• 0

banksaldo eenmanszaak en box3 prive

Ik heb een eenmanszaak. ZZPér met VAR BUO

Het ondernemingsvermogen valt niet in box 3.

 

De bankrekeningen staan op naam van de zaak en de rekening wordt in principe alleen gebruikt voor zakelijke betalingen.

Maandelijks maak ik geld over naar de prive rekening als salaris. IB en OB betalingen vinden er ook uit plaats. Soms room ik deze ook af om geld over te boeken naar de prive rekening als ik dat nodig heb

 

Tot op heden heb ik altijd de zakelijke bankrekeningen meegeteld bij mijn aangifte IB in box 3 terwijl ik ze ook vermeld in de balans van mij eenmanszaak

De rente inkomsten houd ik sinds een aantal jaren daarbuiten omdat deze niet meer belast zijn

 

Valt het banktegoed van de bankrekening van de eenmanszaak inderdaad wel in box 3, c.q. onder het kopje bezittingen: bank-, giro- en spaartegoeden?

Is de laatste jaren hier iets veranderd of altijd zo geweest?

Wie kan mij helpen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

kleine toevoeging

 

Als een eenmanszaak onzakelijk hoge overschotten aanhoudt, dan kan de fiscus ook stellen dat dat box 3 vermogen is. Dat geldt ook voor mensen die privé spaargeld naar de zaak boeken om zo een lagere grondslag in box 3 te creëren op het einde van het jaar en het geld daarna weer retour privé storten. In die gevallen kan zelfs dubbele heffing optreden indien de fiscus het

vermogen alsnog in box 3 meeneemt en de rente in de onderneming belast.

 

@andrevs:

Je hebt het wel verkeerd gedaan. Zoals Griffioen al aangeeft, is een ondernemingsrekening een balanspost in box 1. De rentebaten had je aan moeten geven als opbrengst in je winst uit onderneming. In box 3 had je deze saldi niet moeten opnemen.

 

Ik zou dit gewoon per heden goed gaan doen en het verleden laten voor wat het is. Je hebt in box 3 teveel betaald en in box 1 te weinig, maar ik denk dat dat vrijwel broekzak/vestzak is.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Nog een kleine toevoeging:

 

Zoals Joost terecht stelt vormen overtollige liquide middelen verplicht privé-vermogen (hier zijn uitspraken van de Hoge Raad over), dus mag dit (formeel) niet op de balans worden opgenomen, dus moet het een en ander naar box 3.

Niet-overtollige liquide middelen vormen in mijn optiek keuzevermogen: ofwel neem je deze op in je balans (en dan de rente in je resultaat meenemen) als zakelijk vermogen, ofwel beschouw je deze als privé-vermogen en dan neem je het een en ander op in je box 3 vermogen (en is de rente als zodanig onbelast).

Aangezien je liquide middelen aan je onderneming kunt onttrekken middels privé onttrekkingen, ga ik er van uit, dat zij daardoor keuzevermogen vormen. Ik heb geen idee of dit ooit voor de rechter is geweest.

Realiseer je wel, dat wanneer de liquide middelen naar privé gaan, dat dan je kapitaal in de onderneming lager wordt, waardoor je minder ruimte zult hebben voor het opbouwen van een oudedagsreserve.

 

Groeten,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dit dus in mijn aangiftes fout gedaan ( denk Ik ) door zowel de rente/opbrengsten aan mijn gemaakte winst toe te voegen zodat ik uiteindelijk via box-1 belast wordt, maar ook de zakelijke banksaldi mee te te tellen bij mijn box 3 vermogen.

 

hoe zal ik dat nu gaan corrigeren ?

 

de renteopbrengst voortaan niet meer t.g.v. de winst te boeken en de banksaldi mee blijven tellen in box 3 of toch de rentewinst toevoegen aan het resultaat en de banksadi buiten box 3 laten.

