• 0

Naheffingsaanslag omzetbelasting eenmanszaak

Beste mensen,

Een vriendin van mij heeft een eenmanszaak en een boekhouder.

Nu is er laatst boekenonderzoek geweest, en nu blijkt dat de belastingdienst een schatting maakt van de omzetbelasting, omdat de boekhouder de gegevens niet goed heeft verwerkt.

Het komt er dus op neer dat zij nog een xx.xxx,xx euro bij moet betalen.

Omdat je als eenmanszaak ook prive aansprakelijk bent heb ik volgende vraag:

het komt er op neer dat ze op het moment nog geen 7000,- euro heeft (zakelijk en prive) en de aanslag binnenkort komt.

Wat kan zij doen??

Volgens mij wordt geen uitstel van betaling verleend bij een naheffing btw, maar valt er te onderhandelen met de inspecteur als de eenmanszaak, en dus zij prive, failliet gaat door deze aanslag?

Er is namelijk ook geen zekerheidsstelling (onroerend goed oid)

Wat zijn de mogelijkheden?

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Dit zou ik doen:

1. Iemand zoeken die WEL verstand van fiscale zaken heeft en gegevens dan ook juist kan verwerken.

2. Deze persoon de juiste cijfers laten bepalen (i.p.v. de schatting die de belastingdienst nu heeft gemaakt omdat er kennelijk geen goede cijfers waren).

3. Een bezwaarschrift tegen de naheffing indienen, althans als blijkt dat de naheffing onterecht is geweest.

Dan zou het best eens met een sisser af kunnen lopen.

• 0

Omdat je als eenmanszaak ook prive aansprakelijk bent heb ik volgende vraag:

het komt er op neer dat ze op het moment nog geen 7000,- euro heeft (zakelijk en prive) en de aanslag binnenkort komt.

Wat kan zij doen??

Volgens mij wordt geen uitstel van betaling verleend bij een naheffing btw, maar valt er te onderhandelen met de inspecteur als de eenmanszaak, en dus zij prive, failliet gaat door deze aanslag?

beste John.

In dergelijke situaties is het eerst belangrijk om open kaart te spelen met de fiscus. Indien er geen zekerheden zijn, dan is van belang hoe de schuld ontstaan is en wat het verdien potentieel is van je vriendin. Een aanbetaling van 7.000 gaat al een fors eind mee. Voor het overige kun je de fiscus een betalingsregeling voorstellen.

Ik wil niet zeggen dat dit lukt, maar het is de eerste stap om te komen tot een oplossing.

Succes!

Groet

Joost

.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

John,

wanneer de naheffing van de omzetbelasting terecht is dan adviseer ik te wachten tot dat de aanslag is opgelegd. Vervolgens verzoek je om een betalingsregeling. Ondanks het feit dat er geen of weinig zekerheden zijn zal de Ontvanger het verzoek meestal inwilligen. Mocht de Ontvanger echter niet accoord gaan met de betalingsregeling dan kun je een bezwaar indienen bij de directeur der Rijksbelastingen.

Uit je verhaal maak ik op dat de boekhouder een fout heeft gemaakt. Misschien wel handig wanneer de boekhouder (pro deo) zijn fout hersteld en eventuele verhogingen voor zijn/haar rekening neemt.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

• 0

Het lijkt mij dat een naheffing op basis van een schatting door de belastingdienst nooit helemaal terecht zal zijn. Als zij tot een schatting overgaan (omdat de ondernemer geen deugdelijke cijfers kan overhandigen), dan zal deze per definitie ongunstig uitpakken (voor de ondernemer uiteraard). Dat is althans ‘de strategie’ van de belastingdienst.

Vandaar dat het misschien handig is om alsnog de juiste cijfers op te hoesten, ook zal dat misschien niet kosteloos zijn. Maar het betrof een behoorlijk bedrag aan naheffing, begreep ik, dus ik zou dat zeker proberen. En dan bezwaar maken natuurlijk.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar