het is mij te doen om de 'schade' te beperken. Ik wil de spullen die ik nu met geld uit mijn holding heb gekocht niet indeens privé over moeten kopen. Ook wil ik dit bedrag liever niet verlonen, omdat ik dan ineens nog een fors deel belasting moet betalen (voor elke 1000 euro moet ik voor zover ik weet zo'n 700 belasting betalen, omdat die 1000 dan als netto inkomen wordt gezien).

 

Al met al zoek ik dus de goedkoopste oplossing.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.