Link naar reactie
  • 1

Ik heb dit dus in mijn aangiftes fout gedaan ( denk Ik ) door zowel de rente/opbrengsten aan mijn gemaakte winst toe te voegen zodat ik uiteindelijk via box-1 belast wordt, maar ook de zakelijke banksaldi mee te te tellen bij mijn box 3 vermogen.

 

hoe zal ik dat nu gaan corrigeren ?

 

de renteopbrengst voortaan niet meer t.g.v. de winst te boeken en de banksaldi mee blijven tellen in box 3 of toch de rentewinst toevoegen aan het resultaat en de banksadi buiten box 3 laten.

 

Over je laatste vraag: zakelijk saldo aanhouden en gewoon de winst inboeken in box 1. Tenzij het hier gaat om 'overschotten', dan kan de fiscus het e.e.a. overhevelen naar box 3. Dan dien je dat saldo mee te nemen in box 3 en de rente-opbrengsten neem je dan niet mee in box 1.

 

Dus even ter verduidelijking:

 

Keuze 1:

Zakelijke overschotten meenemen in box 3 (prive aanhouden dus) en belasting betalen (1,2%) (30% over fictief rendement van 4%). De rente-opbrengsten over saldi die je hebt meegenomen in box 3 is geen winst/omzet voor de onderneming.

 

Keuze 2:

Zakelijke overschotten laten in box 1 (zakelijk aanhouden dus). De rente-opbrengsten boek je in als omzet. Je betaalt progressief belasting (als het gaat om een eenmanszaak of VOF).

 

Over je eerste vraag: je hebt nu dus een dubbele belasting betaald. Dit zal waarschijnlijk niet heel veel zijn..reken dat even voor jezelf uit en vraag je jezelf af of je moeite wil doen om een correctie te maken of bezwaar aan te tekenen oid.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Eerder in het topic heeft Joost het over onzakelijk hoge overschotten. Kan iemand aangeven aan welke bedragen we dan moeten denken? Hoeveel EV is bijvoorbeeld redelijk voor een eenmanszaak met een omzet van circa 1 ton? En waarvoor mag je EV aanhouden? Betaling BTW en reserveringen voor investeringen lijken mij logisch, maar aangezien IB-ondernemers ook sterk wisselende omzetten draaien, lijkt het mij logisch om een buffer-EV aan te houden om slechte tijden door te komen. En kunnen IB-ondernemers ook een reservering voor de vooruitbetaling van voorlopige aanslag IB onder EV scharen?

Link naar reactie
  • 0

Een buffer voor minder inkomsten is een prive aangelegenheid, evenals de (nog te betalen) IB, deze horen dus in de prive middelen thuis.. Wel kun je een buffer zakelijk aanhouden als die bedoeld is om kosten die je maakt, ongeacht de omzet, te kunnen voldoen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Een buffer voor minder inkomsten is een prive aangelegenheid, evenals de (nog te betalen) IB, deze horen dus in de prive middelen thuis.. Wel kun je een buffer zakelijk aanhouden als die bedoeld is om kosten die je maakt, ongeacht de omzet, te kunnen voldoen.

 

Hoi Marjan,

 

Even inhaken op dit topic. Ik ben van plan om de eerste maand(en) omzet uit te geven aan marketing en een buffer op te bouwen. Bijvoorbeeld som van vaste lasten * x periode = gewenste buffer. Moet je aan kunnen tonen dat dit bestemd is voor zakelijke kosten en zo ja hoe?

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 1

Jamie,

 

Er is geen "gouden formule" te geven voor het bedrag dat zakelijk redelijk is om aan te houden als EV. Als jij kunt beargumenteren waarom het bedrag dat je zakelijk aanhoudt redelijk is zul je niet zo snel problemen hebben.

 

Het is vooral zaak om excessen te voorkomen. Als je bijvoorbeeld als vaste lasten jaarlijks 10.000 verwacht te hebben is het lastig verkopen dat je een buffer van een ton aanhoudt. Over het algemeen zul je ook niet zo snel vragen krijgen hierover krijgen tenzij sprake is van excessen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.