• 0

BV oprichten met geld van opdrachtgever?

Hallo,

 

ik heb jullie advies nodig.

 

momenteel ben ik fulltime werkzaam als salesmanager. hier verdien ik bruto 5000 per maand exl bonus excl gratificatie, 24 vakantiedagen en 13 adv dagen. ik ben gevraagd door een organisatie om voor hun commercieel werk te gaan verrichten. dit wil ik gaan doen als zelfstandige. dit willen zij ook maar op 1 voorwaarden, dat ik een bv opstart. op de vraag waarom een bv en mij niet als freelancer in dienst te nemen, geven zij bij mij aan dat het voor mij veiliger is een bv op te richten dan als freelancer door te gaan. nu heb ik werkelijk geen id of dat zo is. ik ben helemaal nieuw in dit soort zaken en ben mij dan nu ook aan het inlezen.

 

ik heb geen geldboom in de tuin staan en heb dit bij hun aangegeven. hierop gaven zij aan dat dat voor hen geen probleem is. zij zeggen, wij betalen je een bedrag van 30.000euro voor 6 maanden in 1 x, daarvan kan je de 18000 euro aan bv besteden. het bedrag van 18000euro lenen we je en dat betaal je dan terug. als ik even een rekensommetje maak, dan is dat dus 30000 - 18000 euro = 12000 voor 6 maanden, oftewel 2000 euro per maand. ze geven mij dus 2000 euro netto, nu heb ik zo'n 3100 euro waar alles al vanaf is, ik ben nml in loondienst. ik ga dus qua inkomsten achteruit. van die 2000 euro moet ik ook nog auto, telefoon ed betalen en niet te vergeten mijn premies en belasting. al met al, heb ik dus het gevoel dat het voor hun interessant is, want met die onderhandse lening vallen zij in box 3 en hebben geen enkel risico. en ik neem dus met alles een risico en ga eigenlijk in de min met alles. we hebben afgesproken dat ik de eerste 6 maanden een vast bedrag krijg en zodra ik een prospect tot klant maak, dat ik dan een x percentage van de omzet krijg en daarvan ga leven.

 

hoe denken jullie hierover? zie ik dit verkeerd? en wat adviseren jullie mij?

 

wat is verstandig en hoe kan ik dit heb beste aanpakken?

 

hoor graag van jullie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoals je het nu schrijft mag het denk ik niet, met een BV of als eenmanszaak. Je bent geen ondernemer met 1 klant (je oude baas notabene) Zoek maar eens op fictief dienstverband.

 

 

Als mede-aandeelhouder kan dit wel, maar je opmerking mbt het fictief loon is zeer terecht.

 

Ik zie een enorme achteruitgang in inkomen en zekerheid. Een 70K+ baan opzeggen voor een schamele beloning voor een MBI en dan afwachten wat je gaat verdienen... Geen best voorstel!

 

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

even het volledige verhaal:

ik werk nu zo'n 6 jaar bij organisatie a en via de hr director van een klant van mij, organisatie B, kwamen wij in gesprek over zelfstandig zijn. ik wil dat al jaren en vroeg hem om advies. enkele maanden later kwam hij terug bij mij en gaf aan dat hij voorheen bij een bedrijf werkzaam was, hij was partner, organisatie C. hij heeft zich laten uitkopen en werkt nu als freelancer een paar dagen bijorganisatie B. organisatie C doen nog steeds zaken met organisaties die bij hun kwamen vanwege het contact met die ex-partner. nu hebben zij dus iemand nodig die ervaren is met prospectering. en aangezien ik dat werk nu ook bij organisatie A doe en graag zelfstandig wil gaan, was dat eigenlijk een 1-2 tje.

 

ik ben met hen in gesprek gegaand en zij gaven afgelopen woensdag aan bij mij, ga eens nadenken over hoe je vaste lasten zijn en wat je nodig hebt om rond te komen als zelfstandige. ze gaven aan dat zij het erg prettig zouden vinden als ik een bv zou hebben. ik heb aangegeven dat ik voor oprichting 18k nodig heb en dat heb ik niet. hierop gaven zij aan dat zij mij dat zouden lenen. verder is er ter sprake gekomen dat ik voor een bepaalde periode een vast inkomen met hebben, want anders kom ik in de knoei met mijn vaste lasten en dat ik best die 18k wil afbetalen.

 

ik heb ze vandaag gebeld en organisatie C, gaf aan dat hij een bedrag van rond 30k in mijn op te starten bv wil doen en dat ik die 18k dan terugbetaal zodra ik een contract binnenhaal. hij geeft aan dat als ik een contract ten grote van organisatie B binnnenhaal dat ik dan met 5% van de winst zo'n slordig halfjaarsalaris binnenfiets.

 

hij gaf aan wel door te willen gaan met mij en ik gaf hem aan dat ik het gevoel heb iets voor hen te kunnen betekenen.nu zegt hij volgende week mij een voorstel te willen doen. hij neemt dus contact met mij op.

 

nu wil ik ook het eea voor mezelf duidelijk hebben en ben dus overal gaan informeren, belastingdienst, ondernemersplein te amsterdam, internet, maar ik kan niet een duidelijk antwoord krijgen. ik weet dus niet wat ik moet doen en wat verstandig is..ook fiscaal gezien. ik wil dus idd niet achteruit gaan, ik wil geen risico nemen, want ik heb ook een gezin met 2 kleinde kids en een eigen koophuis.

 

intussen heb ik al een aanbod gehad van joost om mij te helpen hiermee, waar ik overigens erg blij mee ben. ik ben hier leek in en wil niet hieran onderdoor gaan.

Link naar reactie
  • 1

intussen heb ik al een aanbod gehad van joost om mij te helpen hiermee, waar ik overigens erg blij mee ben. ik ben hier leek in en wil niet hieran onderdoor gaan.

 

even voor de goede orde en om te voorkomen dat mensen denken dat ik op HL een bepaalde werkwijze achter de topics om hanteer:

 

Wendy mailde mij vóórdat ze dit topic plaatste en ik heb haar van een antwoord voorzien. Van een aanbod is geen sprake omdat die hulp net zo kosteloos is als had ze haar vraag direct op de boards van HL geplaatst.

 

Dus reageer vooral gewoon in het openbaar naar Wendy.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.