• 0

Freelance werk voor een Duitse opdrachtgever fictief dienstverband?

Ik probeer al enkele dagen uit te vinden of mijn freelance werkzaamheden voor een Duitse opdrachtgever door de belastingdienst beoordeeld kunnen worden als fictief dienstverband. Ik ben voor een periode van gedurende 3 maanden vrijwel fulltime aan het werk voor deze opdrachtgever. Ik heb ook de belastingdienst al aan de telefoon gehad en die zeggen dat een VAR verklaring hier niet op van toepassing is. Meer wisten ze me eigenlijk ook niet te vertellen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Naar mijn weten wordt er altijd per kalenderjaar bekeken, als jij gedurende dit jaar meerdere (meer dan 3) opdrachtgevers hebt en die duitse opdrachtgever niet een procent of 90 van je omzet maakt, dan zal de fiscus niet moeilijk doen.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Even een wat theoretisch verhaal, maar om zo absoluut te stellen dat het niet aan de NL fiscus is om een oordeel te vellen gaat m.i. wat kort door de bocht. Stel dat de Duitse dienstverlener iedere ochtend in zijn auto stapt en naar Nederland rijdt om alhier zijn werkzaamheden te verrichten, dan is de NL fiscus wel degelijk partij, want dan zou er sprake kunnen zijn van inhoudingsplicht. (Uiteraard als aan alle voorwaarden daarvoor voldaan is.) Artikel 10 van het belastingverdrag met Duitsland geeft NL ook het heffingsrecht indien de arbeid hier wordt uitgeoefend.

Bij een belastingcontrole zouden er derhalve wel vragen gesteld kunnen worden, met name dus over de plaats waar de werkzaamheden verricht worden. Op de een of andere manier zou dan aannemelijk gemaakt moeten kunnen worden, dat de arbeid in Duitsland verricht wordt.

 

Groeten,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.