• 0

Wanneer is iets discriminatie op leeftijd?

Ik ben opzoek naar een vaste medewerker voor op de zaterdag. Ik zit hierbij te denken aan iemand van een jaar of 15/16/17.

 

Mag ik dit zomaar vragen? En wanneer ik iemand afwijs vanwege zijn leeftijd ben ik dan strafbaar?

 

De keuze voor de leeftijdsgrens is niet alleen vanuit financieel oogpunt, maar zeker ook omdat we graag zelf iemand willen opleiden.

Iets afleren is erg moeilijk en de ervaring leert dat de aanwezige kennis vaker in de weg zit dan dat het echt iets bijdraagt n de opleiding.

Ik heb het hier dus niet over vakkrachten of mensen met een gedegen opleiding, hun kennis is vaak wel heel waardevol. Maar voor mij nu financieel niet haalbaar.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

kom op...... discriminatie op leeftijd ?

 

Je neemt gewoon een meisje of jongen aan als zaterdaghulp, spreekt een bedrag af (minimaal loon) en klaar.... 1x per maand gooi je haar uren door naar de boekhouder en voor 25 piek draait hij een loonstrook uit en een jaaropgave.

 

Waar hebben we het over ? 5 piek per uur ofzo ?

 

Sorry hoor.... >;(

Link naar reactie
  • 0

Waarom de aggressieve reactie? Volgens mij lees je mijn bericht verkeerd.

 

Ik heb het totaal niet over lonen of hoe ik de verloning zou moeten doen.

 

Wat ik vraag is of ik in mijn oproep kan vragen naar een kracht van 15/16/17 jaar, of dat ik dan discrimineer op leeftijd.

 

 

Je doet er trouwens erg makkelijk over, maar het aannemen van een personeelskracht is wel meer dan alleen een minimum loon afspreken en uren doorspelen. JE hebt te maken met CAO, ARBO ziekteverzuim etc etc, alleen daar gaatdit bericht niet over.

Link naar reactie
  • 0

Je ziet het wel vaker, dat ze een verkoopster of secretaresse zoeken. Dat is in theorie ook discriminatie voor de wet, om het zo maar even te noemen. Schijnt ook niet te mogen. Zolang je de advertentie maar neutraal op zet zal er niet snel een klacht ontstaan. Komen er ouderen kun je altijd gewoon de wens aangeven dat iemand jonger is.

www.ontwerpexpert.net | Websites en reclame op maat

 

www.brommert.nl | Alles over brommers en scooters

Link naar reactie
  • 1

 

Probleem omzeilen met een oproep die jong van toon is voor een weekendhulp die wil leren. Je bent niet verplicht de eerste de beste aan te nemen, en waarop je uiteindelijk je keuze baseert hoef je aan niemand te verantwoorden. Overigens is een 15-jarige waarschijnlijk sneller door naar een nieuw baantje dan een 55-jarige. Maar dat is jouw keuze. Succes!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Hallo,

 

Dit is wat er vanuit de overheid is geregeld op dit gebied.

 

Rijksoverheid, Gelijke behandeling op het werk:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gelijke-behandeling-op-het-werk

 

Daar staat bijvoorbeeld:

"Tijdens de sollicitatieprocedure, op de werkvloer, bij de beloning en bij het ontslag mogen werkgevers geen onderscheid maken op bijvoorbeeld geslacht, leeftijd en nationaliteit."

 

Verder heb je te maken met wat een jongere van die leeftijd wel of nog niet mag, zie ook:

Werkende jongeren:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/jongeren-en-werk/werkende-jongeren

 

Mocht het lukken met het aannemen van een jongere, dan kun je kijken of je daar subsidie voor kunt krijgen, gezien het leeraspect, bijvoorbeeld de volgende regeling:

Premievrijstelling jonge werknemers (kleinebanenregeling):

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/product/subsidies/fin/premievrijstelling-jonge-werknemers-kleinebanenreg

 

Nog meer regelingen, waar je mogelijk gebruik van kunt maken...

Personeel aannemen en inhuren, Subsidies:

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/subject?subject=167&productId=4

 

Financiële voordelen van scholing:

http://www.opleidingenberoep.nl/ts/ob/about.php?item=werkgevers&subs=3

 

Succes!

 

Groeten,

 

Lindy van Nouhuys

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Praktische tip; neem inderdaad niet in bijvoorbeeld een advertentie een leeftijd op, maar iets als 'werkervaring: < 3 jaar'. Dan heb heb je weinig kans op veel te oude kandidaten.

www.greenmini.nl - Groene Apple Mac Mini hosting in een topklasse datacentrum - Voor de echte Apple-fanaat, maar ook voor de maatschappelijk betrokken ondernemer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.