• 0

Ondernemingsplan voor overname zonder cijfers

Hallo,

 

Mijn partner en ik zijn door werkgever benaderd om de zaak over te nemen.

Er zijn al enkele gesprekken geweest.

 

Nu zijn wij aangekomen tot het opstellen van een ondernemingsplan, wij hebben hiervoor natuurlijk aan werkgever verzocht om de cijfertjes. Werkgever stelt echter dat wij best een plan kunnen maken zonder dat hij hiervoor de naar onze mening zeer belangrijke cijfers overlegt. De vraag is dit reëel van de werkgever?

 

Wij zoeken een behoorlijke financiering, en kunnen, denken wij, niet een behoorlijke onderbouwing geven zonder cijfers.

Enige cijfers die wij nu weten zijn ons mondeling verteld. (omzet) (vraagprijs.)

 

Gaarne uw gedachtes, tips, adviezen

 

Hartelijk dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee, dit is volledig niet reëel. Je hebt die cijfers gewoon nodig om je plannen door te kunnen rekenen, de vraagprijs goed in te kunnen schatten en verdere stappen te kunnen zetten. Het onderzoeken van de boeken hoort daar gewoon bij.

 

Het enige wat zou kunnen, maar dat lijkt me niet zo relevant zijn als jullie gevráágd zijn door je huidige werkgever om de boel over te nemen, is dat men pas in een later stadium de boeken voor jullie wil openen. Maar ergens tijdens het proces zullen de cijfers voor jullie geopenbaard moeten worden, dat is gangbaar en niet meer dan logisch.

Link naar reactie
  • 0

Er is geen bank die zal financieren zonder cijfers. Dus nee, dat is niet reëel van de werkgever. Wie zijn bedrijf te koop zet zal juist met prachtige (opgeklopte) winstcijfers op de proppen komen om te laten zien wat voor geweldige investering zijn bedrijf is.

 

Weten jullie waarom de werkgever zijn bedrijf aan jullie aanbiedt? Is het een naderende pensioengerechtigde leeftijd, heeft de werkgever privéproblemen (scheiding) of draait de hut niet meer zo geweldig als voorheen?

 

Wat de reden voor dit spontane aanbod ook is, zonder cijfers zal niemand (jullie incluis!) geld geven zonder te weten waarvoor er nu eigenlijk betaald wordt. Alleen als de koper al een vergelijkbaar bedrijf heeft en de aangekochte onderneming in zijn eigen tent kan integreren zal omzet een leidend argument zijn om tot aankoop over te gaan. In alle andere gevallen zullen kosten en winstcijfers bepalend zijn in de afweging of de overname een goede investering is.

Link naar reactie
  • 0

Weten jullie waarom de werkgever zijn bedrijf aan jullie aanbiedt? Is het een naderende pensioengerechtigde leeftijd, heeft de werkgever privéproblemen (scheiding) of draait de hut niet meer zo geweldig als voorheen?

 

Werkgever en zijn echtgenote naderen de pensioengerechtigde leeftijd. Er zijn geen prive problemen en de zaak draait op dit moment top omzetten maand na maand. Ik ga de werkgever benaderen en hem proberen te overtuigen.

 

Hartelijk dank aan beide voor jullie antwoord.

 

 

Link naar reactie
  • 0

inderdaad vreemd dat er geen cijfertjes gegeven worden, maar:

 

Wat voor bedrijf is het eigenlijk?

 

Een webdesignbureau op een zolderkamer of een loodgietersbedrijf met een groot bedrijfspand en 50 man personeel?

 

Wat is allemaal onderwerp van overname?

 

Vraagt de man uberhaupt een overnamesom?

 

Misschien wil de oud-eigenaar de overname wel financieren?

 

Zijn vragen die bij me opkomen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Fred,

 

Los van de cijfers en de financiering is het ook nog een mogelijkheid dat de werkgever wil weten wat je ambitie is met het bedrijf.

 

Mijn ervaring dat een DGA die een onderneming verkoopt vaak niet alleen kijkt naar de prijs waartegen hij of zij het kan verkopen, maar ook wat de nieuwe eigenaar er mee gaat doen.

 

Iemand heeft vaak jarenlang gebouwd aan een onderneming en dan speelt niet alleen geld een rol. Daarnaast is mijn ervaring dat er soms jaren gesproken wordt om het bedrijf te verkopen, wederom vanwege bovengenoemde redenen. Een goed plan kan helpen de DGA te overtuigen dat het bedrijf in goede handen zal zijn.

 

Veel succes!

Robrecht

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.