Ik heb net een 14%-auto gekocht op naam van de onderneming. Ik ga daarvoor gebruik maken van de KIA en de VAMIL-versnelde afschrijvingsregeling.
Dat betekent dat ik dit jaar de KIA kan toepassen plus 50% kan afschrijven. Vervolgens kan ik in 2011 nog eens 50% afschrijven en bij inruil de restwaarde als boekwinst opvoeren of in 2011 50%-verwachte restwaarde afschrijven (daar verschillen de meningen over, officieel is het de laatste methode, in de praktijk schijnt de 1e methode gebruikt te worden en heeft de BD daar geen problemen mee).
Mijn vraag is hoe ik dit in de boekhouding verwerk. De verplichting is aangegaan dus ik kan gaan afschrijven. De auto is echter nog niet geleverd en staat dus ook niet op mijn balans. Waar schrijf ik dan op af?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
rlammers2
rlammers2
Ik heb net een 14%-auto gekocht op naam van de onderneming. Ik ga daarvoor gebruik maken van de KIA en de VAMIL-versnelde afschrijvingsregeling.
Dat betekent dat ik dit jaar de KIA kan toepassen plus 50% kan afschrijven. Vervolgens kan ik in 2011 nog eens 50% afschrijven en bij inruil de restwaarde als boekwinst opvoeren of in 2011 50%-verwachte restwaarde afschrijven (daar verschillen de meningen over, officieel is het de laatste methode, in de praktijk schijnt de 1e methode gebruikt te worden en heeft de BD daar geen problemen mee).
Mijn vraag is hoe ik dit in de boekhouding verwerk. De verplichting is aangegaan dus ik kan gaan afschrijven. De auto is echter nog niet geleverd en staat dus ook niet op mijn balans. Waar schrijf ik dan op af?
Is het volgende correct?
Verwerking aangaan verplichting 2010
Nog te leveren auto (100% bedrag ex BTW)
Aan Te ontvangen facturen (100% bedrag ex BTW)
Verwerking afschrijving 2010
Afschrijving (50% bedrag ex BTW)
aan Nog te leveren auto (50% bedrag ex BTW)
Verwerking levering en betaling 2011
Auto (50% bedrag ex BTW)
Aan Nog te leveren auto (50% bedrag ex BTW)
Te ontvangen facturen (100% bedrag ex BTW)
BTW (19% bedrag ex BTW)
Aan giro (100% bedrag incl BTW)
Verwerking afschrijving 2011
Afschrijving (50% bedrag ex BTW)
aan Auto (50% bedrag ex BTW)
Restwaarde 201x
Opbrengst Auto 119% x xxxx
Aan bijzonder resultaat xxxx
Aan BTW 19% x xxxx
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/28994-verwerking-in-boekhouding-van-14-auto-gekocht-in-2010-levering-in-2011/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
12 antwoorden op deze vraag